دوشنبه 2 آذر 1383

مراسم ششمين سالروز قتل داريوش و پروانه فروهر در تهران برگزار شد

راديو فردا 2004-11-22
امروز در تهران ششمين سالروز قتل داريوش و پروانه فروهر برگزار شد. مراسم يادبود فروهرها در خانه آنان يعني همان جايي که به قتل رسيدند برگزار شد. آرش قويدل، روزنامه نگار در تهران، در مصاحبه با راديوفردا مي گويد که مراسم امسال بر خلاف سال گذشته که در حسينيه ارشاد برگزار شد، مختصرتر و در خانه سابق اين دو مرحوم انجام شد که واقع در خيابان سعدي تهران است. وي مي افزايد همانطوري که اعلام شده بود سخنراني در اين مراسم انجام نشد، ولي اقشار مختلف مردم در آن شرکت کردند. وي مي گويد که سال گذشته در مقابل حسينيه ارشاد چندين اتومبيل پليس ايستاده بود و مسئوليت امنيت برنامه را به عهده داشت، اما امروز تنها چهار مامور سر کوچه مرادزاده که خانه در آن واقع شده ايستاده بودند.

مريم منظوري (راديو فردا): امروز در تهران ششمين سالروز قتل داريوش و پروانه فروهر برگزار شد. مراسم يادبود فروهرها در خانه آنان يعني همان جايي که به قتل رسيدند برگزار شد. آرش قويدل که در محل اين مراسم حضور داشت در گفتگويي با فريدون زرنگار از جزئيات اين مراسم مي گويد:
آرش قويدل (روزنامه نگار، تهران): مراسم امسال بر خلاف سال گذشته که در حسينيه ارشاد برگزار شد، مختصرتر و در خانه سابق اين دو مرحوم انجام شد که واقع در خيابان سعدي تهران است. اين خانه حدودا 450 مترمربع مساحت دارد و مي شود گفت کل مساحت آن پرشده از افرادي که آمدند، مردم وارد مي شوند و خارج مي شوند و نمي شود تخمين زد جمعيت به چه صورتي است، ولي قطعا خيلي جمعيت محدودتر و کمتر از سال گذشته آمدند. سخنراني همانطوري که اعلام شده بود در اين مراسم نبود، ولي اقشار مختلف آمدند و پير و جوان شرکت کردند.

فريدون زرنگار (راديو فردا): چه شخصيت هاي شاخص سياسي و غير سياسي در اين مراسم امروز حضور پيدا کردند.

آرش قويدل: اغلب شخصيت هاي شاخص جبهه ملي ايران، از جمله آقاي پرويز ورجاوند و آقاي عباس اميرانتظام در برنامه شرکت داشتند. علاوه بر آنها آقاي عمادالدين باقي و عزت الله سحابي هم از ديگر کساني بودند که در اين اين برنامه حضور پيدا کردند. خانم شيرين عبادي هم از اولين ساعات شروع مراسم در خانه مرحوم فروهر حضور داشتند.

ف . ز : آقاي قويدل جو خانه فروهرها بر روي شرکت کنندگان در اين مراسم چه تاثيري را مي گذاشت.

آرش قويدل: اين خانه مي شود گفت جنبه هاي تاريخي بسيار جالبي دارد با توجه به اين که خانه قديمي ايشان است، از زمان هاي قبل و در و ديوار آن پر از قاب هايي بود که در آن نامه هاي مکاتبه آقاي داريوش فروهر با دکتر مصدق گذاشته شده بود که هرکدام از آنها و نثر آنها براي مردم خيلي جالب بود، همچنين عکس هايي که آقاي فروهر و همسرشان بود و به پيش از انقلاب باز مي گشت و با شخصيت هاي سياسي بود، همه اينها خيلي جنبه هاي جالبي را براي مردم داشت و اين تجمع آرام مي شود گفت براي همه يک معناي خاصي داشت.

ف . ز : حضور نيروهاي انتظامي چگونه بود آقاي قويدل؟

آرش قويدل: سال گذشته در مقابل حسينيه ارشاد چندين اتومبيل پليس ايستاده بود و مسئوليت امنيت برنامه را به عهده داشت، امروز تنها چهار مامور سر کوچه مرادزاده که خانه در آن واقع شده ايستاده بودند و اجازه توقف خودرو مقابل کوچه را نمي دادند و تنها در آنجا پست ايست داشتند.