چهارشنبه 21 اردیبهشت 1384

حاكميت دوگانه درقوه قضاييه

رفتارهايي كه چهار سال پيش در بسياري از زندان‌ها و كلانتري‌ها صورت مي‌گرفت، ديگر ديده نمي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران20/2/1384
سرويس فقه و حقوق - حقوق سياسي
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان گفت: براي من اين پرسش مطرح است كه آيا شخصي كه رييس‌جمهور مي‌شود، فردي است كه اگر به زندانيان ظلم شود،مي توان به آساني به او مراجعه كرد و تظلم‌خواهي كرد و او هم حاضر شود كه اين موضوع را پيگيري كند؟

عمادالدين باقي در حاشيه‌ي برگزاري نمايشگاه مطبوعات با حضور در غرفه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) خاطرنشان كرد: افراد از ديدگاه‌هاي مختلف به رييس جمهور نگاه مي‌كنند مثلا يك اقتصاددان چگونگي عمل رييس جمهور در وضع معيشت مردم برايش مهم است اما براي من و از ديد انجمن دفاع از حقوق زندانيان اين موضوع مهم است آيا كسي كه رييس جمهور مي‌شود، فردي است كه در دوران او زندانيان عقيدتي وجود نداشته باشد؟

وي با اشاره به اظهارات اخير رييس قوه‌ي قضاييه در انتقاد به نحوه‌ي بازداشت‌ها گفت كه جاي خوشحالي است، افرادي كه در راس نظام هستند، نه تنها مشكلات را مي‌پذيرند بلكه آنها را اعلام هم مي‌كنند. اين يك گام به پيش محسوب مي‌شود. جامعه‌ي دموكراتيك، جامعه‌اي است كه در مطبوعات آن بتوان تخلفات مقامات را در تمام سطوح به آساني بيان كرد و درعين حال امنيت داشت و مقامات هم اگر موردي است، بپذيرند و بهتر نيز آن است كه خودشان اين مشكلات را اعلام كنند اما سوالي كه مطرح مي‌شود اين است چرا با وجود يك نشانه از جامعه‌ي دموكراتيك (صحبت‌هاي آيت‌الله هاشمي شاهرودي) هنوز زندانياني - كه باقي آنان را عقيدتي و سياسي مي‌خواند - در زندان هستند؟ و اين سوالات تضادي را به وجود مي‌آورد كه بين يك رفتار قابل تحسين و دموكراتيك و سلسله‌ي رفتارهاي غيردموكراتيك وجود دارد.

وي با ابراز اين ادعا كه دو دستگاه قضايي وجود دارد، خاطر نشان كرد: اقدامات آقاي شاهرودي در بخشي كه تحت كنترلش است، تاثيرگذار بوده و تحولات زيادي هم مشاهده مي‌شود مثلا در بسياري از زندان‌ها و كلانتري‌ها رفتارهايي كه چهار سال پيش صورت مي‌گرفت، ديگر صورت نمي‌گيرد، براي زنداني‌هاي عادي وضعيت خيلي بهتر شده است اما در بخش ديگر تحولاتي مشاهده نمي‌شود و تنها تغييرات، دادن مرخصي‌هاي بيشتر است. مثلا آقايان باطبي، گنجي عبدي و تعدادي از زنداني‌هاي ملي مذهبي بيشتر به مرخصي مي‌آيند. اما مساله‌ي اصلي اين است كه بسياري از اين افراد اصلا استحقاق زنداني شدن ندارند. كساني كه يك شعار داده‌اند يا يك سخنراني كرده‌اند، از حق آزادي بيان استفاده كرده‌اند و جايشان در زندان نيست.

وي درباره‌ي مباحث انتخابات آتي افزود: درحال حاضر بايد تلاش كرد تا حاكميت يك دست نشود زيرا اين نوع حاكميت به سود اقتدارگراها است.

باقي خاطرنشان كرد: هيچ قدرتي در دنياي فعلي، قادر به مقاومت در برابر تغيير و تحول نيست. در شرايط كنوني اصلا بن بست و انسداد كامل به وجود نمي‌آيد زيرا اگر فشار وجود داشته باشد، اقتدارگراها عقب ‌نشيني مي‌كنند و با اين‌كه هنوز جامعه‌ي مقتدر مدني نداريم اما نهادهاي نوپايي هم كه وجو دارند اگر فعالانه عمل كنند، اثرگذار خواهند بود.

وي درباره‌ي حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي اظهار داشت: برخي فكر مي‌كنند چند سال در انتخابات شركت كرده‌اند و راي آنها منشا اثر نشده است و حق دارند كه عكس‌العمل نشان دهند اما به اعتقاد من اگر اين افراد به جاي قهر كردن و كناره‌گيري به پاي صندوق‌هاي راي بروند[ وراي كبود بدهند]، بهتر از راي ندادن است. يعني اعتراضشان را به صورت صدادار بيان كنند و اگر مي‌خواهند ايده‌هايشان به كرسي بنشيند بايد به دنبال تشكيل NGO باشند تا جامعه را قدرتمند كنند.