سه شنبه 30 فروردین 1384

پاسخ انجمن دفاع از حقوق زندانيان به معاون دادستان تهران در امور زندان‌ها

معاون محترم دادستان تهران در امور زندان‌ها
جناب آقاي محمود سالار‌كيا

با سلام؛

پيرو اظهارات روز گذشته آنجناب در گفت‌وگو با ايسنا بدينوسيله به استحضار مي‌رساند:
1-از اين‌كه درصدد پاسخگويي به مطالب منتشر شده درباره وضعيت بهداشت و درمان زندانيان برآمديد و توضيحاتي را ارايه داديد سپاسگزاريم. بديهي است آنچه در رسانه‌ها منتشر شد بازتاب دقيقي از گزارش ارايه شده در نشست ماهانه اين انجمن نبود و براي مشاهده متن كامل آن مي‌توانيد به سايت انجمن مراجعه فرماييد. (www.adrpi.org)
2-در فرازي از سخنان خويش اظهار داشته‌ايد كه نيازي به تذكر NGO‌ها نداريد «ضرورتي ندارد كه NGOها وظايف ما را گوشزد كنند» اگر چنين باشد اصل امر به معروف و نصيحت ائمه مسلمين و حتي نوشتن اين نامه عبث خواهد بود. به نظر مي‌رسد سخن شما عمدتاً برخاسته از واكنشي در برابر گزارش ارايه شده انجمن بوده است و نبايد جزو اعتقاد شما باشد. زيرا خداوند تذكر به پيامبر خويش را نيز از باب «فذكر ان‌الذكري تنفع المومنين» روا شمرده است. امام علي نيز با همه تقواي بلندمرتبه و علم و عدالت خويش در نهج‌البلاغه مي‌فرمايد كه «در حضور و غياب من از نصيحت و انتقاد دريغ نورزيد» و يا مي‌فرمايد‌: «بدون شك من هم في‌نفسه بالاتر از آن نيستم كه خطا نكنم» هنگامي كه چنين پيشوايي خود را مصون از سهو و بي‌نياز از نصيحت نمي‌داند آيا آنان‌كه پيروان او هستند بايد جز اين باشند؟
3-در سخنان خويش اظهار داشته‌ايد: «متاسفانه در اين باره (منظور از آن سمينار بهداشت و درمان زندانيان) است» از دادسرا دعوت نشد به علاوه گزارشي از نحوه برگزاري اين جلسه نيز به ما اعلام نشد.»
لازم به توضيح است كه براساس مكتوبات و مكاتبات موجود چند ماه پيش ابتدا قرار بود رشته نشست‌هاي هفتگانه بررسي شرايط زيست زندانيان با همكاري دانشگاه علوم بهزيستي برگزار شود و چون پيشنهاد اين دانشگاه مبني بر مشاركت سازمان زندان‌ها نيز با استقبال ما روبرو گرديد اما پيش از يك‌ماه پيگيري و نامه‌نگاري و تماس به ويژه از سوي دانشگاه بي‌حاصل بود. پس از آن كه اين انجمن عزم كرد رشته‌ نشست‌ها را راساً اجرا كند و تاكنون سه همايش آن برگزار شده است براي هر يك از اين نشست‌ها رسماً و كتباً از مقامات سازمان زندان‌ها دعوت به عمل آورديم و چنانكه در آگهي منتشر شده در مطبوعات (براي مثال روزنامه اعتماد و شرق 29/10/83) ملاحظه مي‌فرماييد بخشي از زمان همايش را به پاسخگويي و توضيحات يكي از مسئولان ذيربط اختصاص داده‌ايم تا امكان برابري براي انتشار همزمان پاسخ آنها فراهم آيد و همچنين عليرغم التزام به رعايت انصاف و اخلاق علمي در تهيه گزارش‌ها، باز هم شايبه يكجانبه نگري وجود نداشته باشد اما متاسفانه تمام دعوت‌هاي ما بي‌پاسخ ماند و هيچيك از مدعوين محترم سازمان زندان‌ها در نشست حضور نيافتند.
4-از آنجا كه فرموديد متاسفانه در اين باره از دادسرا دعوت نشده است، فرصت را مغتنم شمرده و همين جا از جنابعالي و همكاران محترمتان دعوت مي‌كنيم در همايش‌هاي باقيمانده حضور بهم رسانيد. چهارمين نشست تحت عنوان حقوق فرهنگي زندانيان، در روز پنجشنبه 29 ارديبهشت ماه سال جاري برگزار خواهد شد كه متعاقباً در مطبوعات به اطلاع عمومي خواهد رسيد.
پيشاپيش از حضور شماسپاسگزاريم.


انجمن دفاع از حقوق زندانيان