چهارشنبه 26 بهمن 1384

مصاحبه درباره شايعه اعدام حجت زماني

راديو فردا26/11/1384 برابر با 15/2/2006
سخنگوی برون مرزی زندانیان سیاسی گوهردشت اعلام کرد حکم اعدام حجت زمانی اجرا شد: مصاحبه با عمادالدین باقی

سخنگوی برون‌مرزی زندانیان سیاسی گوهردشت کرج که تعدادی از آنها در ارتباط با اتهام اقدام علیه امنیت ملی زندانی شده و بعضی از آنها به اعدام محکوم شدند، بدون فاش کردن نام منبع خود در ایران، روز چهارشنبه (امروز) اعلام کرد اطلاع موثق دارد که حکم اعدام حجت زمانی، یکی از زندانیان، به اجرا گذاشته شده است. حجت زمانی به اتهام بمب گذاری در دادگاه انقلاب اسلامی که منجر به مرگ سه تن و مجروح شدن 22 نفر شد تحت محاکمه قرار گرفته بود. عمادالدین باقی رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در مصاحبه با رادیوفردا می گوید خبر اعدام حجت زمانی هنوز از سوی مراجع رسمی تائید نشده است در حالیکه اخبار جسته و گریخته از داخل زندان بعضی اشاره به انجام این حکم در گذشته یا آینده دارد و بعضی انجام آن را تائید نمی کند.

امير مصدق کاتوزيان


عمادالدین باقی (رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان، تهران): حدود یک ساعت پیش آخرین تماسی که خانواده‌اش داشتند اطلاع دادند که به در زندان مراجعه کردند، به منظور انجام ملاقات هفته‌ای که ایشان داشته، ولی مسئول زندان گفتند که شما مراجعه کنید به دادگاه. البته ممکن است که تا این جای خبر بتواند تا حدی تائید کند که چنین اتفاقی (اعدام حجت زمانی) روی داده است. اما از منابع دیگر خصوصا از منابع رسمی تائید نشده است، و معمول این بوده است در جمهوری اسلامی که وقتی کسی حکم اعدامش اجرا می‌شده، در روزنامه‌ها اعلام می‌شده و هر روز که روزنامه‌ها را بازکنید احکام صادره اعدامی، و احکام اجرا شده را در روزنامه‌ها خبرش را منتشر می‌کنند، هرچند عمدتا اینها مربوط به موارد غیرسیاسی است اما موارد سیاسی هم معمولا اعلام می‌شده یا اینکه بعد از این که فردی که محکوم به اعدام هست، حکمش اجرا می‌شود، معمول این است که مسئولین زندان یا مقامات قضائی با خانواده فرد تماس می‌گیرند و اطلاع می‌دهند به آنها که بیایند و جنازه را تحویل بگیرند. این اتفاق هم نیفتاده تا به حال. چنین خبری به خانواده‌شان داده نشده. هم خبرها و دلایلی وجود دارد که (اعدام) اتفاق افتاده و هم دلایلی وجود دارد که تردید کنیم. لذا ما فعلا منتظر خبرهائی از منابع رسمی‌تر می‌شویم.
امیر مصدق کاتوزیان (رادیوفردا): آیا از داخل زندان هم خبرهائی در تائید این گزارش به شما رسیده و با منابع آن صحبت کردید؟

عمادالدین باقی: زندانیان مختلف تماس گرفته‌اند وبعضی‌هاشان اطلاع داده‌اند که حکم اعدام اجرا شده و بعضی‌ها به نحوی خبر را دادند که خبر خیلی قابل اطمینان نبوده و مثلا گفته‌اند ما از یک فردی پرسیدیم که گفته اگر اجرا نکرده باشیم، اجرا خواهیم کرد. در هرحال، خبرهائی هم که ازداخل زندان آمده یک همچنین تفاوت‌ها و مشکلاتی درشان هست.

ا.م.ک: با تائید دیوانعالی کشور رسیده حکم و ایشان امضاء کردند و اثر انگشتشان زیر حکم هست؟

عمادالدین باقی: آن چیزی که در اختیار ما هست این است که به اتهام بمب‌گذاری در دادگاه انقلاب که منجر به کشته شدن سه نفر و مجروح شدن 22 نفر شده، ایشان را محکوم به اعدام کرده اند، و دیوانعالی کشور هم گفته از آنجا که خود متهم تائید کرده حکم را و اعتراضی نداشته و وکیل او هم دفاعیاتی که داشته هیچ دلیل خاصی ارائه نمی‌کند و وارد نیست، حکم تائید می‌شود و حکم را تائید کردند.

ا.م.ک.: وکیل داشتند دردورانی که محاکمه می‌شدند؟

عمادالدین باقی: درمتن حکم ایشان صحبت از وکیل هست و این که متن دادنامه به وکیل ارائه شده و وکیل هم یک دفاعیه‌ای برای دیوانعالی کشور نوشته اما وکیل کی بوده و آیا تسخیری بوده یا نبوده لااقل در حکمش مشخص نیست و من هیچ اطلاعی از نحوه رسیدگی و جزئیات رسیدگی که پروسه قانونی آن چگونه بوده و با چه دقتی رعایت شده، ندارم.

ا.م.ک.: با توجه به سابقه امر در مورد کسانی که حکم مشابهی داشتند با آقای حجت زمانی آیا وضعیت پرونده ایشان جوری هست که نشان بدهد ممکن است حکم اعدام در باره ایشان اجرا بشود یا شده باشد؟

عمادالدین باقی: در هرحال الان کسان دیگری هستند که اتهامات مشابهی دارند و حتی مراجعاتی داشتیم از زندانیانی که متهم‌اند به درگیری مسلحانه، یا بمب‌گذاری که منجر به کشته‌شدن ده نفر شده ولی اینها هنوز زندان‌اند و دوران محکومیتی که تا به حال گذرانده‌اند بیشتر از آقای حجت زمانی بوده، ولی هنوز حکم اعدام آنها اجرا نشده