دوشنبه 4 آبان 1383

بررسي روزنامه‌هاي روز دوشنبه آمريکا: دمکراسي در ايران و برنامه هسته اي جمهوري اسلامي

راديو فردا 4/8/1383
عمادالدين باقي در مقاله «اميد به دموکراسي در ايران» در واشنگتن پست نوشت بسياري در غرب برآن هستند که در سياست داخلي ايران هر نوع اميد به اصلاحات اجتماعي برباد رفته است، اما به اعتقاد من هنوز اميدهايي هست، چرا؟ چون اين جامعه است که تحول را ايجاد مي کند و نه دولت و در جامعه ايران تحولات عميقي در جريان است. ايران دور از چشم جهانيان ذره ذره به سوي دموکراسي گام برمي دارد. وال استريت ژورنال نوشت اروپا به ايران پيشنهاد کرده است فن آوري غير نظامي هسته اي را در اختيار آن کشور بگذارد و در عوض ايران همه روند غني سازي اورانيوم را متوقف سازد. نيويورک تايمز نوشت ايران پيشنهاد آلمان، بريتانيا و فرانسه داير بر توقف غني سازي اورانيوم را رد کرده و از اين کشورها خواسته است پيشنهاد متعادلتري ارائه کنند.
امير آرمين (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:11 mins ]


امير آرمين (راديو فردا): عمادالدين باقي در مقاله «اميد به دموکراسي در ايران» در واشنگتن پست مي نويسد: بسياري در غرب برآن هستند که در سياست داخلي ايران هر نوع اميد به اصلاحات اجتماعي برباد رفته است، اما به اعتقاد من هنوز اميدهايي هست، چرا؟ چون اين جامعه است که تحول را ايجاد مي کند و نه دولت و در جامعه ايران تحولات عميقي در جريان است. ايران دور از چشم جهانيان ذره ذره به سوي دموکراسي گام برمي دارد. در دانشکده هاي افسري و نظامي تا چندي پيش سخن گفتن از حقوق بشر ناپذيرفتني بود.
عمادالدين باقي مي نويسد: 20 درصد بر ميزان طلاقها افزوده شده که رقم نگران کننده اي است، اما در عين حال نشانه تغييري در روند ازدواجهاي سنتي است و اين که زنان ايران برابري خود را بازمي يابند. 60 درصد دانشجويان را زنان و دختران تشکيل مي دهند، 12 درصد ناشران ايران و 20 درصد اعضاي انجمن صنفي روزنامه نگاران را زنان تشکيل مي دهند. تا همين اواخر هشت هزار سازمان غير دولتي ايجاد شده و اينها قدرت دولت و انديشه هاي بنيادگرايانه را تضعيف مي کنند. تقويت اين سازمانها و نهادهاي مدني پايه هاي اصلي راهبرد پيشبرد اصلاحات و تحول اجتماعي است. در بلوچستان محرومترين استان ايران زنان رهبري چند سازمان غير دولتي را بر عهده دارند. اينها و بسياري ديگر از تحولات به گفته عمادالدين باقي نشانه آن است که جنبش اصلاحات و دموکراسي را نمي توان متوقف کرد. دولت با فشار قدرتمند و برگشت ناپذير اجتماعي روبرو است. اگر اين جنبش سرکوب و يا متوقف شود، انقلاب ديگري در راه خواهد بود.

وال استريت ژورنال از گفتگوها در وين پيرامون انجام معامله اي با ايران سخن مي گويد: اروپا به ايران پيشنهاد کرده است فن آوري غير نظامي هسته اي را در اختيار آن کشور بگذارد و در عوض ايران همه روند غني سازي اورانيوم را متوقف سازد. اين نگراني وجود دارد که از اين اورانيوم در توليد جنگ افزارهاي هسته اي بهره گيري شود. وال استريت ژورنال مي افزايد ايران بابه چالش طلبيدن پيشنهاد سازمان بين المللي انرژي هسته اي در ساختن دستگاههاي گريز از مرکز در نظر دارد چندين تن کيک اورانيوم را به گاز هگزافلورايد تبديل کند، روندي که مقدمه غني سازي اورانيوم است.

«يران پيشنهاد اروپا را نامتعادل خوانده و رد کرده است»، عنوان مقاله اي است در روزنامه نيويورک تايمز به قلم نازيلا فتحي. در مقاله آمده است ايران پيشنهاد آلمان، بريتانيا و فرانسه داير بر توقف غني سازي اورانيوم را رد کرده و از اين کشورها خواسته است پيشنهاد متعادلتري ارائه کنند.

نيويورک تايمز از قول ديپلماتهاي غربي مقيم تهران مي نويسد: ايران مطمئن است حتي اگر پرونده اش به شوراي امنيت سازمان ملل متحد فرستاده شود، اعمال مجازات بر آن کشور چندان آسان نخواهد بود. چرا؟ چون اگر خريد نفت و گاز ايران تحريم شود، اين امر موجب بالاتر رفتن قيمت انرژي در جهان مي شود، در حالي که اغلب کشورهاي عضور شوراي امنيت خواهان پرهيز از چنان پيامدي هستند. ديپلماتها مي گويند: چين و روسيه به نفت و گاز ايران وابسته اند و اين دو قدرت برخوردار از حق وتو در شوراي امنيت سازمان ملل متحد مانع تحميل مجازات در ايران خواهند شد. چين در صورتي که خريد نفت از ايران را متوقف سازد، با بحران روبرو مي شود.