سه شنبه 10 آذر 1383

شخصيت آقاجري نقطه تلاقي دين‌‏خواهي و دموكراسي خواهي است


از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران
18 آبان‌‏ماه, سالروز صدورحكم آقاجري روز ملي "آزادي بيان" نامگذاري شد

تهران- خبرگزاري كار ايران دوشنبه 18 آبان 1383
فردا هيجدهم آبان‌‏ماه سالروز صدور يك حكم قضايي است كه واكنش هايي را در جامعه به دنبال داشت.

صدور حكم اعدام براي هاشم آقاجري فرزند انقلاب و عضو ارشد سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كه علاوه بر مجاهدت و تلاش‌‏هاي بسياري در راه پيروزي و پايداري انقلاب اسلامي در جنگ ايران و عراق نيز به درجه جانبازي نايل شد، واكنش هاي مختلفي را در ميان در جنبش دانشجويي و به دنبال آن در بين برخي از نيروهاي سياسي كشور در پي داشت.
سال گذشته انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي, 18 آبان‌‏ماه, سالروز صدور حكم اعدام براي استاد دانشگاه"تر بيت مدرس" كه خود نيز روز گاري از اعضاي فعال انجمن هاي اسلامي سراسركشور بود را به عنوان روز ملي "آزادي بيان و انديشه "نام گذاري كردند.
به گزارش" ايلنا", اين عنوان به مناسبت صدور حكم ارتداد و اعدام براي هاشم آقاجري به علت ابراز عقيده و به ياد برخورد با مطبوعات, زندانيان سياسي و مطبوعاتي و ضرب و شتم اساتيد دانشگاه انتخاب شد.

عمادالدين باقي, از فعالان حقوق بشر و روز نامه نگار، انتخاب چنين عنواني را به مناسبت صدور حكم اعدام آقاجري از دو منظر شايسته و قابل ارج گذاري مي داند و مي‌‏گويد: شخصيت دكتر آقاجري نقطه تلاقي و اشتراك بخش هاي مختلف جامعه از جمله دين‌‏خواهي و دموكراسي خواهي است و از اين جهت انتخاب مطلوب و به جايي است.

وي سابقه فعاليت‌‏هاي دكتر آقاجري را دومين دليل انتخاب مناسب چنين عنواني مي‌‏داند و مي‌‏گويد: بسياري از اصلاح‌‏طلبان بعد از دوم خرداد شناخته شده‌‏اند در حاليكه دكتر آقاجري از جمله كساني است كه از اوايل دهه 60 در عرصه دانشگاهي فعال بوده‌‏اند.
باقي تصريح كرد: اگر آماري از سخنراني‌‏هايي كه آقاجري از اوايل دهه 60 تا دوم خرداد در دانشگاه‌‏هاي مختلف انجام داده است, بيش از سخنراني همه افراد ديگر است و به جرأت مي‌‏توان ادعا كرد كه بيلان فعاليت‌‏هاي آقاجري سنگين‌‏تر از بيلان مجموعه افرادي است كه در آن سال‌‏ها در سخنراني‌‏هاي دانشگاه‌‏ها شركت مي‌‏كردند.
وي افزود: آقاجري سال‌‏ها در جهت آزادي بيان و مبارزه با استبداد مذهبي تلاش كرده است و معتقدم كه تعيين چنين مناسبتي يك قدرداني غير مستقيم از دكتر آقاجري است