چهارشنبه 11 خرداد 1384

تحصن براي آزادي سه زنداني ملي-مذهبي

اقبال سه شنبه 10 خرداد 1384 ص اول و اخر

گروه سياسي: جمعي از فعالان ملي-مذهبي و اعضاي نهضت آزادي ديروز با تحصن در مقابل دفتر رياست قوه قضائيه خواستار آزادي تقي رحماني، هدي صابر و رضا عليجاني از زندانيان ملي مذهبي شدند.
اين اقدام در حالي انجام شد كه در هفته گذشته بسياري از فعالان دانشجويي با برگزاري تجمع‌هاي مختلفي فرياد بر آزادي تمام زندانيان سياسي برآوردند و اين امر را يكي از پيش‌شرط‌هاي حضور حداكثري در انتخابات برشمردند.
به گزارش خبرنگار «اقبال»، ديروز حبيب‌الله پيمان، ابراهيم يزدي، احمد صدرحاج سيدجوادي، احمد زيدآبادي، عزت‌الله سحابي، محمد بسته‌نگار، عمادالدين باقي، مدني، مرتضي كاظميان و مهدي اميني‌زاده به عنوان فعالان ملي-مذهبي خواستار ديدار با هاشمي شاهرودي بودند تا اعتراض خود را در قالب نامه‌اي به او بيان كنند، اما اين در حالي است كه انتظامات دفتر رياست قوه قضائيه از ورود آنها ممانعت كرد.
اما پس از اصرار آنها براي ارائه نامه به هاشمي شاهرودي و به دنبال تماس‌هاي مكرر تلفني انتظامات دفتر رئيس قوه قضائيه عزت‌الله سحابي و ابراهيم يزدي و عمادالدين باقي پس از بازرسي بدني اجازه حضور در دفتر هاشمي شاهرودي را دريافت كردند، اما از ورود ديگر نيروهاي ملي-مذهبي جلوگيري شد و آنها به مدت نيم ساعت در مقابل در منتظر بودند.

نامه ملي-مذهبي‌ها به هاشمي شاهرودي
ملي-مذهبي‌ها در اعتراض نسبت به تداوم حبس سه فعال ملي-مذهبي گام به كاخ دادگستري گذاشتند تا اعتراضنامه‌اي را به او ارائه كنند.
نيروهاي ملي-مذهبي در اين نامه در بيان دلايل تحصن خود نوشته اند: «اين تحصن در ادامه ظلم، اجحاف و تخلفات قضايي در مورد پرونده سه زنداني ملي-مذهبي و اعتراض به اينكه عليرغم دستور رئيس قوه قضائيه براي آزادي اين زندانيان تاكنون پس از گذشت 23 روز نشاني از آزادي آنان ديده نمي‌شود، برگزار كرديم.»
آنها ضمن تأكيد بر آزادي اين سه فعال ملي-مذهبي اعلام كردند اگر تقي رحماني، هدي صابر و رضا عليجاني تا دو هفته ديگر آزاد نشوند، با استمداد از ياري حق و فراخوان عمومي مجدداً مقابل دفتر رئيس قوه قضائيه تحصن مي‌كنند.

معين در پيامي به تحصن كنندگان خواستار آزادي سه زنداني ملي-مذهبي شد
...
قول مساعد نماينده قوه قضائيه، پايان تحصن
اما ديروز عصر پس از آنكه عزت‌الله سحابي از اعلام مساعدت نماينده قوه قضائيه جهت بررسي اين اعتراض و آزادي زندانيان ملي-مذهبي خبر داد ملي-مذهبي‌ها به تحصن خود پايان دادند.
گفتني است كه در پي حضور سه نفر از نمايندگان نيروهاي ملي-مذهبي در دفتر رياست قوه قضائيه گفت‌وگويي ميان آنها با يكي از مسؤولان قوه قضائيه در حوزه رياست صورت گرفته است كه به گفته سحابي اين فرد تأكيد كرده كه مجموعه قوه قضائيه و حتي معاون مرتضوي دادستان تهران نيز با آزادي همه زندانيان سياسي موافق هستند.
اين در حالي است كه سحابي اظهار اميدواري كرد بنا بر تأييد اين مسؤول قوه قضائيه، تا عصر همان روز (سه‌شنبه) پاسخ رئيس قوه به اين درخواست آنها اعلام شود، و البته وي تصريح كرد كه در صورت نتيجه‌بخش نبودن مذاكرات به اقدامات قانوني خود ادامه خواهند داد.
در عين حال، «ابراهيم يزدي» دبيركل نهضت آزادي ايران نيز با مثبت ارزيابي كردن ديدار انجام شده، گفت: اصرار كرديم همچنان كه منافع ملي ايجاب مي‌كند ظرف چند روز آينده اين زندانيان آزاد شوند.
وي افزود: جاي سؤال است كه چرا عليرغم موافقت مجموعه قوه قضائيه و دستور رياست قوه قضائيه، از آزادي اين زندانيان ممانعت به عمل مي‌آيد.
عمادالدين باقي، رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان نيز با اشاره به نامه‌اي كه اين تشكل در مورد ادامه بازداشت زندانيان ملي-مذهبي به رئيس قوه قضائيه نوشته است، گفت: در اين ديدار در مورد دليل نتيجه بخش نبودن اين نامه صحبت كرديم اما متأسفانه به دليل در سفر بودن رياست قوه قضائيه نتوانستيم با وي گفت‌وگو كنيم.
وي آزادي زندانيان سياسي را نشانه عقلانيت جمهوري اسلامي و نه ضعف آن دانست، گفت: رياست قوه قضائيه نظر مساعدي در مورد آزادي زندانيان سياسي دارد اما از اختيارات و اقتدار لازم براي انجام مسؤوليت خود برخوردار نيست.
گفتني است «احمد صدر حاج سيدجوادي» پس از اظهارات نمايندگان ملي-مذهبي‌ها با قدرداني از كساني كه به دليل پيگيري و احساس مسؤوليتي كه نسبت به حقوق مظلومين دارند، گفت: «مردم ايران سال‌هاست كه فرياد مي‌زنند عدالت و آزادي مي‌خواهيم اما تاكنون نتوانسته‌اند آن را به دست آورند.»
وي ضمن اميدواري نسبت به اينكه اعتراض آنها منجر به آزادي سه زنداني ملي-مذهبي و ديگر زندانيان سياسي شود، پايان تحصن را اعلام كرد.
اما در پايان تحصن ايزدپناه رئيس حوزه رياست قوه قضائيه اعلام كرد كه پاسخ هاشمي شاهرودي نسبت به اين درخواست تا عصر همان روز (سه‌شنبه) به عمادالدين باقي اعلام مي‌شود.