یکشنبه 28 آبان 1385

در محاكمه متهمان بمب گذاري هاي اهواز دادرسي عادلانه رعايت نشده است

هر خوني كه بر زمين جاري مي‌‏شود، نهال تازه‌‏اي از خشونت را بارور مي‌‏سازد

ما از جنبه نحوه محاكمه و اجراي حكم انتقاداتي داريم، از لحاظ محاكمه تشريفات دادرسي عادلانه رعايت نشده است


تاريخ :27/08/1385 ساعت : 14:19

خانواده 10 محكوم به اعدام اهوازي با عمادالدين باقي ديدار كردند
تهران- خبرگزاري كار ايران

خانواده 10 محكوم به اعدام كه در جريان بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير اهواز به اعدام محكوم شده‌‏اند، با حضور در محل انجمن دفاع از زندانيان با عمادالدين باقي، رييس اين انجمن ديدار و گفت‌‏وگو كردند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، اين ديدار براي پيگيري وضعيت اين 10 محكوم به اعدام كه احكامشان نيز از سوي ديوان عالي كشور تأييد شده است، صورت گرفت.
خانواده اين 10 محكوم به اعدام همچنين قصد دارند با مهدي كروبي، دبيركل حزب اعتماد ملي و برخي نمايندگان مجلس هفتم و برخي شخصيت‌‏هاي سياسي ديدار و گفت‌‏وگو كنند.


http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=367945&code1=15

تاريخ :27/08/1385 ساعت : 16:41

عمادالدين باقي در ديدار محكومان اهواز:
نبايد با تعجيل در اعدام متهمان بمب‌‏گذاري‌‏ها فرصت ريشه‌‏يابي اساسي مشكلات را از بين برد
تهران- خبرگزاري كار ايران

جمعي از خانواده‌‏هاي محكومان پرونده بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير اهواز با حضور در محل انجمن دفاع از حقوق زندانيان با عمادالدين باقي، رييس اين انجمن ديدار و گفت‌‏وگو كردند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، عمادالدين باقي در اين ديدار با اشاره به رايزني‌‏هاي انجمن دفاع از حقوق زندانيان در خصوص پيگيري وضعيت اين محكومان، گفت: شما نيك مي‌‏دانيد كه در ماه‌‏هاي گذشته به عنوان يك فعال حقوق بشر هر چه در توان داشتم از نامه‌‏نگاري و مصاحبه و ديدار با مسوولان گرفته تا ملاقات جمعي من و خانواده محكومان با برخي بزرگان و نمايندگان را سامان دادم. از سوي انجمن دفاع از حقوق زندانيان وكلايي براي متهمان تعيين شد. ده‌‏ها گفت‌‏وگو و مشاوره تلفني و ديدار حضوري با يكديگر داشتيم تا بلكه بتوانيم به نحو شايسته‌‏اي اين ماجرا را پايان دهيم.
وي افزود: هر خوني كه بر زمين جاري مي‌‏شود، نهال تازه‌‏اي از خشونت را بارور مي‌‏سازد. شما واقف هستيد كه اقدامات نادرست خشونت‌‏آميز در سال 84 موجب كشته شدن عده‌‏اي از افراد بي‌‏گناه در اهواز شده است. براي پايان خشونت بايد خويشان و بستگان متهمان و محكومان اين حوادث، حركت مسالمت‌‏آميزي براي طلب بخشايش از اولياي دم انجام دهند. اولياي دم نيز بايد بدانند كه اگر امروز عفو را بر انتقام ترجيح دهند، غده انتقام‌‏جويي‌‏هاي بعدي را خشكانده و اين رشته شوم را قطع مي‌‏كنند و فرداي امن‌‏تري براي شهروندان آن خطه مي‌‏سازند.
باقي تصريح كرد: خداوند كريم نيز گرچه تنها در يك مورد مجازات مرگ را تجويز كرده و آن قصاص نفس به عنوان حق خصوصي و حق الناس است، اما در همين مورد در آيه 178 سوره بقره به اولياي دم توصيه مي‌‏كند؛ «اگر ولي دم از قاتل بدون قصاص و اخذ ديه درگذرد كاري نيكو انجام داده و موجب رحمت خداوندي است». در آيه 45 سوره مائده نيز مي‌‏فرمايد «اگر كسي به جاي قصاص به ديه (جريمه مالي) رضايت دهد كار نيكي كرده، كفاره گناه او خواهد شد.»
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان ادامه داد: حكومت بايد قصور و تقصيرهاي خود را در رسيدگي به مردم منطقه و استيفاي حقوق آنان در سال‌‏هاي گذشته درك كند و رفتارهايي را كه موجب سرخوردگي و سوق دادن آنان به ارتكاب خشونت شده است، منظور كنند و در برابر مجرمان مواجهه پدرانه داشته باشد. پدر، فرزند خطاكار را ارشاد مي‌‏كند، نه اعدام. مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي مبني بر تخصيص دو درصد درآمد نفت براي اهالي مناطق نفت‌‏خيز كشور، خود اقراري است به اينكه در تمام سال‌‏هاي گذشته از اين حق دريغ شده بود و مردماني كه بر روي طلاي سياه زندگي مي‌‏كردند، در محنت و فقر مي‌‏زيسته‌‏اند.
وي افزود: حكومت نبايد گمان برد اگر با اين قربانيان كه در دام فتنه‌‏گران افتاده‌‏اند رحيمانه و كريمانه برخورد كند، از اقتدارش كاسته مي‌‏شود، بلكه موجب نفوذ و اقتدار افزون‌‏ترش خواهد شد. ضرورتي براي شتاب در اجراي حكم اعدام اين افراد وجود ندارد، با كشتن آنها، ديگر فرصتي براي تأمل و چاره‌‏انديشي اساسي و ريشه‌‏يابي مشكل وجود نخواهد داشت.
باقي يادآور شد: توقف اجراي حكم اعدام محكومان اهواز، فرصت براي گفت‌‏وگو و درك عميق‌‏تر مشكل و بازسازي روابط بخشي از شهروندان با حكومت را ايجاد مي‌‏كند. حكومت و اولياي دم بدانند كه اگر نرمش و رأفت لازم را در اين ماجرا نشان ندهند، ممكن است دامنه حادثه ادامه پيدا كند. صرف‌‏نظر از آنكه برخي از محكومان به اعدام هيچ نقشي در انفجارها نداشته‌‏اند و برخي معاونت داشته، ولي مباشر نبوده‌‏اند و اندكي از آنها در انفجارات مباشرت داشته‌‏اند.
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان تصريح كرد: ما به عنوان فعالان حقوق بشر مي‌‏دانيم كه ميان آرمان‌‏مان و واقعيت‌‏هاي اجتماعي فاصله بسيار است، آرمان، پايان مرگ‌‏خواهي براي ديگران را حس انتقام و واقعيت‌‏هاي امروز برنمي‌‏تابد، از همين رو گرچه بايد صرفاً بر پايه اسناد حقوق بشر خواستار عدم اجراي حكم اعدام باشيم، اما از اين منظر كه اگر اجراي مجازاتي نه تنها به جرم و خشونت پايان ندهد، بلكه انگيزه دليل و موجهي براي چرخه خشونت شود، بايد با آن مخالفت كنيم. ما از جنبه نحوه محاكمه و اجراي حكم انتقاداتي داريم، از لحاظ محاكمه تشريفات دادرسي عادلانه رعايت نشده است و از نظر اجرا نيز معتقديم اين شتاب‌‏زدگي در اجراي احكام هيچ مساله‌‏اي را حل نمي‌‏كند، بلكه به خشونت دامن مي‌‏زند.
در اين ديدار، خانواده اين محكومان ابراز عقيده كردند كه معضلات اجتماعي، سياسي و اقتصادي استان خوزستان باعث وقوع اين اتفاقات در آن منطقه شده است. اين خانواده‌‏ها همچنين معتقد بودند كه در حق مردم عرب استان عدالت رعايت نمي‌‏شود.
اين خانواده‌‏ها همچنين محاكمه علني متهمان پرونده بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير اهواز و پخش اين محاكمات از صداوسيما را خواستار شدند.
خانواده‌‏هاي اين محكومان نسبت به آنچه «ايراد فشار براي اخذ اعتراف از محكومان پرونده بمب‌‏گذاري‌‏هاي اخير اهواز» مي‌‏خواندند، انتقاد كردند.

http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=368038&code1=15