جمعه 6 خرداد 1384

نامه انجمن دفاع از حقوق زندانيان درباره زندانيان بيمار

رياست محترم قوه قضاييه
حضرت آيت الله سيد محمد هاشمي شاهرودي

با سلام
انتشار بخشنامه اخير جنابعالي مبني بر اينكه به زندانيان بيمار سه ماه مرخصي جهت درمان اعطا مي‌شود موجبات خرسندي بود اما متاسفانه اين قبيل دستور العمل‌ها نسبت به برخي از زندانيان دريغ مي‌شود. بنا به گزارشات دريافتي از خانواده‌هاي زندانيان و نيز پيگيري‌هاي انجام شده توسط انجمن، در حال حاضر آقايان هدي صابر، رضا عليجاني، تقي رحماني، بينا داراب‌زند و اكبر گنجي از جمله زندانياني هستند كه نيازمند رسيدگي‌هاي فوري پزشكي هستند. گرچه ظاهرا قصوري متوجه مديريت زندان نمي‌باشد، اما امكانات درماني موجود در زندان جوابگوي درمان ‌آنها نيست و لازم است به مراكز درماني بيرون از زندان اعزام و از مرخصي كافي تا رفع كامل نگراني برخوردار شوند. انجمن دفاع از حقوق زندانيان صرفنظر از وارد بودن يا نبودن اتهام‌هاي سياسي و عقيدتي صرفا از منظر حفظ و رعايت حقوق زندانيان انتظار دارد اقدامي ويژه و در خور مبذول داريد.
در حال حاضر آقاي هدي صابر در معرض خطر جدي است. بيماري قلبي موروثي كه تاكنون برخی از اعضای خانواده آنها را از ميان برده است به نحوي است كه چندي پيش در اتاق محل گذران حبس خودناگهان نقش بر زمین شده و به حال اغما افتاده است. مسئولان زندان سريعا وي را به بيمارستان بقيه‌الله رسانده و از خطر جاني نجات دادند. ضمن تشكر از مرخصي درماني اخير وي كه البته به مدت دو هفته و بسيار ناكافي بوده است يادآور مي‌شود كه احتمال تكرار حادثه فوق فراوان است و با توجه به محدوديت هاي زندان نگراني ما نسبت به سلامتي و حيات آقاي هدي صابر بسيار جدي است و بدون شك در صورت بروز هر حادثه‌اي تبعات سنگيني براي جمهوري اسلامي خواهد داشت و لازم است دستور آزادي فوري وي صادر گردد.
آقاي رضا عليجاني نيز از وضعيت مشابهي برخوردار است وي داراي ناراحتي تنفسي بوده و از پيش از زندان تحت نظر پزشك و درمان قرارداشته است كه مدت مديدي است در اين امر وقفه افتاده. علاوه بر آن در حال حاضر از عفونت گوش و دندان درد رنج مي‌برد.
آقاي تقي رحماني که در شرايط دشوار دهه 60 مدت يازده سال رادر زندان سپری كرده و تاكنون جمعا بيش از 14 سال در زندان بوده دچار عوارض گوناگوني از قبيل سردردهاي مزمن و هموروييد شده و لازم است پيوسته تحت نظارت پزشك باشد.
آقاي بينا داراب زند 48 ساله كه محكوم به 3 سال حبس بوده و تاكنون نيمي از آنرا در زندان رجايي شهر سپري كرده است علاوه بر آنكه زندان رجايي شهر مكان بسيار نامناسبي براي زندانيان سياسي است وي از پيش از زندان داراي ناراحتي قلبي بوده و سابقه دوبار حمله قلبي داشته و اينك با ناراحتي دندان مواجه است و خانواده وي در نگراني بسر مي‌برند.
اقای اكبر گنجي كه بيش از 5 سال است در زندان به سر مي‌برد از عارضه آسم رنج مي‌برد و نياز به مراقبت‌هاي درماني جدی ورسیدگی های عاجل دارد.
همچنين ارژنگ داوودي كه دوران حبس پانزده ساله خويش را مي‌گذراند دچار نوعي آلرژي‌ و همچنين عفونت گوش است كه به ريه سرايت كرده و نيازمند معالجه و مداواي جدي است.
اميد است بخاطر ملاحظات انساندوستانه و حق مسلم درمان زندانيان دستور اقدامات و رسيدگي‌هاي عاجل را صادر فرماييد.
پيشاپيش از هرگونه اقدام شايسته جنابعالي به عنوان رئيس قوه قضائيه سپاسگزاريم.
انجمن دفاع از حقوق زندانيان
5/3/84