سه شنبه 22 آذر 1384

راديو فردا:عمادالدین باقی برنده جایزه کمیسیون حقوق بشر فرانسه، به علت ممنوع الخروج بودن نتوانست شخصا جایزه خود را دریافت کند

راديو فردا13/12/2005 برابر با22/9/1384
عماد الدین باقی رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان ایران، چندی پیش از سوی کمیسیون فرانسوی حقوق بشر با عنوان برنده یکی از جوایز این کمیسیون در سال 2005 معرفی شد، اما به علت ممنوع الخروج بودن نتوانست در مراسم اهدای این جایزه د رپاریس حضور یابد و همسرش به نیابت از وی جایزه را دریافت کرد. عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون جوامع حقوق بشر در فرانسه در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: : جایزه ای که آقای باقی گرفت، هر چند که او رئیس کانون دفاع از زندانیان است، ولی به لحاظ تلاشها و کوششهایی که در جهت انطباق شریعت اسلام با لغو مجازات اعدام در ایران دارد. به گفته عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان در فرانسه، دومنیک دوویلپن نخست وزیر فرانسه، طی این مراسم وضعیت حقوق بشر در ایران را به یکی از محورهای اصلی سخنرانی خود تبدیل کرد در این رابطه به اکبر گنجی و عبدالفتاح سلطانی اشاره کرد. عبدالفتاح سلطانی دو سال پیش جایزه همین جایزه را دریافت کرد.
نیوشا برنا (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:34 mins ]

عماد الدین باقی، رئیس کانون دفاع از حقوق زندانیان در ایران که برنده امسال جایزه حقوق بشر فرانسه اعلام شده است، به علت ممنوع الخروج بودن، نتوانست در مراسم اهدای جوایز در پاریس حضور یابد.
نیوشا برنا (رادیو فردا): عماد الدین باقی رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان ایران، چندی پیش از سوی کمیسیون فرانسوی حقوق بشر با عنوان برنده یکی از جوایز این کمیسیون در سال 2005 معرفی شد. این جوایز قرار بود در فرانسه و با حضور برندگان آنها طی مراسمی اهدا شود. ولی آقای باقی که کماکان به علت ممنوع الخروج بودن، نمی‌تواند از ایران خارج شود، از شرکت در این مراسم محروم شد و همسر وی فاطمه کمالی احمدسرایی، به نیابت از او در مراسم حضور یافت.

چند و چون این قضیه را از عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون جوامع حقوق بشر در فرانسه جویا شدیم.

عبدالکریم لاهیجی: جایزه ای که آقای باقی گرفت، هر چند که او رئیس کانون دفاع از زندانیان است، ولی به لحاظ تلاشها و کوششهایی که در جهت انطباق شریعت اسلام با لغو مجازات اعدام در ایران داردگرفت. خانم باقی پس از گرفتن جایزه از نخست وزیر فرانسه تشکر کرد و در صحبتهایش گفت که متاسفانه شوهرش همچنان ممنوع الخروج است و نتوانسته در این مراسم شرکت کند، و او به نیابت از طرف شوهرش در این مراسم شرکت می‌کند. با نهایت تاسف باید بگویم که این قسمت از صحبتهای خانم باقی ترجمه نشد و فقط گفته شد که آقای باقی نتوانستند در این مراسم شرکت کنند.(به يك توضيح در پاورقي توجه شود)‏

ن. ب: کمیسیون حقوق بشر فرانسه، وابسته به نهاد نخست وزیری این کشور، سالهاست که جوایز سالیانه خود را به مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان اهدا می کند. امسال این جوایز به فعالان در سه زمینه حقوق بشر یعنی مجازات اعدام، بازداشتهای خودسرانه و کار اطفال تعلق گرفت. در این مراسم دومینیک دو ویلپن نخست وزیر فرانسه بر اساس سنت همیشگی به سخنرانی پرداخت. به گفته عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان در فرانسه، آقای دو ویلپن طی این مراسم وضعیت حقوق بشر در ایران را به یکی از محورهای اصلی سخنرانی خود تبدیل کرد.

عبدالکریم لاهیجی: اولین و تنها کشوری که ازش یاد کرد، ایران بود که این که وضعیت حقوق بشر متاسفانه در ایران نگران کننده است و اشاره کرد که مدافعان حقوق بشر در همه کشورهایی که مبارزه می کنند، متاسفانه همیشه در کشورهای دموکراتیک مورد تقدیر و تمجید قرار نمی گیرند، بلکه مورد آزار قرار می گیرند و جانشان را از دست می دهند و باز سراغ ایران رفت و گفت اکبر گنجی مدافع حقوق بشر سالهاست در زندان است. عبدالفتاح سلطانی که دو سال پیش همین جایزه را از دست نخست وزیر پیشین فرانسه در همین کاخ نخست وزیری دریافت کرده بود، متاسفانه امروز در زندان است.

ن. ب: چهار برنده دیگر جوایز امسال کمیسیون حقوق بشر فرانسه را مدافعین حقوق بشر از کشورهای السالوادور، ویتنام، نیجر و همچنین یک سازمان حقوق بشر فرانسوی تشکیل می دادند.
---------------------------------------------------------
مترجم ياد شده در سخنان جناب آقاي دكتر لاهيجي، آقاي زرير مرآت يكي از شخصيت‌هاي ارزشمند و فعال ‏حقوق بشر و يكي از ياران انجمن دفاع از حقوق زندانيان بودند كه مانند دكتر لاهيجي از مدعوين كميسيون ‏بوده و بدون برنامه قبلي و ناكهاني بدليل تسلطي كه به زبان فرانسه داشته‌اند براي ترجمه عباراتي فرا خوانده ‏مي شوند و در واقع به عنوان مهمان كميسيون حضور يافته‌اند و نه به عنوان مترجم. قابل تذكر است كه ‏هيچگونه حذف عمدي در ترجمه صورت نگرفته است خصوصا كه مسئله ممنوع الخروج بودن باقي توسط ‏برگزار كنندگان برنامه، قبل از آن اعلام شده بود. ‏‏