شنبه 2 خرداد 1383

در آمريكا آغاز شد :كنفرانس «دمكراسي در ايران»


روزنامه وقایع اتفاقیه 2/3/1383ص1
شيرين عبادي، عبدالكريم سروش، حسين بشيريه، عمادالدين باقي و جمعي از صاحب‌نظران ايراني و آمريكايي در كنفرانس دو روزه‌اي با عنوان «سياست، جامعه و اقتصاد در ايران در حال تحول» سخنراني كردند.

روزنامه وقایع اتفاقیه 2/3/1383
شيرين عبادي، عبدالكريم سروش، حسين بشيريه، عمادالدين باقي و جمعي از صاحب‌نظران ايراني و آمريكايي در كنفرانس دو روزه‌اي با عنوان «سياست، جامعه و اقتصاد در ايران در حال تحول» سخنراني كردند.
شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل در مراسم شامي كه در حاشيه اين كنفرانس برگزار شد سخنراني كرد. سخنراني عبادي كه 45 دقيقه به طول انجاميد، به زبان فارسي ايراد شد اما همزمان به انگليسي ترجمه مي‌شد.

از ايران دكتر عبدالكريم سروش، دكتر حسين بشيريه، عمادالدين باقي، سيمين بهبهاني، خان‌باباتهراني، عليرضا رجايي، هرمز حكمت و اعظم طالقاني به همراه جرمي پي شولتز، سخنگوي سابق وزارت كشور آمريكا ديدگاه‌هاي خود را در خصوص مسائل ايران تشريح كردند.

چشم‌انداز سياسي ايران امروز، اصلاحات، فرهنگ ايراني، سؤالي به نام دموكراسي، مذهب و حقوق اقليت‌ها، مذهب و سياست، اقتصاد، رسانه‌هاي ارتباط جمعي و آخرين تحولات در روابط ايران و آمريكا از محورهاي سخنراني اين كنفرانس دو روزه بود كه با همكاري لاري دياموند، مشاور دموكراسي دولت موقت نيروهاي ائتلاف در عراق و دكتر عباس ميلاني، استاد مهمان علوم سياسي در دانشگاه استانفورد برگزار شد.

اين كنفرانس بخشي از برنامه مؤسسه هور در پروژه «دموكراسي در ايران» بود كه روزهاي پنج‌شنبه و جمعه گذشته برگزار شد.


پيش از اين گفته شده بود كه عمادالدين باقي و فاطمه كمالي احمد سرايي نيز از مدعوين اين سمينار هستند، اما اين دو فعال سياسي در اعتراض به تأخير وزارت‌خارجه آمريكا در صدور رواديد، از شركت در اين سمينار خودداري كردند.

مقاله عمادالدين باقي با عنوان «امكان لغو مجازات اعدام در شريعت و قوانين ايران»، ديروز(جمعه)، توسط دكتر ميلاني در سمينار قرائت شد. ميلاني همچنين، در هنگام قرائت مقاله باقي با اشاره به تأخير صدور رواديد براي وي، به وزارت خارجه آمريكا اعتراض كرد و خواستار پاسخگويي در اين‌باره شد.