پنجشنبه 14 دی 1385

بي بي سي درباره نامه انتقادي پيرامون اعدام اهوازيان و نيز طرح مجلسيان براي اعدام عاملان توزيع سي دي هاي خلاف عفت عمومي


راديو بي بي سي12دي1385در برنامه بامدادي
بي بي سي:يكي از فعالان حقوق مدني در ايران با ارسال نامه اي به رئيس مجلس نسبت به طرح اعمال مجازات اعدام عليه عاملان توزيع فيلم‌هاي خصوصي ابراز نگراني كرد.آقاي باقي با وجود اذعان به لزوم مجازات شديد عاملان توزيع فيلم‌هاي خصوصي با استناد به مباني فقهي و قرآني مجازات اعدام را نامتناسب با جرم مورد بحث دانسته وبر لزوم تكيه بر ريشه‌يابي مشكل به جاي مجازات تاكيد كرده است.
نمايندگان مجلس هفته گذشته يك فوريت طرح مجازات اعدام براي عاملان توزيع فيلم‌هاي خصوصي را تصويب كردند. اما آقاي باقي تصويب اين طرح را واكنشي عاطفي قلمداد كرده واز شدت مجازات مطرح شده نيز ابراز نگراني كردند. در مورد مباني نگراني عمادالدين باقي بااو گفتگويي انجام داديم.

باقي: در سال های اخیر و به خصوص در یکی دو سال اخیر تعداد احکام صادر شده و یا اجرا شده اعدام بالا رفته این از یک طرف و از طرف دیگر اینکه هیچ حساسیت خاصی نسبت به بالا رفتن اعداد و ارقام مربوط به اعدام در بین مسئولین و نمایندگان و مقامات قضایی دیده نمی شود الا اینکه آقای شاهرودی جلو اجرای تعداد زیادی ازاين احکام را گرفته اند. دليل اختصاصي اين امر(نوشتن نامه به رييس مجلس) نيز اين است كه اساسا وقتي كه اين خبر منتشر شد خيلي وحشتناك بود. يعني اينكه آدم مي‌بيند در پارلمان وقتي راي‌گيري مي‌شود 170 نفر به سادگي صدور حكم اعدام براي چنين مجرميني را مهر تاييد مي‌زنند و فقط 2 نفر راي منفي مي‌دهند.يعني چنين تفكرو جو غالبي در پارلمان وجود داشته باشد كه به‌سادگي در مورد جان انسان‌ها تصميم گرفته مي‌شود.اين باعث وحشت ونگراني مي‌شود وطبيعي است كه بايد توضيحي در مورد آن داده شود واكنشي نشان داده شود.

بي بي سي:مجازاتی که مطرح می شود شاید این طور که شما می گویید مجازات بسیار نامتناسبی با جرم باشد ، ولی جرم هم جرم کوچکی نیست

باقي: من هم در این نامه اساسا نگفتم که نباید مجازات کرد اما مجازات حبس یا جریمه نه مجازات مرگ. بخاطراينكه مجازات مرگ براي جرائم خيلي سنگين در حد قتل است.طبق میثاق بین المللی مدنی و سیاسی كه می گوید کشورهایی که هنوز مجازات اعدام را لغو نکرده اند باید آن را محدود به جرایم سنگین کنند یعنی محدود به جنایات عمدی ودر شريعت و فقه اسلامی هم همین طور است.اين يك و نکته دوم اینکه اساسا حکومت وظیفه دارد وقتی که این پدیده نابهنجار به این شدت در جامعه بوجود می آید در این زمینه پیش از اینکه بخواهد مجازاتی را انجام دهد بايد دست به پژوهش بزند و ريشه‌يابي كند و بفهمد که چرا این اتفاقات درجامعه می افتد چون حکومت مسئول اداره این جامعه است.

در همین مورد خاص مسئله پخش شدن سی دی های تصاویر خصوصی افراد در این مورد واقعا فکر می کنید دلیل اصلی چه می تواند باشد؟

باقي: دو سه نفر يك کارخلاف انجام دادند(تهیه و انتشار فیلم خصوصی یک بازیگر) اما بنابه برآوردی که من کردم حداقل 12 ميليون بيننده داشته و اين نشان مي دهد كه اين مسئله يك مسئله اجتماعي است این تخلف به این چند نفر محدود نمی شود جامعه ای که چنین استقبال گسترده و حیرت آوری از اينگونه مسائل نشان مي‌دهد اين نشان دهنده این است كه جامعه دچار مشکلاتی از لحاظ فرهنگی وهنجاری شده است.این مشکل اجتماعی هم برمی گردد به یک سلسله اتفاقاتی که دراين سالها رخ داده كه البته بخشی از آن مربوط به تحولاتی است که در سطح دنیا رخ داده و نظام ارتباطی که در دنیا بوجود آمده و دیوارها را برداشته و تا حد زیادی الان نسل جدید از کنترل خانواده ها عملا خارج شده اند ، این يك نکته، اما نکته اساسی که من در اینجا می خواهم اشاره کنم این است که کشورما کشوری بوده که همیشه با وجود اینکه قانون حاکم نبوده اما هنجارهای مذهبی نقش پلیس درونی را داشته اند وافراد راسلف كنترل كرده بود. حکومت مذهبی باعث شده که اخلاق و ارزش های مذهبی که شیرازه نظم اين جامعه را حفظ كرده بوده سست ومتزلزل گردد وهيچ چيز جايگزين آن نشده.