شنبه 21 آبان 1384

جمعي از فعالان سياسي، حقوق بشري و دانشجويي با خانواده عبدالفتاح سلطاني ابراز همدردي کردند،


عبادي: سلطاني وكالت افراد سياسي را بدون هيچ چشم‌‏داشتي برعهده مي‌‏گرفت
محمدي: با رويكرد اخلاقي بايد به پرونده‌‏هاي سياسي نگاه كرد
باقي:سلطاني را فعال سياسي نمي‌‏دانم بلكه شخصيت برجسته حقوقي مي‌‏دانم


تهران- خبرگزاري كار ايرانجمعه 20 آبان 1384

جمعي از فعالان سياسي، حقوق بشري و دانشجويي صبح امروز با حضور در منزل عبدالفتاح سلطاني؛ وكيل دادگستري و عضو هيات مديره كانون وكلاي دادگستري مركز كه در بازداشت به سر مي‌‏برد با خانواده وي ابراز همدردي كردند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در ابتداي اين مراسم، شيرين عبادي؛ رئيس كانون مدافعان حقوق بشر و يكي از وكلاي عبدالفتاح سلطاني با بيان اين كه سلطاني با نگاه حقوق بشري وكالت افراد در پرونده‌‏ها را برعهده مي‌‏گرفت، تصريح كرد: ايستادگي سلطاني قابل تقدير است چون سلطاني به 65 سوال بي‌‏ربط با موضوع پرونده‌‏اش پاسخ نداده است كه اين نشان از ايستادگي وي دارد.
وي افزود: سلطاني با وجودي كه مي دانست وكالت پروندهه‌‏اي سياسي هزينه‌‏بر است اما وكالت افراد سياسي را بدون هيچ چشم‌‏داشتي برعهده مي‌‏گرفت.
ابراهيم يزدي؛ دبير كل نهضت آزادي ايران نيز در اين مراسم ضمن تأكيد بر نقش همسر عبدالفتاح سلطاني، گفت: در آمريكا هر كس كه دكترا مي‌‏گرفت و متاهل هم بود، ديپلمي هم به خانمش اعطا مي‌‏شد كه اين نشان از پايداري و استقامت و تشويق‌‏هاي زنان در كارهاي همسرانشان است.
يزدي با بيان اين كه شجاعت سلطاني در پذيرش وكالت پرونده‌‏هاي سياسي قابل تقدير است، تصريح كرد: سلطاني با پذيرش وكالت افراد سياسي و به خصوص ملي مذهبي‌‏ها شجاعت خود را به اثبات رسانده است.

در ادامه اين مراسم، حسن يوسفي اشكوري؛ فعال سياسي نيز در سخناني با تاكيد بر نقش وكيل در سير پرونده‌‏ها، گفت: حضور وكيل در تحقيقات الزامي است. برخي اوقات زندانيان از حقوق خود بي‌‏اطلاعند، اتفاقا هر بلايي كه بر سر زندانيان مي افتد به خاطر عدم حضور وكيل در سير تحقيقات پرونده است.
وي، شجاعت سلطاني در پذيرش وكالت افراد سياسي را تحسين كرد و گفت: مبارزه در راه احقاق حق به يك فرد و گروه ختم نمي‌‏شود، بلكه تا زماني كه ظلم باشد، مبارزه نيز هست. با بازداشت سلطاني اين غائله به پايان نمي‌‏رسد.
يوسفي اشكوري با ابراز اميدواري نسبت به اين كه هر چه زودتر عبدالفتاح سلطاني آزاد شود، خاطر نشان كرد: زنداني بودن سلطاني به نفع هيچ كس نيست، نه به نفع جامعه است و نه به نفع حاكميت.
فريده غيرت؛ نايب رييس كانون وكلاي دادگستري مركز و يكي از وكلاي عبدالفتاح سلطاني با انتقاد از عدم اجازه به وكلا براي ملاقات با سلطاني، گفت: در ملاقات اوليه‌‏اي كه به بازپرس پرونده داشتيم، ايشان اتهامات را براي ما بازگو كرد و ما نيز تاكنون آن را به رسم امانت و به لحاظ قانوني افشا نكرديم اما بعدها متاسفانه از سوي دادستاني تهران اعلام شد كه اتهامات سلطاني جاسوسي است، در حالي كه بازپرس پرونده به صراحت اعلام كرده بود كه اتهام سلطاني جاسوسي نيست. سلطاني با كمترين بهره مالي بيشترين بهره وري را در احقاق حق داشت.
وي اضافه كرد: از روز هشتم مرداد كه سلطاني دستگير شد به دفعات خواستار ملاقات با موكلمان شديم اما هر بار اعلام كردندكه سعي مي كنيم تلاش مي كنيم اما متاسفانه هنوز در اين مورد و در مورد پرونده سلطاني تصميمياتي اتخاذ نشده است.
غيرت مدعي شد: بارها از طرق مختلف حتي از طريق دادستان تهران سعي كرديم با سلطاني ملاقات كنيم اما هر بار از سوي دادستاني تهران شنيده شد كه همين هفته يا هفته ديگر مقدمات انجام ملاقات فراهم مي‌‏شود.
در ادامه اين مراسم، نماينده سازمان معلمان ايران در سخناني اظهار داشت: لزوم استقرار دموكراسي دسترسي به لايه‌‏هاي زيرين جامعه است كه حاكميت قصد دارد ما را از اين حق محروم سازد.
وي افزود: بنده بازداشت سلطاني را يك فرصت مي دانم تا از اين طريق بتوان با لايه‌‏هاي زيرين جامعه ارتباط برقرار كرد.
تقي رحماني از فعالان ملي مذهبي نيز در سخناني با ذكر ايام بازداشت خود، گفت: بنده در دهه 60 در 10 دقيقه محاكمه به 10 سال حبس محكوم شدم كه هشت ماه آن را تحمل كردم. در دهه 70 در دو دقيقه محاكمه به دو سال حبس محكوم شدم كه سه سال حبس كشيدم در دهه 80 نيز تاكنون دو سال حبس را تحمل كردم.
وي افزود: بايد اعتراض كنم كه در دهه 80 اين سلطاني بود كه ما را با حقوق خود آشنا كرده، خصيصه اصلي سلطاني پايداري در اعتقادات خود بود. سلطاني بارها مقابل برخوردهاي خودسرانه ايستاد.
رحماني ادامه داد: اميدوارم به جايي برسيم كه نهادهاي مدني متعدد و منسجم در كشور تاسيس شود، چون با وجود اين تعداد نهاد مدني حاكمان نمي‌‏گذارند اين نهادها به لايه‌‏هاي زيرين جامعه دست يابند. اگر امروز 100 نماد مدني از سلطاني دفاع مي‌‏كردند، نگهداري وي در زندان كاري سخت بود. براي داشتن چنين نهادهايي به شجاعت سلطاني نياز داريم.
فريبرز رئيس‌‏دانا؛ عضو كانون نويسندگان ايران نيز در اين مراسم به نمايندگي از اين كانون و اهالي قلم، گفت: به عنوان عضوي از جامعه اهل قلم آمده‌‏ام تا با خانواده سلطاني و همكاران وي دست دوستي بدهم و تجديد عهد كنم. چشم مردم آگاه ايران به ويژه روشنفكران و پژوهشگران به راه سلطاني است.
وي تأكيدكرد: سلطاني را آزاد كنيد، امروز خيلي بهتر از فرداست.
در ادامه اين مراسم عمادالدين باقي؛ رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان اظهار داشت: بنده سلطاني را يك فعال سياسي نمي‌‏دانم بلكه يك شخصيت برجسته حقوقي مي دانم. با شناختي كه از سلطاني دارم مطمئن هستم انتساب اين اتهامات (جاسوسي ) به وي، غير قابل تصور است و در واقع نوعي ترور شخصيت وي است.

باقي، انتساب اتهام جاسوسي به سلطاني را موجب هتك حيثيت و حرمت سلطاني دانست و گفت: همگان مي‌‏دانيم كه طبق آئين دادرسي كيفري نمي‌‏توان اتهام فردي را پيش از قطعيت يافتن حكم وي بازگو كرد، متأسفانه در كشور اين گونه معمول شده است كه اول افراد را مي گيرند سپس به دنبال جمع‌‏آوري ادله اتهامات مي‌‏روند.
وي تصريح كرد: اگر فرض را بر صحت اتهامات سلطاني بگذاريم، بايد بگويم كه هر فرد زنداني داراي حقوقي است كه بايد رعايت شود. چهار ماه از بازداشت سلطاني مي‌‏گذرد اما از ابتداي تشكيل پرونده براي وي شاهد تخلفات عديده‌‏اي در پرونده وي بوده‌‏ايم.
باقي ادامه داد: نيازي نيست به سراغ حقوق بشر رويم بلكه با رعايت همين قوانين داخلي خود مي‌‏توانيم به اين تخلفات خاتمه داد.
نرگس محمدي؛ عضو انجمن دفاع از حقوق زندانيان نيز در ادامه اين مراسم با بيان اين كه با سه رويكرد حقوقي و قضايي، رويكرد سياسي و رويكرد اخلاقي و انساني مي‌‏توان به پرونده‌‏هاي سياسي نگاه كرد، گفت: تاكيد من در اينجا بر رويكرد اخلاقي و انساني به پرونده هاي سياسي است. چندي پيش رئيس قوه قضاييه بخش نامه‌‏اي را صادر كرد كه طبق آن تعرض به حقوق خانواده‌‏هاي متهمان جرم است اما در اين مدت چقدر شاهد تضييع حقوق بوديم. سوال من از رئيس قوه قضاييه اين است كه آيا نظارتي بر اين بخش‌‏نامه مي‌‏شود؟، آيا اگر اعتراضي از سوي خانواده‌‏هاي متهمان شود، رسيدگي مي‌‏شود؟ آيا خانواده‌‏هاي زندانيان سياسي حق زيست ندارند؟ آيا در تفتيش منازل حقوق خانواده ها رعايت مي‌‏شود؟
محمدي افزود: متاسفانه در بازرسي از منازل مستنداتي جمع آوري مي‌‏شود كه ارتباطي به موضوع اتهام ندارد. متأسفانه بخشي از قوه قضاييه هيچ مرزي براي تجاوز به حقوق خانواده‌‏ها ندارد.
عبدالله مومني؛ دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت نيز در اين مراسم در سخناني وجود سلطاني را قوت قلبي براي دانشجويان دانست و گفت: سلطاني به دليل پذيرش وكالت دانشجويان حق زيادي برگردن دانشگاه و دانشجويان دارد. دانشجويان مرهون روشنگري هاي سلطاني است كه بدون هيچ چشم داشتي وكالت آنها را مي پذيرفت.


محمد سيف‌‏زاده؛ عضو كانون مدافعان حقوق بشر و يكي از وكلاي عبدالفتاح سلطاني نيز در اين مراسم با بيان اين كه سلطاني به شدت در مقابل تخلفات ايستادگي مي‌‏كرد، گفت: سلطاني روزي كه به زندان رفت به ما اعلام كرد كه عليه قضاتي كه براي وي پرونده تشكيل داده‌‏اند شكايت كنيم.
وي در مورداتهام انتسابي به موكلش گفت : در ملاقاتي كه با باز پرس پرونده داشتم به صراحت اعلام شد كه اتهام سلطاني جاسوسي نيست حتي بازپرس مي‌‏گفت كه نظر من بر 10 ميليون تومان قرار وثيقه است.
سيف‌‏زاده اضافه كرد: به اعتقاد بنده بازداشت سلطاني ضربه زدن به كانون وكلاي دادگستري بود كه با دستگيري سلطاني شروع شد. نمي‌‏توان با مردمي كه در راه احقاق حق و اجراي قانون كار مي كنند، چنين رفتار كرد. بنده چندان نسبت به موضوع بازداشت سلطاني بدبين نيستم اگر درست حركت كنيم.
محمد علي دادخواه؛ عضو كانون مدافعان حقوق بشر و يكي از وكلاي عبدالفتاح سلطاني نيز در اين مراسم اظهار داشت: به اعتقاد بنده كشور ما افق‌‏هاي گسترده‌‏اي را پيشرو دارد. امروز ديگر هيچ حكومتي نمي‌‏تواند به نقض حقوق بشر افتخاركند اگر احيانا مرتكب نقض حقوق بشر مي‌‏شود، آن را تكذيب مي‌‏كند. اميدوارم سلطاني هر چه زودتر آزاد شود، چون وي مرتكب گناهي نشده و صرفا به خاطر دفاع از حق به زندان افتاده است.
در پايان اين مراسم نيز معصومه دهقان؛ همسر عبدالفتاح سلطاني در سخنان اظهار داشت: هنوز نمي‌‏دانم كه همسرم به چه اتهامي در بند است. هر وقت به باز پرسي مراجعه مي‌‏كنم، مي‌‏گويند كه پرونده در اخيتار ما نيست و در اختيار دادستاني است.
وي افزود: در ملاقاتي كه با سلطاني داشتم، وي اظهار داشت كه سه اتهامش شكايت دادستان تهران, تبليغ عليه نظام و افشاي اسرار پرونده جاسوسان هسته‌‏اي است. مگر در پرونده متهم اسرار محرمانه يافت مي‌‏شود كه سلطاني به اتهام افشاي آن در بند به سر مي برد. انتساب اين اتهام در حالي است كه خود وزارت اطلاعات در گزارشاتش حتي يك بار هم كلمه جاسوسي به كار نبرده است.
دهقان ضمن انتقاد از عدم اجازه ملاقات با سلطاني، گفت: هنوز براي ما مبهم است كه سلطاني به چه جرمي در زندان به سرمي برد