جمعه 2 تیر 1385

راديو فردا درباره نامه به رئیس قوه قضاییه و وزیر اطلاعات

عمادالدین باقی در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی خواهان رسیدگی به فرجام محکومین به اعدام در پرونده بمب گذاری های اهواز شد
راديو فردا31/3/1385
عمادالدین باقی، روزنامه نگار و رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران با ارسال نامه ای سرگشاده به آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی و محسنی اژه ای وزیر اطلاعات درباره صدور حکم اعدام برای نه تن از متهمان به بمب گذاری های اهواز خواهان رسیدگی دقیق به فرجام خواهی این افراد شده است. در نامه آمده است برخی از این افراد هجده تا بیست ساله و دارای تحصیلات ابتدایی و شغل کارگری هستند و بنا بر اطلاعات دریافتی برخی از آنها با انفجارها هیچ ارتباطی ندارند. عمادالدین باقی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: وکلای متهمین تا روز دادگاه موکلانشان را ندیدند و حتی در جلسه دادگاه برخی از اینها نمی دانستند از چه کسی باید دفاع کنند. آقای باقی می گوید: پرونده اکنون در دیوان عالی کشور است و در صورتی که حکم آنجا تایید شود، ابلاغ می شود، ولی ما امیدواریم در دیوان عالی کشور به آنچه که اخیرا خود زندانی ها نوشتند و شرایطی که در طول ده یازده ماه بازداشت انفرادی داشتند و اقاریری که از اینها گرفته شده و لوایحی که وکلا دادند، توجه شود.

ليلي صدر


عمادالدین باقی، روزنامه نگار و رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران با ارسال نامه ای سرگشاده به آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی و محسنی اژه ای وزیر اطلاعات درباره صدور حکم اعدام برای نه تن از متهمان به بمب گذاری های اهواز خواهان رسیدگی دقیق به فرجام خواهی این افراد شده است. در نامه رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در ایران آمده است برخی از این افراد هجده تا بیست ساله و دارای تحصیلات ابتدایی و شغل کارگری هستند و بنا بر اطلاعات دریافتی برخی از آنها با انفجارها هیچ ارتباطی ندارند. لیلی صدر از رادیو فردا از آقای باقی می پرسد به عقیده شما فرستادن این نامه تا چه حد در سرنوشت متهمان تاثیرگذار خواهد بود؟
عمادالدین باقی: ما نوشتن اینگونه نامه ها را به امید نتیجه گرفتن انجام می دهیم و اگر نتیجه مثبت نگیریم، هم نشان دهنده این است که مسئولین در کشور پاسخگو نیستند و خودشان را در برابر افکار عمومی قرار می دهند و از طرفی اگر به این اقدامات و نامه ها پاسخ مثبت دهند، منشا یک امیدی می شود و نشان می دهد خیلی از مسائل حقوق بشری که سازمان های بین المللی در برابر آنها موضع گیری و اعتراض می کنند، می شود در داخل از طریق گفتگو و روش های مدنی حل کرد. به هر حال این بستگی دارد به مسئولین که آیا با برخورد مثبت و سازنده با این گونه درخواست ها می خواهند امید مردم را به انجام اقدامات از داخل تقویت کنند یا این که ناامیدشان کنند.

لیلی صدر (رادیو فردا): شما در نامه تان خواهان این شدید که آقایان هاشمی شاهرودی و محسنی اژه ای دستور رسیدگی دقیق به فرجام خواهی این افراد دهند. مگر جلسه محاکمه افراد ایرادی داشته؟

عمادالدین باقی: تا آنجایی که من اطلاع دارم و با برخی از وکلا صحبت کردم، اساسا این وکلا تا روز دادگاه موکلانشان را ندیدند، حتی در جلسه دادگاه برخی از اینها چون نمی دانستند از چه کسی باید دفاع کنند و چهره او را نمی شناختند، خواهان احراز هویت شده بودند تا مطمئن شوند موکلشان همین فرد است. یعنی هیچ دیداری بین وکیل و موکل صورت نگرفته و این افراد هم که در زندان بودند، هیچ ارتباطی با مسئولین قضایی دیگر یا مقاماتی مانند آیت الله شاهرودی که معمولا حساسیت دارند نسبت به این امور و بارها شده که نزد وکلا شخصا موضع گیری کردند، امکان ارتباط نداشتند که بتوانند مسائلشان را منتقل کنند. ما همیشه اعتقادمان این بوده که رفتار مدنی یا نهادهای مدنی به همین صورت است که بتوانیم صدای مردم باشیم و این صدا را به گوش مسئولین برسانیم و اساسا نهادهای مدنی و کسانی که در این نقش قرار می گیرند، چشم مسئولین هستند و رویدادهایی را که آنها نمی بینند را سعی می کنند نشان دهند و زبان مردم هستند. وقتی این افراد در زندان های دوردستی بودند در شرایطی قرار داشتند که صدایشان به جایی نرسیده، وظیفه ما بوده که این صدا را منعکس کنیم.

ل . ص: آیا وکلای این پرونده به این مساله که نتوانستند موکل هایشان را تا روز دادگاه ببینند اعتراض نکردند؟

عمادالدین باقی: وکلا و موکلینشان همگی به رای صادره اعتراض کردند. اما مجموعا سیر دادرسی از آغاز به نحوی شکل گرفته و پیش رفته که موجب شده چه وکلا و موکلانشان، خانواده ها و خود ما بر حسب اطلاعاتی که از کل جریان به دست آوردیم، امیدی نداشته باشیم برای مراحل آخر توجهی شود به درخواست اینها. به خاطر این که امیدی نبود به این که بقیه مسیر به شکل عادلانه طی شود، گمان کردیم از خود مقامات بالاتر در قوه قضاییه و وزارت اطلاعات درخواست شود در این موضوع یک دخالت و نظارتی داشته باشد.

ل . ص: الان پرونده در چه مرحله ای است؟

عمادالدین باقی: الان در دیوان عالی کشور است و در صورتی که حکم آنجا تایید شود، این ابلاغ می شود و زمان اجرایش هم مقررات خاصی نیست. ولی ما امیدواریم در دیوان عالی کشور به آنچه که اخیرا خود زندانی ها نوشتند و شرایطی که در طول ده یازده ماه بازداشت انفرادی داشتند و اقاریری که از اینها گرفته شده و لوایحی که وکلا دادند، توجه شود.

ل . ص: آیا آقایان شاهرودی و اژه ای به نامه شما پاسخی دادند؟

عمادالدین باقی: نخیر، نامه دو روز پیش ارسال شده و هنوز مدت زیادی نگذشته که ما انتظار پاسخ داشته باشیم. نهایتا هم انتظار نداریم جوابی دریافت کنیم، انتظار ما این است که به این نامه توجه شود و حکم در دیوان عالی کشور نقض شود. بهترین پاسخ برای ما همین است.