یکشنبه 29 بهمن 1385

گفتگوبا بي بي سي درباره 3اعدام ديگر در اهواز

بي بي سي برنامه بامدادي جمعه27/11/1385
بي بي سي(آقاي منظر پور):دو سازمان مدافع حقوق بشر از اعدام سه نفر در ايران در روز 14 فوريه در ارتباط با بمب‌گذاري اهواز خبر داده و آن را اعدام كردند. ديده بان حقوق بشر و عفو بين‌الملل در بيانيه‌اي به تاريخ پنج‌شنبه 15 فوريه از ايران خواستند اعدام اين گروه افراد را كه به گفته آنها در دادگاه‌هاي غير علني به مرگ محكوم شده اند را متوقف كنند.يادآوري مي‌شود كه اهواز و چند شهر از استان خوزستان در سال 2005 صحنه چند انفجار بود كه طي آن دست كم 20 نفر كشته شدند. اين اعدام‌ها در ايران نيز مورد انتقاد برخي از فعالان ومدافعان حقوق زندانيان بويژه آقاي عمادالدين باقي قرار گرفته و در گفتگويي با آقاي باقي علت مخالفت با مجازات افرادي كه به هر حال به جرم بمب‌گذاري منجر به قتل محكوم شده‌اند را جويا شدم.
باقي:در مورد ماجراي اهواز اصلا بحث من اين نيست كه اينها مرتكب جرم نشده‌اند بحث من دو چيز است:
1- اين كساني كه محاكمه شده ‌اند اولاً اگر هم جنايت كرده باشند ديگر جنايتكارتر از صدام حسين كه نمي‌شوند. همانطوري كه صدام حسين وقتي كه مي خواهد محاكمه شود دادگاه علني دارد 12 تا وكيل دارد و با اين حال خيلي از نهادهاي حقوق بشري باز هم معتقدند كه اصول دادرسي عادلانه رعايت نشده است. اگر به اتهام افرادي كه مرتكب جرم و جنايت مي‌شوند به صورت عادلانه رسيدگي شود اتفاقاً افكار عمومي هم با احكام صادره وقتي عادلانه باشد همدلي مي كند.
2- آن كساني كه محاكمه شده‌اند وآن كساني كه محكوم به زندان شده‌اند بحث‌شان جداست .آن كساني كه محكوم به اعدام شده‌ اند يك گروهي از آنها اساساً در هيچ بمب‌گذاري و انفجاري دخالت نداشته‌اند و حداكثر اين است كه بمب‌ خريداري كرده‌اند اما بمب‌ منفجر نكرده‌اند وحداكثر مجازات‌ اينها مي تواند مجازات نگهداري سلاح غير مجاز باشد. ولي به بعضي از آنها حكم اعدام داده شده و اين خلاف قوانين خود جمهوري اسلامي هم است.
سوال من اين است كه اين چه عجله‌اي است كه در اعدام محكومان اهواز دارند؟ آدم گاهي اوقات به شك مي افتد كه شايد كساني در داخل كشور با همان كساني كه در خارج از كشور دسايسي دارند آگاهانه يا ناآگاهانه همراهي مي كنند.
منظر پور:آقاي باقي يعني در واقع شما مي‌فرماييد كه خارج از فعاليتي كه به عنوان يك فعال حقوق بشري انجام مي دهيد اعتقاد داريد كه اين اعدام‌ها منافع ملي راهم ممكن است مورد تهديد قرار بدهد؟
دقيقا همينطور است.پرسشم اين است كه در اين شرايط حساس منطقه كه ما همه مي دانيم كه امريكا براي كل خاورميانه نقشه دارد و اين را پنهان هم نكرده اندو بارها به زبان آورده‌اند و از آن طرف مي دانيم كه وضعيت وشرايط ايران به گونه‌اي نيست كه بتوانند مثل عراق وافغانستان حمله گسترده نظامي كنند(حكومت ايران هم مانند حكومت هاي عراق و افغانستان نيست و در ايران چالش هاي دموكراسي فعال است)لذا تنها راهي كه براي آنها مي‌ماند اين است كه از تحريكات قومي استفاده كنند. استراتژي آنها هم بر تحريكات قومي گذاشته شد و حساسترين منطقه، خوزستان است و چون طرح خاورميانه بزرگ با هدف دستيابي به منابع نفت خاورميانه است خوزستان ايران هم منبع نفت است سبب اين هستند كه تحريكاتي صورت بگيرد و فرض كنيد آمريكايي هاهمين را دستاويز قرار بدهند كه در آنجا شورش و اعتراضي شده و حكومت ايران هم مردم آنجا را دارد سركوب مي‌كند واين مردم از آنها خواسته‌اند وارد عمل شوند.همان كاري كه با كردستان عراق كردند با خوزستان ايران انجام بدهند.(امريكا يي ها حدود 15سال بود به عنوان حمايت از مردم كردستان عراق كه تحت سركوب رژيم صدام قرار داشتند در كردستان عراق مستقر شده بودند در حاليكه رژيم صدام هيچ كاري نمي توانست انجام دهد و بر ساير نقاط عراق حكومت مي كرد) اينها(دولتمردان ايران) اگر منافع ملي را مي خواهند اگر صادق هستند، اگر راست مي گويند، اگر حقوق بشررا هم قبول ندارند، مصالح خودشان راكه قبول دارند چرا به گونه اي پيش مي‌برند كه كمك به آمريكايي‌ها بشود؟ من عرضم اين بود اين اتفاقات، اين اعدام‌ها دور خشونت در خوزستان راگسترش مي‌دهد.
(توضيحات داخل پرانتز كه در اصل گفتگو مطرح گرديده اما براي رعايت اختصار در پخش راديوحذف شده بودبه متن پياده شده مصاحبه افزوده شده است).