دوشنبه 12 بهمن 1383

بازتاب» دروغ مي‌گويد يا دلارها ناپديده شده است؟

وقتي خواندم كه باقي از يك مؤسسه آمريكايي 25 هزار دلار پول گرفته است ابتدا فكر كردم كه اين يك اتهام بي‌اساس است، مانند اتهام‌هاي ديگر كه روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب طي چند سال گذشته آنها را تحمل كرده و حتي برايشان به زندان رفته‌اند. اما وقتي سايت شخصي او را مشاهده كردم پتكي بر سرم فرود آمد.

سايت بازتاب11 بهمن ۱۳۸۳ - تعداد بازديد : 4407 كد خبر : ۲۱۰۴۲

پيرو انتشار خبري در «بازتاب» مبني بر دريافت با واسطه 25هزار دلار از سوي عمادالدين باقي از يك بنياد آمريكايي، يكي از روزنامه‌نگاران سرشناس اصلاح‌طلب با ارسال ياداشتي به «بازتاب»، خواستار توضيح «بازتاب» و يا عماد‌الدين باقي راجع به اين خبر گرديده است. در اين يادداشت آمده است:
روز چهارشنبه در ادامه گزارشي در «بازتاب» كه مربوط به انتشار مخفيانه روزنامه «جمهوريت» بود، خبري را خواندم كه حكايت از دريافت جايزه 25 هزار دلاري از سوي عماد‌الدين باقي كه از دوستان و همكاران بنده در چند روزنامه اصلاح‌طلب بوده و شناختي بيست و چند ساله از ايشان دارم، داشت.
شايد اين خبر از نظر «بازتاب» ارزش چنداني نداشته كه آن را در انتهاي گزارشي با موضوع ديگري آورده و يا شايد براي قطعي و درست جلوه دادن آن، به اين شكل دست به انتشار شايعه‌اي زده است، اما براي من و امثال من كه هويت و جايگاه خود را به عنوان روزنامه‌نگاري اصلاح‌طلب و با عرق ملي مي‌دانيم، انتشار‌ اين خبر چه درست و چه كذب، بايستي با واكنش مواجه شود. بخصوص كه از باقي شناختي طولاني دارم، از آن زمان كه پس از خروجش از انجمن حجتيه، با شجاعت تمام كتاب «قاعدين زمان» را نوشت و بعدها گرچه تغيير موضع داد اما از نظر من صادقانه رفتار مي‌‌كرد؛ ممكن بود اشتباه فكر كند، اما همانگونه كه فكر مي‌كرد، رفتار كرد و به ياد ندارم هيچگاه افكار خودش را به پست و مقامي سياسي و يا مواهب مادي فروخته باشد.
وقتي خواندم كه باقي از يك مؤسسه آمريكايي 25 هزار دلار پول گرفته است ابتدا فكر كردم كه اين يك اتهام بي‌اساس است، مانند اتهام‌هاي ديگر چون جاسوسي، وطن‌فروشي و دريافت چمدان دلار كه روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب طي چند سال گذشته آنها را تحمل كرده و حتي برايشان به زندان رفته‌اند.
منتظر بودم تا باقي بسرعت اين اتهام را تكذيب كند اما وقتي سايت شخصي او را مشاهده كردم كه خبر «بازتاب» را بدون هيچ تكذيبي منتشر كرده بود، پتكي بر سرم فرود آمد. باور نمي‌كردم كه نزديكترين دوستانم كه بزرگترين افتخاراتمان طي اين سالهاي سخت استقلال، وطن‌پرستي و رعايت اخلاق روزنامه‌نگاري بود حاضر به دريافت هزاران دلار از سوي آمريكا باشد.
و اكنون از باقي مي‌خواهم اگر اين خبر صحت ندارد بسرعت آن را تكذيب كند و اگر صحيح است براي من و امثال من كه بهترين دوران كاري خود را هزينه آرمانها و شعارهاي زيباي اصلاح‌طلب كرديم، توضيح دهد كه چرا اين پول را گرفته است و آن را صرف چه هزينه‌اي كرده است و آيا اين اقدام را خيانت به ساير روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب كه طي اين سالها شرافت، ناسيوناليسم و استقلال خود را بر هر چيز ديگري ترجيح داده و تمامي هزينه‌هاي آن را پرداخت كرده‌اند نمي‌داند؟