دوشنبه 24 مرداد 1384

پروژه اختلاف افکنی کلید خورد

مقاله زير به نقل ازروزنامه اينترنتي ايران ما
براي مشاهده متن اصلي روي عبارت زير كليك كنيد
در پی انتشار اخباری مبنی بر متهم کردن عمادالدین باقی به عامل اطلاعاتی توسط گنجی
گروه خبر - چند روز پیش خبری در سایت بازتاب منتشر شد که در آن خبر ادعاشده بود: "اكبر گنجي، عمادالدین باقي را به داشتن ارتباط با دستگاه اطلاعاتي جمهوري اسلامي متهم كرده و تلاش‌هاي باقي براي رايزني با خود را مأموريتي از جانب سرويس‌هاي اطلاعاتي ارزيابي كرده است."
خبرنگار این سایت نزدیک به محسن رضایی گزارش داده بود : "در پي رايزني‌هاي «عمادالدين باقي» با «اكبر گنجي»، گنجي، باقي را به داشتن ارتباط و فعاليت براي سرويس‌هاي اطلاعاتي جمهوري اسلامي متهم كرد."
بنا بر اين گزارش، "اكبر گنجي، باقي را به داشتن ارتباط با دستگاه اطلاعاتي جمهوري اسلامي متهم كرده و تلاش‌هاي باقي براي رايزني با خود را مأموريتي از جانب سرويس‌هاي اطلاعاتي ارزيابي كرده است.
گنجي، سكوت دستگاه قضائي و اطلاعاتي جمهوري اسلامي نسبت به تصاحب بخش عمده امكانات دريافتي از خارج و داخل كشور براي انجمن دفاع از حقوق زندانيان سياسي را تأييد‌كننده همكاري مخفيانه باقي با دستگاه‌هاي اطلاعاتي جمهوري اسلامي عنوان كرده است.".
از نکات جالب در این زمینه پخش اين خبر در پر بيننده ترين بخش خبري تلويزيون، یعنی اخبار20:30 شبكه 2 پنجشنبه 20 مرداد بود. هرچند دیروز یک عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان به این خبر واکنش نشان داد و آن را سناریویی برای اختلاف افکنی خواند ، اما تحلیل این موضوع می تواند برای شناخت فضای کنونی مثمر ثمر باشد.
نام و آوازه اکبر گنجی و عمادالدین باقی از زمانی فرا گیر شد که در عصر طلایی مطبوعات و اوج گیری جنبش اصلاح طلبی پس از خرداد 76 ، این دو روزنامه نگار، پیگیری و کالبدشکافی ماجرای قتل های زنجیره ای در ایران بر عهده گرفتند . اقدامی که برای این دو هزینه های فراوانی را در پی داشت و هردو را برای سالها راهی زندان کرد. این دو دوست که از دوران گذشته در مواقع مختلف با هم همراه بودند به طور مشترک و با همراهی برخی دیگر از دوستان اصلاح طلب خود ، نور تابانیدن بر تاریکخانه های مخوفی را آغاز کردند که پروژه قتل عام روشنفکران ایران زمین را پی ریزی می کرد.
عماد الدین باقی دانش آموخته حوزه و دانشگاه بود و اکبر گنجی "دانش"جوی همیشگی. هر دو در حلقه روشنفکران دینی سال ها فعالیت می کردند و در عین حال اختلاف نظر هایی هم داشتند. همانگونه که بعد ها هم در برخی نظرات و روش ها با هم تفاوت دیدگاه پیدا کردند. اما این اختلاف دیدگاه ها هرگز دوستی چندین وچند ساله این دو را تحت تاثیر قرار نداد.
باقی پس از پایان دوران زندان در فکر تاسیس انجمنی افتاد که اکنون با نام " انجمن دفاع از حقوق زندانیان " در حال فعالیت است. وی معتقد است برای آنکه این انجمن - که اکثر فعالیت هایش معطوف به زندانیان عادی است - کارآیی بیشتری در جهت تحقق اهدافش داشته باشد مجبور است با برخی مسولان و سازمان های زیر مجموعه قوه قضاییه یا دولتی تعامل داشته باشد.
اما گنجی از مدتها پیش به فاز نافرمانی رفته و تغییر نظام از راه مسالمت آمیز را سرلوحه فعالیت های چندساله خود قرار داده است. گنجی معتقد به هیچ گونه تعاملی با حکومت نیست و در روش با باقی اختلاف نظر هایی را دارد.
عماد الدین باقی سعی دارد کمتر در سیاست آفتابی شود ولی گنجی در طول این سال ها هرگز پا را از دایره سیاست بیرون نگذاشته است.
و البته باقی هر چه گذشت در مواضع اش با حفظ اصول ، معتدل تر شد اما گنجی به مرور زمان رادیکالزم را در ابعاد مختلف تجویز کرد.
باقی پس از سال ها تحقیق و تفحص در علوم دینی همچنان در دایره دین حرکت می کند اما گنجی با گذار از این دایره راه دیگری را برگزیده است.
باقی با مفاهیم دینی به حقوق بشر رسیده است و گنجی تنها راه تحقق حقوق بشر را گذر از برخی مفاهیم دینی می داند.
با این حال هرگز این تفاوت ها باعث نشد تا صحت اخباری چون آنچه چندی پیش منتشر شد تایید شود. هرچند باقی در گفتگوی با خبرنگار "ایران ما " انجام هرگونه دیدار با اکبر گنجی را تکذیب کرد اما بر تلاش های همیشگی خود به منظور حل مشکل گنجی صحه گذاشت .
باید دید در روزهای آینده هم اخباری در این زمینه منتشر خواهد شد یا نه ؟! به زعم تحلیلگران مسایل سیاسی ، شاید پروژه جدید پراکندن فضایی تردید و توهم همه علیه همه است. سلطانی علیه عبادی، گنجی علیه باقی و....