سه شنبه 10 خرداد 1384

گنجي و باقي عليه هاشمي

راديو فردا2005-05-31اکبر گنجی در نخستین ساعات آزادی موقت از زندان اعلام کرد انتخابات ریاست جمهوری اسلامی را تحریم می کند
اکبر گنجی سرشناس ترین روزنامه نگار ناراضی در جمهوری اسلامی روزگذشته از زندان موقتا آزاد شد تا به درمان بیماریهایش بپردازد. گنجی یکی از پیگیران پرونده قتل های زنجیره ای در نوشته های خود انگشت اتهام را بارها بسوی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته است. بسیاری از هواداران گنجی برآنند که او چوب این اتهام را می خورد. آقای گنجی که پس از 12 روز به اعتصاب غذای خود پایان داد در مصاحبه با خبرنگاران باردیگر تاکید کرد انتخابات ریاست جمهوری اسلامی را تحریم می کند.
عليرضا طاهري

علیرضا طاهری (رادیو فردا): اکبر گنجی را ماموران روز گذشته در برابر خانه اش آزاد ساختند. گنجی که 5 سال در زندان اوین بسر برده است، بی درنگ کنفرانسی خبری تشکیل داد و اعلام کرد برای درمان بیماری اش از زندان مرخص شده است. بیماری آقای گنجی را وکیلان مدافع و خویشاوندان او حاد و نیازمند درمان فوری خوانده اند.
آقای گنجی مشخص نکرد چه مدت به او مرخصی داده اند اما اعضای خانواده او امیدوارند که این نویسنده پیگیر قتلهای زنجیره ای بار دیگر به زندان باز نگردد. از دوران محکومیت گنجی یک سال دیگر باقیست. اکبر گنجی بدنبال کنفرانسی خبرساز و بحث انگیز در برلین درباره آینده سیاسی ایران پنج سال پیش در بازگشت به تهران بازداشت شد. اما دوستاران او می گویند او نیز همانند همکارش عمادالدین باقی و دکتر ناصر زرافشان وکیل و حقوقدان سرشناس که آنها نیز در پیگیری قتلهای زنجیره ای کوشا بودند، چوب همین پیگیری را می خورد.

اکبر گنجی و عمادالدین باقی بارها تلویحا و گاه به صراحت اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس پیشین جمهوری اسلامی برای دو دوره و علی فلاحیان وزیر او را مسئول اصلی قتلهای زنجیره ای دانسته اند. آقای گنجی از این دو با عنوانهای عالیجناب سرخپوش و عالیجناب خاکستری یاد کرده و نتیجه گرفته است که قتلهای زنجیره ای محدود به قتل داریوش فروهر رهبر حزب ملت ایران، پروانه همسر او، محمد مختاری و محمد جعفر پوینده دو نویسنده دگراندیش نمی شود. دکتر ناصر زرافشان حقوقدان سرشناس نیز که در زندان اوین پشت میله هاست شمار قربانیان این قتلها را نزدیک به یک صد فقره دانسته است.

پرونده قتلهای زنجیره ای به رغم کوششهای نخستین محمد خاتمی برای روشن شدن آن با آنچه خودکشی سعید امامی از معاونان علی فلاحیان وزیر اطلاعات کابینه رفسنجانی خوانده شد، عملا برای همیشه در هاله ای از ابهام فرورفت. در این پرونده متهم اصلی سعید امامی بود. اکنون آقای گنجی در حالی به مرخصی آمده است که اکبر هاشمی رفسنجانی برپایه تازه ترین نظرسنجی ها برای تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری اسلامی بیش از حریفانش بخت دارد.

آقای گنجی که با خوردن یک کاسه آش در برابر خبرنگاران به اعتصاب غذای 12 روزه اش پایان داد، در نخستین ساعت آزادی اش اعلام کرد انتخابات آینده برای تعیین رئیس جمهوری اسلامی را تحریم می کند.