یکشنبه 1 آبان 1384

بررسی عملکرد رئیس قوه قضائیه در امروزی ساختن و اصلاح نظام قضائی جمهوری اسلامی، از دید یک حقوقدان

راديو فردا2005-10-23
رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه عبدالرضا ایزدپناه مدعی شد که رئیس او، آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی با موفقیت توانسته است آنچه وی «اصلاحات» نامید در قوه قضائیه نهادینه کند. محمد حسین آغاسی، حقوقدان و وکیل دادگستری در تهران، در مصاحبه با رادیو فردا می گوید متاسفانه بعضی اقدامات رئیس قوه قضائیه از جمله گماشتن افراد تحصیلکرده در مقامات حساس، توسط اشخاصی که این برنامه ها را با اهداف و نیات خود همسو نمی دیدند متوقف شد. با این حال وی می افزاید آیت الله شاهرودی لوایحی در جهت مردمی تر شدن نظام قضائی به مجلس داد، ولی در دوران ریاست او، علیرغم اظهارات وی در باره شفاف سازی، روزنامه هائی که افشاگری یا شفاف سازی کردند، بسته شدند و نویسندگان آنها به زندان افتادند، و آنها که قبلا به همین دلایل تعطیل شده بودند، اجازه فعالیت نیافتند.
فريدون زرنگار


عبدالرضا ایزدپناه، رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه گفت آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، پایه و مبنای یک قوه قضائیه را پی‌ریزی کرد که هم دینی است و هم امروزی و هم کارآمد است هم کارساز. وی می‌افزاید در زمان ریاست آقای شاهرودی، اصلاحات در قوه قضائیه نهادینه شده و موفق بوده است. محمد حسین آغاسی، حقوقدان و وکیل دادگستری در تهران در باره کارآئی و مدرن شدن قوه قضائیه در مصاحبه با رادیوفردا می‌گوید:
محمدحسین آغاسی (حقوقدان، تهران): آقای شاهرودی از زمانی که آمد وارد قوه قضائیه شد، اطلاع دارید که مطالعاتی کرد که بتواند قوه قضائیه را متحول کند.حتی برای انجام این مقصود و خواسته‌های خود معاونتی را به عنوان معاونت توسعه قضائی ایجاد کرد که افراد تحصیلکرده را در این نهاد به کار گرفتند اما متاسفانه در عمل این کار به مرحله اجرا در نمی‌آید، زیرا اراده‌هائی هست که مایل نیستند حتما تمام آنچه که خواسته ایشان است و نه به عنوان ضدیت با آقای شاهرودی، بلکه به عنوان منافات داشتن این برنامه‌ها با نیات و اهدافشان جلوی این کارها را می‌گیرند. بله طبیعتا ایشان تلاش‌هائی کرده و من فکر می‌کنم که احیای دوباره دادسرا با تلاش ایشان به عمل آمد و بعد بعضی از لوایحی که به مجلس داده می‌شود، در معاونت توسعه قضائی تدوین می‌شود.

فریدون زرنگار (رادیوفردا): در همین زمینه آقای ایزدپناه می‌گوید که اصلاحات در قوه قضائیه نهادینه شده و موفق بوده. شما الان می‌گوئید در واقع تاحدودی این تلاش‌ها ناموفق مانده. این اصلاحات نهادینه شده به نظر شما کدام هستند؟

محمد حسین آغاسی: مثلا همان اشاره‌ای که کردم به ایجاد دادسرا. تلاش در انتقاد خود افرادی از قوه قضائیه نسبت به این قوه، و برخی لوایحی که سعی می‌کنند در جهت منافع مردم است تصویب کنند. اگر به خاطر داشته باشید، مصاحبه‌ای کرد آقای شاهرودی و سعی کرد افراد سرکش را در قوه قضائیه در اختیار بگیرد و زیر قانون بیاورد که خاطرتان هست در مجلس ششم بلافاصله بخشنامه ایشان را به صورت قانون درآوردند.

ف.ز.: آقای ایزدپناه اشاره می‌کند که آقای شاهرودی تاکید دارد که مطبوعات باید به سمت شفاف‌سازی امور پیشگیری از وقوع جرم و غیره بروند. و خود آقای ایزدپناه هم می‌گوید که نظرش این است. معنی این حرف این نیست که قوه قضائیه پیگردهای ارباب مطبوعات را تقصیر خود آنها می‌داند و به طور غیرمستقیم تائید می‌کند؟

محمد حسین آغاسی: خوب، ببینید، آن قسمت اول صحبت ایشان مبنی بر اینکه باید به دنبال شفاف‌سازی بروند به این شکل می‌توانیم توجیه کنیم که بیائید در باره مثلا مفاسد اقتصادی عنوان کنید که چه کسانی چه اعمالی و چه رفتاری را مرتکب شدند. من معتقد نیستم که هدف اصلی و خواست نهائی این آقایان این باشد که مطبوعات دنبال شفاف‌سازی باشند و جلوگیری از وقوع جرم. البته اگر ادعای ایشان این است که خود مطبوعات باعث می‌شوند که دستگیر بشوند، بله طبیعی است که وقتی این افشاگری‌ها را بکنند و رفتار و گفتاری داشته باشند که برخلاف منافع بخشی از مردان قدرت در نظام باشد، با آنها برخورد می‌شود. مثلا در باره قتل‌های زنجیره‌ای که در مطبوعات بالاخره شروع شد و کار به جائی رسید که قوه مجریه ناچار به واکنش شد در مقابل این اقدامات غیرقانونی که صورت گرفته بود، ولی بالاخره دیدیم که الان نمونه‌اش آقای اکبر گنجی است که هنوز دارد کفاره آن گناهان خودش را که ما می‌گوئیم افشاگری دارد می‌دهد و همینطور آقای عمادالدین باقی، اگر خاطرتان باشد در خصوص مسائل خاصی که عنوان کرد و مطرح کرد و باز او هم بازداشت و زندان شد.