پنجشنبه 12 خرداد 1384

سايت روز:سه زندانی ملی –مذهبی آزاد می‌شوند

Wednesday, Jun 1, 2005
چهارشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۸۴ سايت روز

در حالی که هنوز بخشی از قوه قضاييه در مقابل مصلحت انديشی ها برای آزادی زندانيان سياسی مقاومت می کند مقامات عالی قضائی به فعالان سياسی وعده دادند که بزودی هدی صابر، تقی رحمانی و رضا عليجانی که به زندانيان ملی – مذهبی شهرت يافته اند آزاد شوند.

چهره های سرشناسی مانند احمد صدر حاج سيد جوادی دومين وزير دادگستری ، ابراهيم يزدی دومين وزير خارجه و عزت الله سحابی اولين رييس سازمان برنامه جمهوری اسلامی – هر سه عضو شورای انقلاب – همراه با نسل جديد اصلاح طلبان عمادالدين باقی، محمد بسته نگار، حسن يوسفی اشکوری ديروز به دفتر آيت الله شاهرودی رفتند و اعلام داشتند برای پی گيری دستوری آمده اند که دو هفته پيش رييس قوه قضاييه برای آزادی سه زندانی صادر کرد اما با مقاومت بخشی از قوه قضاييه اجرا نشد. اين گروه اعلام داشتند که شكوائيه خودمان را به نزد بزرگانى كه زندان را تحمل كرده اند، مى بريم. كسى كه شكوائيه ما را شنيد رسالتى بر دوش او گذارده مى شود.» اين جمله شكوائيه همسران تقى رحمانى، هدى صابر و رضا عليجانى بود كه در كنفرانس مطبوعاتى شان در هجدهم ارديبهشت ماه و در هفتصدمين روز بازداشت اين سه فعال سياسى و فرهنگى عنوان شد. لذا جمعى از فعالان سياسى و فرهنگى صبح روز گذشته با تحصن در محل حوزه رياست قوه قضائيه و ارائه يك نامه سرگشاده به رئيس قوه قضائيه آزادى تقى رحمانى، هدى صابر و رضا عليجانى سه زندانى ملى _ مذهبى و ساير فعالان سياسى و فرهنگى كه در زندان هستند را خواستار شدند. آنان در نامه خود با اشاره به موافقت رئيس قوه قضائيه با آزادى اين سه تن كه در تاريخ ۵ بهمن ماه سال گذشته صورت گرفته است به نامه اى كه از سوى برخى از فعالان سياسى و فرهنگى در هجدهم ارديبهشت ماه پس از استماع مصاحبه مطبوعاتى خانواده ها و وكلاى اين سه ملى _ مذهبى صادر شده، اشاره كرده و افزوده اند: «متاسفانه تا اين تاريخ يعنى پس از گذشت ۲۳ روز هنوز هيچ گونه نشانه اى حاكى از آزادى آقايان ملاحظه نمى شود.» لذا متحصنان خطاب به رئيس قوه قضائيه نوشته اند: «سه شنبه مورخ ۱۰/۳/۸۴ به مدت محدودى در دفتر جنابعالى حضور پيدا مى كنيم و انتظار داريم صداى ما موجب شود تا اقدام عاجلى براى آزادى زندانيان فراهم كنيد.» آنان اعلام كردند در صورتى كه تا دو هفته ديگر آقايان صابر، عليجانى و رحمانى آزاد نشوند با فراخوان عمومى همين جا گردهم آمده تا به وظيفه دينى (امر به معروف و نهى از منكر) شهروندى و ملى خود عمل كنند.

چهره های سرشناس در ابتدا ورود به ساختمان حوزه رياست قوه قضائيه با مشكل مواجه شدند اما لحظاتی بعد دعوت شدند که نمايندگانى را براى مذاكره با مقام مسئول در حوزه رياست قوه قضائيه در غياب رئيس اين نهاد بفرستد. بر اين اساس ابراهيم يزدى و عزت الله سحابى و عمادالدين باقی به مذاکره رفتند و بعد از بازگشت در حمع خبرنگاران و مردمی که گرد آمده بودند اعلام داشتند که با توجه به سفر آيت الله شاهرودی با يکی از مقامات عالی قوه قضاييه ديدار کرده و مطمئن شدند که مقامات اصلی اين قوه موافق آزادی سه زندانی هستند.

پيش از اين حرکت سياسی آرام و برنامه ريزی شده فعالان سياسی اعلام کرده بودند که امروز نمايندگان خود را برای ملاقات محدودی به قوه قضاييه فرستاده اند و در صورت بی نتيجه ماندن اقداماتشان با دعوت همگانی از مردم فراخوانی را در محل قوه قضاييه برپا خواهند داشت تا صدای خود را به گوش مسوولان برسانند. عمادالدين باقی در جمع خبرنگاران گفت آزادی زندانيان سياسی ضعف و عقب نشينی نيست بلکه عقلانيت است.

بعد از حضور خانم کولائی به نمايندگی از مصطفی معين در جمع کسانی که در قوه قضاييه بودند اعلام شد که دکتر معين نامزد رياست جمهوری پيامی فرستاده و در آن حمايت کامل خود را از اين حرکت اعلام داشته است.

ديشب در آخرين ساعات يک مقام آگاه به "روز " گفت بعيد نيست امروز با دستور ويژه آيت الله شاهرودی سه زندانی که هيچ دادرسی ندارند آزاد شوند. اين حرکت يک روز پس از آزادی اکبر گنجی و دو هفته بعد از تبرئه عباس عبدی به عنوان عقلانيت و آشتی جوئی از سوی تصميم سازان در آستانه انتخابات سرنوشت ساز رياست جمهوری، با معنا تلقی می شود.


-->