یکشنبه 1 بهمن 1385

يك نهاد حقوق ‌‏بشري از ايران در كنگره جهاني «عليه حكم اعدام» شركت مي‌‏كند

تهران- خبرگزاري كار ايران30/10/1385 ساعت : 13:19

سومين كنگره جهاني «عليه حكم اعدام» با حضور شش نهاد حقوق ‌‏بشري غيردولتي از اول تا سوم ماه فوريه سال 2007 ميلادي( 12 تا 14 بهمن ماه سال جاري) در پاريس برگزار مي‌‏شود.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در اين كنگره كه صدها تن از مخالفان «بردگي» نظير شهروندان عادي، سياستمداران، فعالان جامعه مدني و متخصصان حقوقي از سرتاسر جهان شركت‌‏ مي‌‏كنند، بر حذف مجازات اعدام در منطقه خاورميانه، جهان عرب و برخي كشورهايي كه هنوز اجراي حكم اعدام را لغو نكرده‌‏اند، تأكيد خواهد شد.
در اين كنگره «مانوئل دكاگس»، استاد روابط بين‌‏الملل دانشگاه پاريس، «اريك پروكوخ»، رييس سابق برنامه‌‏اي اعدام سازمان عفو بين‌‏الملل، متخصصان مستقل كميته‌‏اي فرعي سازمان‌‏ ملل ‌‏متحد در زمينه حقوق بشر و نيز رييسان كميته تحقيقاتي و برنامه توسعه اين كنگره به ايراد سخن مي‌‏پردازند.
بر اساس اين گزارش، مسوولان برگزاري اين كنگره همچنين از عمادالدين باقي، فعال حقوق ‌‏بشري در ايران براي سخنراني در كنگره مزبور دعوت به عمل آورده‌‏اند. باقي در سال 83 نيز براي سخنراني در كنگره «عليه حكم اعدام‌» كه در مونترال كانادا برگزار شد، دعوت شده بود اما از خروج وي از كشور ممانعت به عمل آمد و مقاله وي توسط فرد ديگري قرائت شد.
پيش از اين دو كنگره جهاني «عليه حكم اعدام» در استراسبورگ روسيه و مونترال كانادا برگزار شده است.
از نكات قابل ذكر در خصوص برگزاري اين كنگره، حضور و مشاركت يك سازمان حقوق‌ ‏بشري غيردولتي از ايران به نام «پاسداران حق حيات» در برگزاري اين كنگره است. براي نخستين بار است كه از يك نهاد حقوق ‌‏بشري غيردولتي از ايران براي مشاركت در برگزاري يك سمينار بين‌‏المللي در زمينه حقوق ‌‏بشر دعوت به عمل مي‌‏آيد.
«پاسداران حق‌‏ حيات» يك نهاد تازه‌‏تأسيس فعال در زمينه مسايل حقوق ‌‏بشري است كه از يك سال گذشته با حضور جمعي از فعالان حقوق‌‏ بشري، فعاليت خود را آغاز كرده است.
کد خبر: 387687

http://ilna.ir/shownews.asp?code=387687&code1=15