جمعه 23 تیر 1385

وكالت30زنداني خوزستاني،6زنداني اذربايجان،وكمك به ازادي چند زنداني توسط انجمن دفاع از حقوق زندانيان

سخنگوي انجمن دفاع از حقوق زندانيان خبر داد:
آزادي چندتن از بازداشت‌شدگان حوادث آذربايجان شرقي و احتمال تبديل قرار بازداشت برخي ديگر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي1385/04/23

سخنگوي انجمن دفاع از حقوق زندانيان، اقدامات انجام شده از سوي اين انجمن را طي دو هفته اخير تشريح كرد.

صالح نيك‌بخت در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي اقدامات اخير انجمن دفاع از حقوق زندانيان اظهار كرد: طي هفته گذشته چند نفر از بازداشت‌شدگان حوادث آذربايجان شرقي و يك نفر از دانشجويان دانشگاه آزاد كردستان و نيز چند نفر از متهمان حوادث مختلف غيرسياسي كه پرونده آنها در انجمن دفاع از حقوق زندانيان مطرح شده بود، با وثيقه آزاد شدند.


وي افزود: با توجه به اينكه در پرونده حوادث اهواز كه در سه گروه محاكمه مي‌شوند، به انجمن دفاع از حقوق زندانيان مراجعه شده بود، از طرف اين انجمن با توجه به حساسيات موضوع و اينكه مساله امنيت استان خوزستان و كل ايران از اهميت خاص برخوردار است، هيات مديره انجمن وكالت حدود 30 نفر از متهمان را به سه نفر از وكلاي دادگستري همكار با انجمن ارجاع داد كه با همكاري ديگر وكلاي آنان، وكالت اين عده را بر عهده گرفته و با توجه به حساسيت اين گونه متهمان و جلوگيري از هرگونه ايجاد حساسيت و سوءاستفاده از اشخاص در داخل و خارج از كشور، در چارچوب قوانين و مقررات جاري كشور و معاهداتي كه ايران آن‌ها را پذيرفته است، از متهمان دفاع مي‌شود.


نيك‌بخت اظهار داشت: دو گروه از اين متهمان قبلا محاكمه شده و پرونده آنها در مراجع بدوي منجر به صدور حكم شده است.

يكي از وكلاي همكار با انجمن، وكالت 6 نفر از آنها را در دادگاه‌هاي انقلاب، تجديدنظر و اطفال بر عهده گرفته كه پرونده‌ي آنها در دادگاه تجديدنظر خوزستان قطعيت پيدا كرده و وكيل معرفي شده از طرف انجمن، همراه ساير وكلاي تعييني يا تصويبي به حكم صادره از مرجع تجديدنظر در شعب تشخيص ديوان عالي كشور اعتراض كرده‌اند.


سخنگوي انجمن دفاع از حقوق زندانيان دادامه داد: دو نفر ديگر از وكلاي منتخب انجمن نيز به همراه ساير وكلاي تعييني و تسخيري متهمان در روز‌هاي آتي در محاكمات آنها شركت مي‌كنند.


وي در پاسخ به اينكه اتهام ساير متهمان چيست و چگونه وكلاي انجمن دفاع از حقوق زندانيان از آنها دفاع مي‌كنند، گفت: سياست انجمن اين است كه وكلاي همكار با آن، از هرگونه بزرگ‌نمايي موضوع و تبليغ در مورد كار‌هايي كه انجام مي‌دهند خودداري كرده و از زندانيان و متهمان دفاع كنند و در نفس اتهام و موجوديت آن مداخله‌اي نكنند زيرا وظيفه وكيل دفاع از متهم است نه دفاع از اتهام؛ به همين جهت علي رغم اينكه اتهام همه متهمان اهواز امنيتي است، صرفا در چارچوب قوانين و مقررات تصويب و پذيرفته شده توسط جمهوري اسلامي ايران، از حقوق متهمان دفاع مي‌شود.


نيك‌بخت خاطر نشان كرد: فقيهي يكي ديگر از وكلاي انجمن كه عضويت هيات مديره را هم دارد، وكالت چند تن از متهمان حوادث آذربايجان شرقي را بر عهده گرفته است كه حسب اعلام وي، امكان تبديل قرار بازداشت بعضي از متهمان وجود دارد و اميدوار به آزادي آنها هستيم.


وي افزود: علاوه بر اين يكي از دانشجويان بازداشت شده دانشگاه آزاد كردستان كه وكالت او بر عهده من و سيدمهدي حسيني بود، با تبديل قرار بازداشت به وثيقه با توجه به بيماري قبلي نامبرده پس از حدود ده روز بازداشت آزاد شده است.


سخنگوي انجمن دفاع از حقوق زندانيان، دعوت يك زنداني براي بازگشت به زندان و خارج شدن ملك پدرهمسر وي از وثيقه را از ديگر اقدامات اين انجمن خواند.


وي، به ديگر پرونده‌هاي مورد پيگيري در انجمن متبوعش اشاره كرد و گفت: حسب اعلام همسر يك زنداني، وي سال گذشته با سقوط از طبقه سوم تخت زندان، سكته كرده و حدود دو ماه در حالت كما بوده و از بيمارستاني به بيمارستان ديگر تحويل شده و سرانجام جان خود را از دست داده است. رييس هيات مديره انجمن دفاع از حقوق زندانيان، اين موضوع را به اطلاع مقامات رساند كه حسب اطلاع، آيت‌الله هاشمي شاهرودي دستور پيگيري موضوع را به مسوولان مربوطه داد. با همكاري انجمن و انتخاب فريده غيرت به عنوان مشاور حقوقي، اين پرونده در دادگاه رسيدگي و به محكوميت مسوول مربوطه در زندان منجر و حكم پرداخت ديه به خانواده نامبرده صادر شد.


نيك‌بخت درباره‌ي اتهام فرد فوت شده بر اثر سقوط از تخت زندان گفت: ظاهرا وي متهم به خيانت در امانت به مبلغ كمتر از 500 هزار تومان بوده و براي او قرار بازداشت موقت صادر ‌شده و پس از چند روز كه در بازداشت بود، از طبقه سوم تخت بازداشتگاه سقوط كرده و همين ضربه منجر به ضربه مغزي او شده است.


وي ادامه داد: در طول هفته گذشته، براي يك متهم به قتل عمد نيز وكيل تعيين شده و قرار بازداشت موقت وي به وثيقه تبديل شد و از زندان آزاد خواهد شد.


نيك‌بخت اضافه كرد: علاوه بر اين اقدامات ما از طرق ديگر نيز اقدامات به عمل آورده‌ايم تا در مواردي كه مسايل جنبه امنيتي و عمومي دارد، موضوع زندانيان اين بخش نيز مورد توجه مقامات قضايي قرار گرفته و چنان كه لازم باشد، مراجع در جريان امر قرار گيرند و تذكرات لازم به مقامات مربوطه داده شود.