سه شنبه 25 مهر 1385

آيا در خوزستان تبعيض نژادي وجود دارد؟

روزنامه كارون سه‌شنبه 18 مهر ماه 1385
آقاي عمادالدين باقي يكي از نويسندگان اصلاح‌طلب، چند روز پيش به عنوان مدافع تعدادي از اعضاي خانواده‌هاي متهمان بمب‌گذاري سال گذشته استان خوزستان به ديدار آقاي كروبي رفته تا از اين طريق نسبت به توقف اجراي حكم اعدام متهمان اقداماتي صورت گيرد، تا اينجاي كار و ملاقات بحثي نيست چه اقدامي بشردوستانه از آن تلقي مي‌گردد (فارغ از اينكه اصولا آيا در اين ماجرا كه خون ده‌ها انسان بي‌گناه و شهروندان اين خطه ريخته شد، چه نوع حمايت‌هايي مي توان از متهمان صورت داد) اما بحث اين مطلب ،پرداختن به اظهارات ديگر ايشان پيرامون «وجود تبعيض نژادي» در استاني چون خوزستان مي‌باشد.
قبل از پرداختن به اين موضوع سوال مي‌كنيم: امروزه مشكلات حاد و عميق مردم بسياري از نقاط ايران از جمله خوزستان چيست؟!
پاسخ به اين سوال چندان پيچيده و غامض نيست.
هر تحليل‌گر و ناظري با گشتي گذرا در جامعه در‌مي‌يابد مشكلات حاد امروزه ايران ريشه‌هاي عموماً اقتصادي و اجتماعي دارد. مشكلاتي همچون تبعيض توزيع ثروت در كشور، توسعه فقر، اختلاف سطح درآمدها در جامعه، بيكاري، تورم، دخالت‌هاي بعضاً بي مورد در زندگي خصوصي افراد، گسترش اعتياد، شعارزدگي مسئولان، كمبود شادي (و اصولا نامشخص بودن مقوله شادي و مسرت در جامعه) و ... در نگاه بالاتر برخي نگاه‌هاي تنگ‌نظرانه سياسي را مي‌توان نمادهاي بارز مشكلات جامعه امروز ايران دانست.اما ظاهراً و بر طبق تحليل و اظهارات آقاي باقي يكي از معضلات حاد منطقه خوزستان مشكلي به نام «تبعيض نژادي» است!!اين مقاله مي خواهد به اين موضوع و صحت يا سقم اين تحليل بپردازدزيرا اگر اظهارات نامبرده واقعاً هماني باشد كه متن آن را يكي از خبرگزاري‌هاي داخلي مخابره كرده، حتي به دليل ناپختگي و سقم آن، آن بخش از فعاليت‌هاي حقوق بشري ايشان در اين ماجرا را نيز تحت‌الشعاع و به عبارت واضح‌تر ضايع‌خواهد نمود. آقاي باقي در اين جلسه و در جهت حمايت از حقوق متهمان صراحتاً از وجود تبعيض قوميتي‌نژادي بين اقوام ساكن خوزستان ياد مي كند.
براي يك خوزستاني (مثل نگارنده) ارزيابي اين ديدگاه مي تواند از دو زاويه تعبير و تفسير شود. اول اينكه يا از روي بي‌اطلاعي گوينده از بافت و تركيب و شرايط يك منطقه باشد (كه اين حالت خوشبينانه قضيه مي تواند تلقي شود) اما در حالت دوم ، نگاه عامدانه و مغرضانه به سوژه است كه نگارنده، اين تلقي را حداقل از آقاي باقي ندارم.
چون در نگاه بدبينانه، پاشيدن تخم اختلاف بين اقوام خوزستاني از آن مي توان اقتباس نمود به همين دليل به عقيده نگارنده، حالت اول درباره چرايي بيان اين ديدگاه‌ها و اظهارات صدق دارد زيرا گوينده اصولا فردي غير جنوبي و بيگانه با مسائل زيستي، قومي و فرهنگي اين منطقه از كشورمان مي‌باشد و صرفاً اطلاعاتش را از كانال‌هاي نزديك به خود دريافت مي كند. تحليل‌هاي ارائه شده كه در آن از برتري يك قوم بر قوم ديگر يا رنج و ستم يك قوم و رفاه قوم يا اقوام ديگر ياد مي‌كند. در حالي كه براي اطلاع ايشان بايد بگوييم آقاي باقي حضرت‌عالي در شمال شهر تهران (به احتمال فراوان در رفاه كامل يا نسبي زندگي مي‌كنيد ) اما در خوزستان همه اقوام و در شهرهاي مختلف با انواع محروميت زندگي مي گذرانند، اما در عين حال سال‌ها ( به عمق تاريخ طولاني اين خطه) زندگي مسالمت‌آميزي با هم دارند و حتي با هم عقد‌هاي اخوت بسته‌اند و بزرگوارانه در كنار هم و در عين همه محروميت‌ها زندگي مي‌كنند.
در خوزستان امروز يك شهروند عرب به همان اندازه از مزاياي يك زندگي خوب بي بهره يا با بهره است كه يك شهروند بختياري. اگر آب اهواز و آبادان و خرمشهر آلوده است، همه شهروندان (فارغ از قوميت‌شان) از آن آب مي‌آشامند، اگر حاشيه‌هاي عرب نشين اهواز در محروميت به سر مي‌برند به همان اندازه حاشيه‌ها و حتي مركز مناطق بختياري‌نشين مسجد سليمان و ايذه و باغملك در محروميت قرار دارند وانگهي در خوزستان، همه شهروندان با هر قوميت و فرهنگي گرماي 50 درجه را در تابستان و بدون برق تحمل مي‌كنند و ...!!
نگاه كلان به مديريت‌هاي بومي اين خطه نيز براي هيچ يك از اقوام توفيري ندارد كه متعلق به كدام مدير از كدام قوم باشد. مردم عرب اين خطه آنقدر هوشيار و آگاهند كه دست يك مدير فارس را كه دلسوز آنها باشد مي‌فشارند و به همان اندازه اقوام فارس نيز دست يك مدير عرب را كه دغدغه مردم را داشته باشند مي‌فشرند و مي‌بوسند.
اما آقاي باقي، خوزستاني جماعت، سال‌ها چوب مديريت‌‌هاي از مركز و رهنمودهاي مركز‌نشيناني همچون حضرت‌عالي را مي خورند كه ندانسته و به دليل بي‌اطلاعي، از تضادهاي قومي سخن مي‌گويند و خيلي ساده از فقر و محروميت‌ حاكم به كل منطقه مي‌گذريد ، در حالي كه عرب و فارس خوزستاني يكصدا از اتحاد و در كنار هم بودن مي‌گويند و در عين حال از مطالبات بر حق و احقاق نشده خود از مجاري قانوني فرياد مي زنند.
بختياري‌ها، اعراب، دزفولي‌ها، بهبهاني‌ها و همه تيره‌هاي قومي و فرهنگي اين خطه در سطح كلان با يكديگر هيچ دشمني عميقي ندارند (و اگر رگه‌هايي از اين نوع اختلاف هم وجود داشته باشد كه دارد، عموماً در سطح اندكي از شهروندان اقوام مختلف مي‌باشد كه ريشه در فقر فرهنگي آنان دارد كه يكي از نتايج آن نيز همان اعمال نابخردانه‌اي بود كه سال گذشته به وقوع پيوست و جان تعدادي از شهروندان بيگناه و خوزستاني ما را گرفت).
مردم خوزستان سخنگو نمي‌خواهند! هر كس دلسوز آنهاست بسم‌الله!
بفرماييد در گرماي 50 درجه تشريف‌ بياوريد خوزستان و در بي‌برقي و بي‌آبي (آن هم در كنار كارون!!) خدمت كنيد نه در تهران از تبعيض نژادي اقوام خوزستاني سخن برانيد!!
-------------------------------------------------------
خبرهاي مرتبط (براي ارزيابي صحت و سقم نوشتار فوق)
درخواست تجديد نظر و رسيدگي عادلانه به پرونده 9محكوم به اعدام در اهواز

راديو
المان:عمادالدين باقى خواستار تجديدنظر در پرونده ۹ محكوم به اعدام شد

گفتگو با بي بي سي درباره محكومان به اعدام در اهواز

اعداميان اهواز يک آزمون بزرگ براي جامعه مدني و نهادهاي حقوق بشري

گفتگو با راديو آلمان درباره ده حكم جديد اعدام در اهواز




 

آخرين مطالب
بايگاني ماهانه - ميلادي
 June 2017 [2]
 May 2017 [6]
 April 2017 [3]
 March 2017 [2]
 February 2017 [7]
 January 2017 [8]
 December 2016 [2]
 November 2016 [3]
 October 2016 [3]
 September 2016 [1]
 August 2016 [2]
 July 2016 [2]
 June 2016 [4]
 May 2016 [1]
 April 2016 [3]
 February 2016 [1]
 January 2016 [4]
 December 2015 [2]
 November 2015 [4]
 October 2015 [1]
 September 2015 [1]
 August 2015 [6]
 July 2015 [1]
 June 2015 [4]
 May 2015 [3]
 February 2015 [5]
 January 2015 [6]
 November 2014 [5]
 October 2014 [1]
 September 2014 [5]
 August 2014 [1]
 July 2014 [1]
 June 2014 [3]
 May 2014 [2]
 April 2014 [3]
 March 2014 [2]
 February 2014 [2]
 January 2014 [2]
 December 2013 [5]
 November 2013 [4]
 October 2013 [3]
 September 2013 [4]
 August 2013 [5]
 July 2013 [6]
 June 2013 [1]
 May 2013 [1]
 March 2013 [1]
 February 2013 [3]
 January 2013 [2]
 December 2012 [4]
 November 2012 [3]
 October 2012 [4]
 September 2012 [3]
 August 2012 [2]
 July 2012 [5]
 June 2012 [3]
 May 2012 [2]
 April 2012 [3]
 March 2012 [4]
 February 2012 [4]
 November 2011 [1]
 October 2011 [2]
 September 2011 [1]
 July 2011 [4]
 December 2010 [6]
 November 2010 [2]
 October 2010 [3]
 September 2010 [4]
 August 2010 [2]
 July 2010 [1]
 June 2010 [3]
 May 2010 [4]
 April 2010 [5]
 March 2010 [1]
 February 2010 [2]
 January 2010 [1]
 December 2009 [6]
 November 2009 [6]
 October 2009 [11]
 September 2009 [4]
 August 2009 [12]
 July 2009 [6]
 June 2009 [9]
 May 2009 [9]
 April 2009 [6]
 March 2009 [7]
 February 2009 [9]
 January 2009 [9]
 December 2008 [7]
 November 2008 [1]
 October 2008 [1]
 August 2008 [1]
 June 2008 [4]
 April 2008 [6]
 March 2008 [2]
 February 2008 [3]
 January 2008 [1]
 December 2007 [1]
 October 2007 [2]
 September 2007 [9]
 August 2007 [19]
 July 2007 [9]
 June 2007 [13]
 May 2007 [22]
 April 2007 [6]
 March 2007 [7]
 February 2007 [7]
 January 2007 [18]
 December 2006 [5]
 November 2006 [6]
 October 2006 [10]
 September 2006 [7]
 August 2006 [11]
 July 2006 [8]
 June 2006 [16]
 May 2006 [16]
 April 2006 [7]
 March 2006 [16]
 February 2006 [11]
 January 2006 [5]
 December 2005 [17]
 November 2005 [14]
 October 2005 [8]
 September 2005 [13]
 August 2005 [22]
 July 2005 [8]
 June 2005 [17]
 May 2005 [28]
 April 2005 [12]
 March 2005 [13]
 February 2005 [13]
 January 2005 [19]
 December 2004 [16]
 November 2004 [30]
 October 2004 [41]
 September 2004 [15]
 August 2004 [18]
 July 2004 [29]
 June 2004 [25]
 May 2004 [21]
 April 2004 [18]
 March 2004 [12]
 February 2004 [6]
 January 2004 [13]
 December 2003 [24]
 November 2003 [22]
 October 2003 [16]
 September 2003 [11]
 August 2003 [14]
 July 2003 [3]
 June 2003 [2]
 May 2003 [8]
 April 2003 [4]
 March 2003 [6]
 February 2003 [3]
 January 2003 [4]
 November 2002 [12]
تماس
 emad_baghi at hotmail.com
دريافت با اي ميل
:: براي آگاهي از مطالب تازه، آدرس اي ميل خود را در کادر زير وارد نماييد:

اطلاعات جانبي
::  تاکنون 1136 مطلب و 706 نظر در اين سايت منتشر شده است.
:: براي مشاهده آمار بازديدکنندگان سايت مي توانيد را کليک نماييد.
::  نسخه اکس ام ال اين سايت را در اينجا مشاهده نماييد.
:: اين سايت توسط برنامه مووبل تايپ3.121 طراحي و اجرا شده است.
::  کليه حقوق اين سايت بر اساس امتياز Creative Commons  متعلق به عمادالدين باقي است.