دوشنبه 27 مهر 1383

خبر راديو فردا درباره حكم جديد دادگاه

راديو فردا 2004-10-17
دادگاه انقلاب تهران حکم حبس تعليقي عمادالدين باقي را به حبس تعزيري تبديل کرد
شعبه شش دادگاه انقلاب تهران در حکم جديدي حکم يک سال حبس عمادالدين باقي، رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان در ايران را که براي مدت پنج سال به تعليق در آمده بود، به حبس تعزيري تبديل کرد. عمادالدين باقي 20 روز فرصت دارد تا به اين حکم اعتراض کند. عمادالدين باقي که قبلا به خاطر نوشته هايش براي مدت سه سال زنداني شد و بهمن ماه سال گذشته آزاد شد، مي گويد دادگاه به شکل غير علني و بدون حضور وکيل و هيات منصفه برگزار شد و صلاحيت قانوني براي رسيدگي به پرونده را نداشت. به همين دليل او در آن دادگاه از خود دفاع نکرد و دادگاه بدون محاکمه حکم صادر کرده است. عمادالدين باقي دو هفته پيش قصد داشت براي شرکت در سمينارها و سخنرانيهايي به اروپا و آمريکا برود در فرودگاه مهرآباد ممنوع الخروج اعلام شد و نتوانست از ايران خارج شود.
مينا بهارمست (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:52 mins ]


مينابهارمست (راديو فردا): دادگاه انقلاب تهران حکم يک سال حبس تعليقي عمادالدين باقي را به يک سال حبس تعزيري تبديل کرده است. به اين ترتيب آقاي باقي با احتمال بازگشت به زندان روبرو است. دادگاه انقلاب اسلامي تهران سال گذشته در حکمي عمادالدين باقي نويسنده و روزنامه نگار اصلاح طلب را به جرم تبليغ عليه نظام و فعاليت به نفع گروههاي مخالف آن به يک سال حبس تعليقي محکوم کرد. دادگاه به عنوان مدرک اثبات جرم به فهرست و عناوين مقاله ها و نوشته هاي آقاي باقي اشاره کرده بود. به گفته خود عمادالدين باقي از جمله اين مقالات، مقاله او درباره قتلهاي زنجيره اي و همينطور مقاله اي با عنوان دفاع از مرجعيت بود. اما روز پنجشنبه هفته گذشته شعبه شش دادگاه انقلاب تهران در حکم جديدي حکم يک سال حبس آقاي باقي را که براي مدت پنج سال به تعليق در آمده بود، به حبس تعزيري تبديل کرد. اين تصميم به دليل اعتراض دادستاني عمومي و انقلاب تهران به حکم يک سال حبس تعليقي گرفته شده است. دادستاني عمومي و انقلاب تهران اعتراض کرده بود که از آنجايي که عمادالدين باقي قبلا توسط شعبه 1410 دادگاه عمومي تهران حکم محکوميت قطعي به مجازات حبس بيش از يک سال داشته، صدور حکم يک سال حبس تعليقي براي او بر خلاف قانون مجازات اسلامي است و تقاضاي تجديد نظر در حکم صادره را کرد. دادگاه تجديد نظر هم پرونده را به شعبه شش دادگاه انقلاب ارجاع داد که اين شعبه اعتراض دادستاني را وارد دانسته و اکنون آقاي باقي را به يک سال حبس تعزيري محکوم کرده است.
عمادالدين باقي 20 روز فرصت دارد تا به اين حکم اعتراض کند. عمادالدين باقي که قبلا به خاطر نوشته هايش براي مدت سه سال زنداني شد و بهمن ماه سال گذشته آزاد شد، مي گويد دادگاه به شکل غير علني و بدون حضور وکيل و هيات منصفه برگزار شد و صلاحيت قانوني براي رسيدگي به پرونده را نداشت. به همين دليل او در آن دادگاه از خود دفاع نکرد و دادگاه بدون محاکمه حکم صادر کرده است. آقاي باقي اضافه مي کند به علاوه او به قاضي دادگاه، قاضي بابايي گفته است که مقالات او در حکم يک سال حبسي که قبلا برايش صادر شده به عنوان موارد اتهام ذکر شده بود و دادگاه عمومي او را به خاطر اين مقالات محکوم کرده بود. بنابراين براي يک جرم واحد نمي تواند چند بار مجازات تعيين کرد و براي يک پرونده دو بار دادگاه تشکيل داد و دو حکم صادر کرد. عمادالدين باقي که رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان در ايران هم هست، دو هفته پيش قصد داشت براي شرکت در سمينارها و سخنرانيهايي به اروپا و آمريکا برود و همچنين با مقامات اتحاديه اروپا درباره حقوق بشر گفتگو کند که در فرودگاه مهرآباد ممنوع الخروج اعلام شد و نتوانست از ايران خارج شود. آقاي باقي در اين باره به راديو فردا گفت:

عمادالدين باقي: دليلي که ذکر نکردند. در کشور ما هم از قديم و نديم اگر يادتان باشد در ارتش هميشه مي گفتند ارتش چرا ندارد. يعني شما در سيستم پادگان ارجاع به دليل نمي توانيد بکنيد، اينجا هم دليلي ارائه نشده، فقط موقع خروج ممانعت کردند، در حالي که من ممنوع الخروج نبودم. مراجعه هم ديگر نخواهم کرد، ديگر دنبال پاسپورتم هم نخواهم آمد، مادام العمر هم همينجا خواهم ماند، اگر هم از اين به بعد سميناري، کنفرانسي در هر جاي دنيا من را دعوت کنند، من مقاله مي فرستم و قبل از اين که مقاله من خوانده شود، يا خودم مي نويسم يا درخواست مي کنم از گردانندگان سمينار اعلام کنند که اين شخص به دليل اين که ممنوع الخروج شده خودش نمي تواند حضور پيدا کند، بنابراين مقاله اش را فرد ديگري به نمايندگي مي خواند و هر سميناري هم تبديل به يک تريبون مي شود عليه کساني که مانع از خروج امثال بنده مي شوند.