سه شنبه 10 خرداد 1384

سازمان خبرنگاران بدون مرز آزادی کامل و بدون قید و شرط اکبر گنجی را خواستار شد

راديو فردا2005-05-31
سازمان خبرنگاران بدون مرز از مرخصی موقت و استعلاجی اکبر گنجی استقبال کرد. رضا معینی ، از سازمان خبرنگاران بدون مرز به رادیوفردا می گوید آزادی اکبر گنجی نباید به صورت مرخصی موقتی باشد، بلکه باید دائمی باشد. وی می گوید جمهوری اسلامی در حال حاضر در خطر است و ملاحظاتی را در نظر می گیرد و برای آزادی اکبر گنجی فشارهای زیادی از داخل و خارج اعمال شد. وی می افزاید اهمیت کار گنجی در این بود که در شرایطی که فاقد مصونیت بود در باره قتل های زنجیره ی و قتل های سیاسی بیش از 80 تن از دگراندیشان به تحقیق و انتشار مقاله پرداخت.
گلناز اسفندياري


رضا معینی (سازمان خبرنگاران بدون مرز، پاریس) دیروز با انتشار اطلاعیه ای از این رویداد ابراز خرسندی کردیم اما در عین حال اعلام کردیم که ما هشیارانه مراقب وضعیت ایشان هستیم ولی ما خواهان آزادی بدون قیدوشرط اکبر گنجی و همه روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان دربند بوده و هستیم.
گلناز اسفندیاری (رادیوفردا): فکر می کنید علت آزادی و مرخصی که به آقای اکبرگنجی داده اند چی است و بعضی ها معقتد هستند که در ارتباط هست که با انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ایران.

رضا معینی: من فکر می کنم که در مجموع در درجه اول تمام ناظران باید به وضعیت خود آقای اکبر گنجی نگاه کنند و ببینند فردی که اعتصاب غذا می کند و می خواهد تا به آخر برود، چه تاثیراتی می گذارد به ویژه آنکه من شک ندارم در وضعیت کنونی، جمهوری اسلامی عمیقا و عملا در معرض خطر است و در این رابطه هم خوشحالم که نگاه می کند و هم خوشحالم که ملاحظاتی را در نظر می گیرد و در این رابطه اعمال فشارهای بین المللی تلاش گسترده وبلاگ نویس ها و روزنامه نگاران و کاربران اینترنت کارزار بسیار وسیعی بود برای اکبر گنجی.

گ. ا.: می شود در باره ارتباط آقای اکبر گنجی توضیح بدهید به عنوان یک روزنامه نگار و اصولا در صحن سیاسی ایران؟

رضا معینی: مهم ترین مسئله در رابطه با آقای گنجی، روزنامه نگاری است که به انجام وظیفه خود معتقد بود و پیگیرانه در این رابطه با تعهدی که به حقیقت داشت اقدام کرد. مسئله اصلی در باره ایران و گنجی در یک کلمه می تواند وصف شود وآن هم مصونیت است. گنجی با عدم مصونیت در ایران در رابطه با جنایات سیاسی که انجام می شد، و این جنایات سیاسی نه تنها قتل های زنجیره ای... اگر به مقالات آن موقع آقای گنجی که هنوز هم کهنه نشده اند، توجه کنیم، به جز قتل های زنجیره ای گنجی در مجموعه مقالاتی که نوشته بود به اصل مسئله جنایات سیاسی توجه کرده بودند که در آن رابطه و نه تنها به آن چهار پرونده قتل های زنجیره ای که دادگاه پذیرفت، ایشان اشاره داشتند، بلکه به بیش از 80 قتل سیاسی در داخل و خارج از ایران اشاره کرده بودند، از اعدام های سال 1360 تا امروز این مسئله، مسئله امروز جامعه ماست و آقای گنجی در این رابطه و باید نام ببرم، عمادالدین باقی، در این رابطه زحمات فوق العاده ای کشید.

گ . ا : گفتيد كه در آزادي آقاي گنجي چندين مساله تاثير داشت كه يكي فشارهاي بين المللي بود. سازمان شما چه فعاليت هايي را در نظر دارد ادامه دهد براي آ‍زادي دائمي آقاي گنجي؟

رضا معيني: كارزار ما پايان نگرفته. كارزار ما آزادي بدون قيد و شرط اكبر گنجي است و ساير روزنامه نگاراني كه در زندان هستند. در چند روز آينده دومين سالگرد دستگيري خودسرانه تقي رحماني، رضا عليجاني و هدي صابر است و يك مجموعه از زندانياني هم كه نامي از آنها نيست. مجتبي لطفي در زندان قم به سر مي برد، شديدا بيمار است و دچار آسيب هاي عظيمي شده در رابطه با مساله زندانش، نصف ريه اش از كار افتاده. ما در اين رابطه كارزار را پايان نداديم، اين كارزار را با شدت هرچه بيشتر ادامه مي دهيم. اطلاعيه آخر ما تقاضايي بود از كشورهايي اروپايي كه در اين رابطه بر جمهوري اسلامي اعمال فشار كنند و براي آزادي زندانيان تلاش واقعي كنند.