دوشنبه 16 آبان 1384

وزیر امور خارجه ایتالیا: حکومت ایران باید از فکر استفاده نظامی از برنامه های اتمی منصرف شود

راديو فردا2005-11-07
جیان فرانکو فینی وزیر امور خارجه ایتالیا در مصاحبه با روزنامه کوریره دلاسرا در واکنش به سخنان احمدی نژاد گفت به رسمیت نشناختن حق موجودیت اسرائیل، حمایت از تروریسم است زیرا به معنای عدم شناخت حق زیست برای ساکنان آنست. وی گفت: اگر ایران می خواهد ما نقشی برای آن در خاورمیانه قائل شویم و این کشور را بعنوان قدرتی منطقه ای به رسمیت بشناسیم باید هرگونه استفاده نظامی از برنامه های اتمی اش را حذف کند. روزنامه لارپوبلیکا نیز با عماد الدین باقی به گفتگو نشست. باقی گفت جامعه جهانی نباید سخنان رئیس جمهوری اسلامی را زیاده از حد جدی بگیرد و باید توجه خود را عمدتا به اظهارات رهبر انقلاب که لحن نرمتری را در این زمینه اتخاذ کرد معطوف کند. وی گفت زندانیان سیاسی در ایران بیش از 40 تا 50 نفر نیستند. آقای باقی سوالی در رابطه با موقعیت اکبر گنجی و حضور او در زندان انفرادی را پاسخ نداد.
احمد رافت (رم)

احمد رافت (رادیو فردا): مجدی اعلم خبرنگار مصری تبار و معاون سردبیر روزنامه پرتیراژ کوریره دلا سرا با وزیر امور خارجه ایتالیا جیان فرانکو فینی به گفتگو نشست. وزیر امور خارجه ایتالیا که پیش از آغاز تظاهرات پنجشنبه گذشته از حضور در تظاهرات برابر سفارت جمهوری اسلامی در رم خودداری کرد و اظهار داشت بخاطر منافع ملی ایتالیا مجبور به انصراف از همایش شده است، در گفتگو با مجدی اعلم می گوید به رسمیت نشناختن حق موجودیت اسرائیل، حمایت از تروریسم است زیرا به رسمیت نشناختن کشوری به معنای عدم شناخت حق زیست برای ساکنان آنست. فینی می افزاید اظهارات محمود احمدی نژاد نیروهایی را که خواهان بی ثباتی خاورمیانه است تشویق می کند و ما بخوبی می دانیم که این نیروها به هیچ وجه از استفاده از حربه تروریسم برای دستیابی به مقاصدشان ابایی ندارند.
وزیر امور خارجه ایتالیا در پاسخ به سوالی دررابطه با برنامه های اتمی جمهوری اسلامی می افزاید بر سر این مساله و عدم شفافیت برنامه های هسته ای ایران اتحاد نظر کامل در اروپا وجود دارد. جیان فرانکوفینی در ادامه می گوید اگر ایران می خواهد ما نقشی برای آن در خاورمیانه قائل شویم و این کشور را بعنوان قدرتی منطقه ای به رسمیت بشناسیم باید هرگونه استفاده نظامی از برنامه های اتمی اش را حذف کند. وزیر امور خارجه ایتالیا می گوید ما خواهان انزوای ایران نیستیم وخواهان همکاری با تهران برای بازگرداندن ثبات و امنیت به منطقه هستیم ولی اگر جمهوری اسلامی می خواهد بعنوان مخاطب جامعه بین المللی در منطقه عمل کند باید بجای بحران آفرینی بحران زدایی را در دستور کار خود قرار دهد.

دیگر روزنامه پرتیراژ روزنامه لارپوبلیکا با عماد الدین باقی فعال حقوق بشر به گفتگو نشسته است. باقی به خبرنگار ایتالیایی می گوید محمود احمدی نژاد فکر می کرد هنوز یک فعال سیاسی است که در همایش انصار حزب الله صحبت می کند. این روزنامه نگار در ادامه می افزاید سخنان احمدی نژاد به غرب این فرصت را داد که در رابطه با پرونده اتمی جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد.

به گفته این فعال حقوق بشر جامعه جهانی نباید سخنان رئیس جمهوری اسلامی را زیاده از حد جدی بگیرد و باید توجه خود را عمدتا به اظهارات رهبر انقلاب که لحن نرمتری را در این زمینه اتخاذ کرد معطوف کند. عمادالدین باقی می افزاید اگر فشارهای غرب بر جمهوری اسلامی افزایش نیابند احمدی نژاد مجبور به عقب نشینی و اتخاذ سیاست های نرمتری خواهد شد.

در پایان این گفتگو باقی به بررسی وضع زندانیان در جمهوری اسلامی می پردازد و می گوید زندانیان سیاسی در ایران بیش از 40 تا 50 نفر نیستند و 130 تن نیز به جرم عضویت در گروه های مسلح در پشت میله های زندان بسر می برند. این افراد البته به گفته بنیانگذار انجمن دفاع از زندانیان سیاسی در شرایط سختی بسر می برند ولیکن اگر در سطح بین المللی به جز سازمانهای حقوق بشری دیگر نهادها و شخصیت ها از آنها حمایت کنند بهیچ وجه موقعیت آنها بهبود نخواهد یافت بلکه وخیم تر خواهد شد. این فعال حقوق بشر سوالی در رابطه با موقعیت اکبر گنجی و حضور او در زندان انفرادی را البته بدون پاسخ می گذارد.