یکشنبه 18 آبان 1382

باقي دفاع نكرد;دفاعياتم را از طريق رسانه ها منتشر مي‌‏كنم


تهران-خبرگزاري كار ايران
دادگاه رسيدگي به اتهامات عمادالدين باقي، نويسنده و پژوهشگر امروز بدون دفاع وي برگزار شد.
عمادالدين باقي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران، ايلنا، گفت: رئيس دادگاه در ابتداي جلسه گفت كه من بر اساس شكايت مدعي العمومي (محسن اژه‌‏اي)، وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و چند نماينده مجلس متهم به تبليغ عليه نظام و اهانت به مقام رهبري هستم و مستندات ايشان مطالبي بود كه در چند سال پيش در نشريات منتشر كرده‌‏ام.


وي افزود: من اين اتهامات را وارد نمي‌‏دانم و به چند دليل امروز از خود دفاع نكردم. اولاً برخي شكايات را تاكنون رؤيت نكرده بودم، ثانياً دادگاهي را كه اصل 168 قانون اساسي (حضور هيئت منصفه در محاكم) رعايت نكند را غير قانوني مي‌‏دانم و شركت در چنين دادگاهي را مشاركت در كار غير قانوني مي‌‏دانم و ثالثاً وكيل بنده در دادگاه حضور نداشت.
باقي افزود: قاضي دادگاه جلسه را قانوني دانست و اعلام كرده كه رأي خود را در طول يكي دو هفته آينده صادر خواهد كرد.
وي در مورد روند برگزاري دادگاه گفت: تا اواسط دادگاه نمي‌‏دانستم كه رئيس دادگاه كيست و وقتي از ايشان اسم شريفشان را سوال كردم گفتند كه اگر ندانيد بهتر است اما در ادامه برگزاري دادگاه وقتي اشاره كردند كه پرونده نضهت آزادي نيز در دست ايشان است، او را شناختم.
باقي با بيان اينكه بخش مهمي از دادگاه بدون شناخت رئيس دادگاه برگزار شد گفت : رئيس دادگاه فهرست بلندي از عناوين شكايت‌‏ها را خواندند و آن را به عنوان خلاصه مقالات من عنوان كردند و بنده نسبت به آن اعتراض كردم و گفتم كه اينها تيتر شكايات است نه خلاصه مقالات.
وي افزود: همچنين به رئيس دادگاه گفتم كه برخي از شكايت‌‏ها مانند شكايت نمايندگان تاكنون به رؤيت من نرسيده است و در مورد آنها تفهيم اتهامي صورت نگرفته است.
وي افزود: اتهامات قبلاً به صورت كلي تفهيم شده بود و اين بار بايد به صورت جزئي انجام مي‌‏گرفت و بايد به من مي‌‏گفتند كه كدام مقاله و چه عبارت‌‏هايي از نظر آنها جرم تلقي مي‌‏شود در حالي كه آنها حجم زيادي از بريده روزنامه‌‏ها را جلوي من گذاشتند و گفتند كه شما بر اساس اين مطالب متهم به تبليغ عليه نظام هستيد.
باقي با بيان اينكه دادگاه به صورت دو نفره و تنها با حضور من و رئيس دادگاه برگزار مي‌‏شد، گفت: كل دفاعيات من چند سطر بيشتر نبود و آن هم به غير قانوني بودن دادگاه مربوط مي‌‏شد اما جلسه دادگاه به علت بحث‌‏هاي حاشيه‌‏اي در مورد آيت الله منتظري و مفهوم خودي و غير خودي طولاني شد.
وي افزود: قاضي دادگاه گفت ببينيد شما چه كرده‌‏ايد كه در اوايل انقلاب كه همه با هم بوديم، الان صف‌‏بندي كرده‌‏ايم و عده‌‏اي را خودي و عده‌‏اي را غير خودي مي‌‏دانيم كه من هم گفتم كه شماها اين وضعيت را ايجاد كرديد.
باقي تصريح كرد: آخر دادگاه هنگام خروج به ايشان گفتم كه اگر حكم برائت براي من صادر شود به نفع كل نظام است و مفهوم آن اين است كه شما وقتي مقالات مرا تبرئه كرديد نظام جمهوري اسلامي و قوه قضائيه آزادي بيان را در اين حد پذيرفته و تبيين كرده است و شما گامي به پيش در جهت آزادي بيان برداشته‌‏ايد و اين كار از طرف قوه قضائيه شده است.
وي افزود: اگر شما حكم مجرميت بدهيد اولا‌‏ً من آمادگي هر نوع حكمي را دارم و ساكم را براي رفتن به زندان به همراه خود آورده‌‏ام ولي اين نظام است كه متضرر مي‌‏شود و مشكلاتي براي جمهوري اسلامي به عنوان نقض آزادي بيان ايجاد مي‌‏شود.
باقي در پايان خاطر نشان كرد: اگر حكم به محكوميتت من داده شود و منجر به مجازات شود درست است كه در دادگاه از خود دفاع نكردم اما من دفاعياتم را به طور كامل نوشته‌‏ام و آن را از طريق رسانه‌‏هاي ديگر منتشر مي‌‏كنم تا قاضي واقعي يعني افكار عمومي در مورد آن داوري كنند.