پنجشنبه 27 مرداد 1384

خدمات ويژه آقاي داماد، بدون هماهنگي با پدرزن

سايت خبري تحليلي بازتاب www.baztab.com

---------------------------------------------------
مواضع مبهم باقي راجع به گنجي، باعث شد تا 78 نفر از چهره‌هاي اصلاح‌طلب، از وي به عنوان مسئول انجمن دفاع از حقوق زندانيان بخواهند تا از گنجي حمايت كند و اين فشارها باعث شد تا باقي، پس از بسياري از چهره‌هاي خارجي، به حمايت‌كنندگان از اكبر گنجي بپيوندد.

----------------------------------------------------
۲۶ مرداد ۱۳۸۴ - بعد از ظهر ۱۶:۱۲ تعداد بازديد : 13992 كد خبر : ۲۷۸۳۳

در حالي كه داماد عمادالدين باقي كه سردبيري يكي از روزنامه‌هاي صبح را به عهده دارد، روز گذشته در صفحه اول روزنامه خود، گزارش «بازتاب» راجع به نارضايتي اكبر گنجي از ارتباط پدرزن وي با دستگاه‌هاي امنيتي جمهوري اسلامي را تكذيب كرد، پدرزن محترم در سايت شخصي‌اش با تأكيد بر تعامل وي با برخي دستگاه‌هاي قضائي جمهوري اسلامي، حملات شديدي را متوجه اكبر گنجي نمود.

داماد باقي، در حالي به نقل از همسر گنجي، اظهارات اكبر گنجي را عليه پدرزن خود تكذيب كرده است كه معصومه شفيعي، در سخنان پي‌درپي خود به عدم ملاقات با گنجي در دو هفته اخير، تصريح كرده است.
اين در حالي است كه باقي، يك روز پيش از انتشار تكذيبيه همسر گنجي، در سايت شخصي‌اش با متهم كردن اكبر گنجي به سياسي‌گرايي، از اختلاف‌نظرهاي خود با گنجي خبر داد و همچنين روابط خود با برخي مسئولان و سازمان‌هاي قضائي و امنيتي جمهوري اسلامي را تأييد كرد.

در سايت شخصي‌ باقي آمده است: «باقي و گنجي، هر دو در حلقه روشنفكران ديني، سال‌ها فعاليت مي‌كردند و در عين حال، اختلاف‌نظرهايي هم داشتند. همانگونه كه بعدها هم در برخي نظرات و روش‌ها، با هم تفاوت ديدگاه پيدا كردند... باقي پس از پايان دوران زندان، در فكر تأسيس انجمني افتاد كه اكنون با نام «انجمن دفاع از حقوق زندانيان» در حال فعاليت است. وي معتقد است براي آن‌كه اين انجمن ـ كه اكثر فعاليت‌هايش معطوف به زندانيان عادي است ـ كارآيي بيشتري در جهت تحقق اهدافش داشته باشد، مجبور است با برخي مسئولان و سازمان‌هاي زيرمجموعه قوه قضائيه يا دولتي، تعامل داشته باشد.

اما گنجي از مدتها پيش، به فاز نافرماني رفته و تغيير نظام از راه مسالمت‌آميز را سرلوحه فعاليت‌هاي چندساله خود قرار داده است. گنجي معتقد به هيچ‌گونه تعاملي با حكومت نيست و در روش با باقي اختلاف‌نظرهايي را دارد.
عمادالدين باقي سعي دارد، كمتر در سياست آفتابي شود. ولي گنجي در طول اين سال‌ها، هرگز پا را از دايره سياست بيرون نگذاشته است.
و البته باقي هر چه گذشت در مواضعش با حفظ اصول، معتدل‌تر شد، اما گنجي به مرور زمان راديكاليزم را در ابعاد مختلف تجويز كرد.
باقي پس از سال‌ها تحقيق و تفحص در علوم ديني همچنان در دايره دين حركت مي‌كند، اما گنجي با گذار از اين دايره، راه ديگري را برگزيده است.
باقي با مفاهيم ديني به حقوق بشر رسيده است و گنجي تنها راه تحقق حقوق بشر را گذر از برخي مفاهيم ديني مي‌داند».

در سايت شخصي عمادالدين باقي همچنين آمده است: براي نمونه در حالي كه باقي «مانيفست جمهوري‌خواهي» گنجي را به سخره مي‌گيرد، گنجي هم موضوع استفاده از «NGO»ها از سوي باقي را غيركارآمد و دكان دونبش دانسته و اين كار را به دليل آلودگي‌هاي مالي و عدم پاسخگويي در مورد وجوه دريافتي از داخل وخارج از كشور موجب زير سؤال رفتن نيات گردانندگان آن و سلب اعتماد مرتبطين انحراف در اهداف اساسي مي‌داند.
مواضع مبهم باقي راجع به گنجي، باعث شد تا 78 نفر از چهره‌هاي اصلاح‌طلب، از وي به عنوان مسئول انجمن دفاع از حقوق زندانيان بخواهند تا از گنجي حمايت كند و اين فشارها باعث شد تا باقي، پس از بسياري از چهره‌هاي خارجي، به حمايت‌كنندگان از اكبر گنجي بپيوندد.

در اين حال، گفته مي‌شود يكي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب كه طي ماه‌هاي اخير از زندان آزاد شده است، خواستار روشن كردن ارتباطات عمادالدين باقي با دستگاه‌هاي امنيتي و قضائي جمهوري اسلامي، به ويژه دادستاني تهران و وزارت اطلاعات شده است. اين روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با اشاره به اطلاعات دقيقي كه از وي در هنگام بازجويي خواسته شده و بخش‌هايي از آن تنها در اختيار باقي بوده است، علت مصونيت عمادالدين باقي در برابر دستگاه‌هاي قضائي و امنيتي جمهوري اسلامي و انگيزه وي از حفظ ارتباط و حضور در ميان چهره‌هاي اصلاح‌طلب را جويا شده است.

گفتني است، پيگيري‌هاي خبرنگار «بازتاب» از مقامات قضائي و امنيتي و براي دستيابي به جزئيات ارتباطات و همكاري‌هاي عمادالدين باقي بدون نتيجه ماند و اين مقامات از ارائه اطلاعات مذكور به دليل آنچه كه محرمانه بودن آن عنوان شد، خودداري كردند.

كد خبر : ۲۷۸۳۳