شنبه 15 مهر 1385

ترتيب ديدار خانواده متهمان بمب‌‏گذاري اهواز با کروبي در ادامه تلاش براي رهايي آنان از اعدام

/ديدار خانواده متهمان بمب‌‏گذاري اهواز با کروبي/
كروبي:
اين شهروندان عنود نيستند، تحت تاثير تبليغات قرار گرفته‌‏اند‌‏
باقي:
مسوولان با درايت بيشتري با اين پرونده برخورد كنند

خبر گزاري کار ايران 15/07/1385

خانواده جمعي از متهمان پرونده بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير اهواز صبح امروز با مهدي كروبي، دبيركل حزب اعتماد ملي ديدار كردند.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در اين ديدار خانواده جمعي از متهمان پرونده بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير اهواز ضمن اعتراض نسبت به روند رسيدگي به پرونده اين متهمان، خواستار تخفيف مجازات آنها شدند.
مهدي كروبي نيز تاكيد كرد هر كاري كه از دستش برآيد، براي اين منظور انجام مي‌‏دهد و براي پيگيري اين پرونده با مقام معظم رهبري, رييس قوه قضاييه و وزير اطلاعات گفت‌‏وگو مي‌‏كند.
عمادالدين باقي، رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان كه چند ماه است پيگير اين پرونده بوده و در اين زمينه يك بار نامه سرگشاده‌‏اي به رييس قوه قضاييه و وزير اطلاعات منتشر كرده است، در اين ديدار با ارائه گزارشي از روند پيگيري پرونده اين متهمان، گفت: از چند ماه پيش وكلايي را براي پيگيري اين پرونده انتخاب كرديم. اين وكلا پرونده‌‏ها را مطالعه كردند. در مجموع در پرونده‌‏هاي انفجارهاي اهواز 22 نفر به اعدام محكوم شدند. حكم اعدام دو نفر از آنها امسال اجرا شد و از بين 20 نفر باقيمانده بر اساس تحقيقي كه كرديم و آنچه وكلا در گفت‌‏وگو با موكلينشان دريافتند، چهار نفر مباشر بوده‌‏اند و مستقيم در انفجارها دست داشتند, عده‌‏اي ديگر به طور مستقيم در انفجارها نقشي نداشتند. شش نفر از آنها بمب داشتند كه جايي آن را منفجر نكرده‌‏اند و بقيه آنها بمبي نداشتند كه اتهامشان همكاري و مشاركت در تشكل‌‏هاي غيرقانوني و براندازي است.
وي افزود: مساله‌‏اي در خوزستان وجود دارد كه از پايه آن از زمان رضاخان گذاشته شده است و آن تغيير بافت جمعيتي اين منطقه است كه تضاد شديدي را ميان فارس و عرب در آن منطقه به وجود آورده و باعث شده آنها با چشم دشمن به هم نگاه كنند. در خوزستان تمام پست‌‏هاي اداري و حكومتي دست فارس‌‏ها است. اين تضادهايي كه بين فارس و عرب در آن منطقه وجود دارد، در پرونده‌‏ها تاثير مي‌‏گذارد. در تهران قوه قضاييه و وزارت اطلاعات بدون آنكه متوجه شوند، گرفتار بازي تضادهاي فارس و عرب شده‌‏اند. بايد از اين بازي فاصله بگيرند و تحت تاثير مسوولان فارس خوزستان قرار نگيرند.
باقي گفت: حتي اگر فرض كنيم اين متهمان جرمي انجام داده‌‏اند، مستحق اعدام نيستند. اگر مجرم هستند، كسي حق ندارد آنها را شكنجه كند و چند ماه در انفرادي نگه دارد.
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان با بيان اينكه منطقه خوزستان شرايط بسيار حساسي دارد، گفت: برخي از خانواده‌‏هايي كه پيش ما آمدند، مي‌‏گويند ما نظام جمهوري اسلامي را دوست داريم حتي يكي از متهمان 10 سال عضو بسيج بوده است، همه آنها در انتخابات شركت كرده‌‏اند اما فضا طوري پيش رفته است كه حس كرده‌‏اند كسي به آنها توجه نمي‌‏كند، به همين دليل به سمت روش‌‏هاي انحرافي رفته‌‏اند.
وي افزود: وقتي وضع خوزستان حساس است، مسوولان بايد با درايت و عدالت بيشتري نسبت به اين پرونده عمل كنند. دستگاه‌‏هاي اطلاعاتي وقتي مي‌‏خواهند حكمي بدهند، بايد با وكلا و نهادهاي مدني مشورت كنند، نبايد يك طرفه به قاضي بروند و فقط گزارش بازجوهاي خود را مد نظر قرار دهند. بعضي از خانواده‌‏ها به من گفته‌‏اند فرزند ما مجرم است و بمب گذاشته است اما با توجه به اينكه فريب خورده است، نبايد اعدام شود بلكه مستحق تخفيف مجازات و توجه است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، مهدي كروبي، دبيركل حزب اعتماد ملي نيز در اين ديدار بر پيگيري اعتراضات خانواده متهمان پرونده انفجارهاي احزاب تاكيد كرد و گفت: مردم خوزستان و برادران و خواهران عرب را به خوبي مي‌‏شناسم و از علاقه آنها به اسلام و نظام مطلع هستم. مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس و در پيروزي انقلاب نقش داشته‌‏اند، از رنجي كه مردم خوزستان در هشت سال جنگ برده‌‏اند و آوارگي و دربه‌‏دري كه كشيده‌‏اند، مطلعم.
وي افزود: مي‌‏دانم مردم خوزستان به‌‏خصوص عرب‌‏هاي اين منطقه روي تشيع تعصب دارند, خانواده‌‏هاي متهمان اين پرونده هم مشخص است كه به نظام وابسته و علاقه‌‏مند هستند و حتي در جنگ با عراق هم نشان داده‌‏اند كه چگونه ايستادگي كرده‌‏اند.
كروبي تصريح كرد: سابقه تاريخي مردم اين منطقه روشن است, تحريكاتي كه از بيرون صورت مي‌‏گيرد و كاه را كوه كردن‌‏ها نيز روشن است, تحريك‌‏كنندگان دنبال اين هستند كه تنوري داغ شود و نون خود را بپزند, نه فكر ايرانند، نه اسلام، نه عرب، نه لر، نه بلوچ، مسلما تبليغات اين گروه‌‏ها گاهي بي‌‏اثر نبوده است.
دبيركل حزب اعتماد ملي با بيان اينكه ممكن است برخي افراد تحت تاثير برخي حرف‌‏ها قرار بگيرند، گفت: من هم براي كساني كه در انفجارها مظلومانه كشته شدند, متاثرم و هم براي آنهايي كه جرمي انجام داده‌‏اند، چون مي‌‏دانم اين شهروندان عنود نيستند بلكه تحت تاثير تبليغات سوء قرار گرفته‌‏اند, بارها مسوولان خوزستاني عرب و غيرعرب آمده‌‏اند و گفته‌‏اند آنها جرم مرتكب شده‌‏اند اما از روي ناداني و جهالت و تبليغات سوء بوده است.
وي افزود: معتقدم حتي آنهايي كه خطا كرده‌‏اند بايد محكوميت داشته باشند اما اعدام نشوند, در زندان مي‌‏توانند هم تحصيل كنند و هم وقتي رفتارشان خوب باشد، مورد عفو قرار بگيرند.
كروبي خطاب به خانواده متهمان گفت: آنچه از دستم برآيد، انجام مي‌‏دهم و از خدا مي‌‏خواهم آنكه حتي مغرضانه كاري انجام داده است، نجات يابد و اصلاح شود. توصيه‌‏اي هم دارم حتما به فرزندانتان تذكر دهيد كه تحت تاثير آدم‌‏هاي مريض و نادان قرار نگيرند. شرايط دنيا و منطقه حساس است و نظام دشمنان و مخالفيني دارد. اين كارها هم هيچ نتيجه‌‏اي ندارد و فقط به كشور و نظام ضربه مي‌‏زند.
وي با بيان اينكه در دوران جنگ كارهايي براي استان‌‏هاي ديگر انجام شد اما براي خوزستان چون درگير جنگ بود كاري انجام نشد، گفت: خوزستان از جنگ هم خسارت ديده است. بيكاري هم در آن منطقه وجود دارد بنابريان نارضايتي‌‏هايي وجود دارد كه البته بايد بيان شود.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، همچنين خانواده متهمان پرونده بمب‌‏گذاري‌‏هاي اهواز در اين ديدار ضمن اعتراض نسبت به روند رسيدگي به پرونده اين متهمان، گزارشي از وضعيت متهمان به مهدي كروبي ارايه كردند.
برخي ازاين خانواده‌‏ها نسبت به توقيف مغازه يا ديگر مراكز تامين‌‏كننده معاششان اعتراض داشتند و عنوان مي‌‏كردند با دستگيري همسر يا برادرشان ديگر امكاني براي تامين زندگيشان ندارند.
يكي از اعضاي خانواده‌‏هاي متهمان پرونده بمب‌‏گذاري‌‏هاي اهواز به كروبي، گفت: انتظار داريم حكم اعدام فرزندانمان تخفيف يابد. اگر نظام جمهوري اسلامي، مقام رهبري و امثال شما بتوانند حكم متهمان را تخفيف دهند، نشان مي‌‏دهند كه اسلام، نظام و اين مردم را دوست دارند و مردم هم محبتشان را نشان مي‌‏دهند. ما به نظام, رهبري و روحانيت علاقه‌‏منديم اما فرزندانمان را هم دوست داريم.
يكي ديگر از حاضران گفت: در خوزستان به عرب‌‏ها تهمت مي‌‏زنند كه مي‌‏خواهند سني و وهابي شوند اما حتي يك نفر هم تاكنون سني نشده است اگر كسي سني شود، از طايفه طرد مي‌‏شود. ما اين نظام را دوست داريم اما اين كارها كه در حقمان صورت مي‌‏گيرد، جز بذر كينه و نفرت چيز ديگري در ذهن‌‏ها نمي‌‏كارد.
عمادالدين باقي، موسس كانون پاسداران حق حيات نيز به خبرنگار "ايلنا"، گفت: در سه ماه اخير بسيار كوشش كرده‌‏ايم كه با مقامات قضايي و پارلماني و امنيتي در مورد محكومان به اعدام و زندانيان اهواز ملاقات كنيم و امكان ديدار خانواده محكومان با آنها را بدهيم اما موفق نشده‌‏ايم. برخي از اين مسوولان به دليل اينكه نسبت به اين مساله موضع داشتند، حاضر به ملاقات نشدند. برخي نيز از ترس، چون پرونده امنيتي است و جريان سنگيني در آن واقع شده است حاضر به ملاقات نشدند. بعضي‌‏ها هم به دليل بي‌‏توجهي به حساسيت مساله حاضر به ديدار نشدند.
وي افزود: برخي از متهمان اين پرونده مرتكب جرم شده‌‏اند اما شهروند محسوب مي‌‏شوند و مسوولان كشور به همان اندازه كه در برابر همه شهروندان مسوولند، در برابر اين افراد هم مسوولند، حتي اگر جرمي انجام داده‌‏اند. من نمي‌‏دانم چرا بعضي از مسوولان فكر مي‌‏كنند تفرعن واز موضع بالا حرف زدن يعني اقتدار، در حالي كه اقتدار، مدارا كردن با شهروندان است.
باقي گفت: در مجلس ششم كه آقاي كروبي با خانواده زندانيان ملاقات مي‌‏كرد يا كميسيون اصل 90 شكايات خانواده‌‏ها را بررسي و براي عادلانه شدن برخوردها كوشش مي‌‏كرد، مگر چيزي از جمهوري اسلامي كم شد و چه زياني ديد جز اينكه باعث آبرو و اميد بود، بنابراين اگر امروز حداد عادل و نمايندگان مجلس هفتم همان كار را بكنند، چه ضرري مي‌‏بينند؟ مساله اهوازي‌‏ها چه از بعد محروميت و چه از بعد امنيت ملي، مساله كم‌‏اهميتي نيست. اگر شهروندي نتواند در داخل كشور تظلم‌‏خواهي كند، طبيعي است كه به سمت خارج از كشور مي‌‏رود.
باقي افزود: واقعيت اين است كه عده‌‏اي در انفجارهاي اهواز كشته شده‌‏اند، اين متهمين برخي مباشرند و برخي مباشر نيستند. كساني كه مباشر بودند، محكوم به اعدام شدند. حكومت بهتر است توجه خود را نسبت به اين مباشران نشان دهد، مسوولان در درجه اول و بستگان محكومان بايد كمك كنند خشونت در اين كشور تمام شود.
http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=354284&code1=15