شنبه 28 شهریور 1383

سازمان عفو بين‌‏الملل از فعاليت انجمن دفاع از حقوق زندانيان در ايران حمايت كرد


تهران-خبرگزاري كار ايران28/06/1383
سازمان عفو بين‌‏الملل طي مقاله‌‏اي در نشريه بين المللي خود به تشريح وظايف انجمن دفاع از حقوق زندانيان پرداخت و از اين تشكل حمايت كرد.
به گزارش خبرنگار حقوقي "ايلنا" ،در اين مقاله عنوان شده است كه در سال‌‏هاي اخير سازمان‌‏هاي غير دولتي بسياري در ايران تشكيل شده است كه يكي از آنها "جمعيت حمايت از حقوق زندانيان" بود كه در ماه جولاي (تير ماه) براي فعاليت اجازه رسمي دريافت كرد.
سازمان عفو بين‌‏الملل در اين مقاله آورده است: كار اين جمعيت، دفاع از حقوق زندانيان، بهبود وضعيت زندان و حمايت از خانواده‌‏هاي آنان است.
اين سازمان در ادامه مدعي شده است كه با وجودي كه مجوز جمعيت دفاع از حقوق زندانيان به رسميت شناخته شده است اما اعضاي آن از فشارهاي سياسي مي‌‏هراسند.
سازمان عفو بين الملل در ادامه با اشاره به اينكه اعضاي جمعيت دفاع از حقوق زندانيان را گروهي از زندانيان باسابقه برعهده دارند، آورده است: برخي از اعضاي اين جمعيت را عمادالدين باقي،‌‏محمدحسين عليپور و يكي از نمايندگان مجلس گذشته ايران تشكيل مي‌‏دهند كه فريده غيرت نيز به عنوان سخنگوي اين جمعيت مشغول به فعاليت است.
اين سازمان در ادامه به سوابق عمادالدين باقي اشاره كرد و اظهار داشت: عمادالدين باقي بين سال‌‏هاي 2000 تا 2003 به علت مقاله‌‏اي پيرامون "جايگاه اعدام در جامعه ايراني" در زندان بسر برد. بعد از آزادي نيز 6 بار به دادگاه رفت كه هر بار آن به خاطر مسائل سياسي بود. از 6 آگوست سال جاري نيز به خاطر كتاب "تراژدي دموكراسي در ايران" در حال محاكمه است. در اين دادگاه مربوط به اين كتاب نيز عمادالدين باقي به عدم حضور هيأت منصفه در دادگاه‌‏هاي ايران اعتراض كرده و آن را غير قانوني و نامشروع عنوان كرده است.
سازمان عفو بين الملل در ادامه اين مقاله‌‏، موارد اتهامي عمادالدين باقي را مربوط به تحقيقات در حيطه كاري اين نويسنده و پژوهشگر عنوان كرده است و زنداني كردن باقي را نشاندهنده تعرض به تأسيس كانون‌‏هاي مدافعين حقوق بشر كه در اين زمينه فعاليت مي‌‏كنند، دانسته است.
همچنين اين سازمان، از مقامات ايران درخواست كرده است كه به حمايت از سازمان‌‏هاي غير دولتي كه در زمينه حقوق بشر فعاليت مي‌‏كنند،‌‏بپردازد.
سازمان عفو بين الملل همچنين از كار فعالان و مدافعين حقوق بشر در ايران نظير عمادالدين باقي و انجمن دفاع از حقوق زندانيان حمايت كرد.
اين سازمان در ادامه به زندانياني كه حقوق آنها نقض شده است، اميدواري داده است كه اين سازمان براي بوجود آوردن انقلاب ميليمتري _همانگونه كه عمادالدين باقي از آن سخن گفته ـ براي پايبندي ايران به استانداردهاي حقوق بشر تلاش كنند.
کد خبر: 128828

بري مطالعه متن انگليسي مقاله اينجا را كليك كنيد