سه شنبه 21 فروردین 1386

«كانون صلح‌‏جويان»ايران خطاب به ‌‏«رهپويان صلح»آمريكا

«كانون صلح‌‏جويان»ايران خطاب به ‌‏«رهپويان صلح»آمريكا:
پيام صلح خواهي و مخالفت ما با سياستمداران جنگ طلب را به گوش مردم آمريكا برسانيد
تهران- خبرگزاري كار ايران20/01/1386

جمعيت زيتون (كانون صلح‌‏جويان) ايران با انتشار نامه‌‏اي خطاب به رهپويان صلح (FOR) در آمريكا، از اين نهاد مدني خواست پيام صلح‌‏خواهي و مخالفت اين جمعيت با سياستمداران جنگ‌‏طلب را به گوش مردم آمريكا برساند.

به گزارش "ايلنا"، در نامه جمعيت زيتون (كانون صلح‌‏جويان) آمده است: ما جمعي از رزمندگان دوران جنگ هشت ساله ايران و عراق هستيم. در طول جنگ ماه‌‏ها و سال‌‏ها در دفاع مشروع ملت ايران در برابر تجاوز حضور داشتيم و پديده شوم جنگ را با تمام وجود خويش لمس كرده و طعم جراحت و معلوليت را چشيده‌‏ايم. ما با چشمان خود ديده‌‏ايم كه چگونه انسان‌‏هايي به جرم دفاع از سرزمين خويش پاره‌‏پاره و خانواده‌‏هايشان داغدار مي‌‏شوند و انسان‌‏هايي نيز در جبهه مقابل، خواسته يا ناخواسته قرباني خودخواهي‌‏ها و قدرت‌‏طلبي‌‏هاي زمامداران خود شده و جان شيرين خود را از دست داده‌‏اند و خانواده خود را در حرمان و رنج و اندوه خود فرو برده‌‏اند.
اين نامه مي‌‏افزايد: معلولاني را ديده‌‏ايم كه سال‌‏ها پس از جنگ هنوز با درد و رنج دست و پنجه نرم مي‌‏كنند. خانواده‌‏هايي را ديده‌‏ايم كه هنوز خلاء عزيزان از دست‌‏رفته خود را نتوانسته‌‏اند پر كنند. ما ديده‌‏ايم كه به واسطه جنگ چه زندگي‌‏هايي به يغما مي‌‏رود و چه شادي‌‏هايي به تلخي مي‌‏گرايد.
در ادامه اين نامه آمده است: ما ضمن آن‌‏كه هنوز به دفاع مشروع خويش در دوران جنگ مي‌‏باليم، گردهم آمده‌‏ايم و نهاد مدني، مستقل و غيردولتي «كانون صلح‌‏جويان» را برساخته‌‏ايم كه باقيمانده عمر خود را در اين نهاد به خدمت مبارزه با جنگ بگيريم. جنگ ميدان پايمال شدن كرامت انسان‌‏ها است، جنگ قربانگاه بزرگ حقوق بشر است.
اين نامه در ادامه آورده است: اينك فرصت را مغتنم مي‌‏شماريم تا سپاس و درود گرم خود را به عنوان صلح‌‏طلباني كه از آن‌‏سوي بحار به سرزمين‌‏مان و به سرزمين «مهر» آمده‌‏ايد، نثار شما كنيم و در تلاش شما براي جلوگيري از جنگ و تجاوز دست همبستگي به سوي شما دراز مي‌‏كنيم. نه‌‏تنها اينك كه ما و مردم‌‏مان به خاطر حضور فرهنگ سلطه و روش‌‏هاي نادرست سياست‌‏مداران در معرض جنگ و تحريم قرار گرفته‌‏ايم، بلكه فردا نيز در هر گوشه‌‏اي از اين جهان كه فتنه جنگ يا شبه جنگي در راه باشد، با تمام وجود در كنار شما و ساير صلح‌‏طلبان جهان هستيم و از هر اقدام و همكاري براي مقابله و مبارزه با آن دريغ نخواهيم كرد.
كانون صلح‌‏جويان در ادامه نامه خود خطاب به رهپويان صلح (FOR) آورده است: از شما مي‌‏خواهيم پيام صلح‌‏خواهي و مخالفت ما با سياست‌‏مداران جنگ‌‏طلب را نيز به گوش مردم شريف آمريكا برسانيد. به اميد آن كه روزي ملت‌‏ها به عنوان وارثان زمين و خليفه خداوند بر روي زمين با مهر و صلح و آسايش در كنار هم بزيند.
اين نامه مي‌‏افزايد: دوست داشتن ديگران، احترام به حقوق و آزادي انسان‌‏ها، دوري از برتري‌‏بيني‌‏هاي فردي، قومي و ملي، احترام متقابل به فرهنگ جوامع و ... ريشه‌‏هاي صلح و دوستي را بارور مي‌‏سازند و بي‌‏توجهي به آنها، نفرت و خشونت به ارمغان مي‌‏آورند. شناخت عوامل بنيادي موثر در صلح و جنگ، بهترين راه براي مقابله با اين پديده شوم انساني (جنگ) و نهادينه كردن صلح در جهان است. در پايان به رسم مهمان‌‏نوازي بار ديگر درودهاي خويش را نثار شما و همت‌‏ بلندتان مي‌‏كنيم.
گفتني است جمعيت زيتون (كانون صلح‌‏جويان) متولي برگزاري همايش «همبستگي اصلاح‌‏طلبان با مردم لبنان» بود كه در روز دهم مرداد ماه سال 85 در حسينيه ارشاد برگزار شد و قرار است در آينده‌‏اي نزديك اعلام موجوديت كند.
رهپويان صلح (FOR) نيز يك نهاد باسابقه مدني است كه حدود 100 سال است با موضوع ضدجنگ در ايالات متحده آمريكا فعاليت مي‌‏كند. اعضاي اين نهاد مدني را جمعي از نويسندگان، روزنامه‌‏نگاران و اساتيد دانشگاه‌‏هاي مختلف آمريكا تشكيل مي‌‏دهند. اين گروه قرار بود در سفري كه اسفند ماه سال گذشته به ايران داشت با «كانون صلح‌‏جويان» ايران، و جمعي از فعالان حقوق‌‏ بشري در ايران ديدار و از نزديك با جمعي از جانبازان شيميايي به گفت‌‏وگو بپردازد كه با اين ملاقات‌‏ها مخالفت شد. اين گروه همچنين قصد داشت با حضور در كرسي صلح شهيد بهشتي به تبيين ديدگاه‌‏هاي خود بپردازند كه اين امر نيز محقق نشد، به همين دليل جمعيت زيتون (كانون صلح‌‏جويان) با انتشار نامه‌‏اي خطاب به رهپويان صلح (FOR) به تبيين نقطه نظرات خود در مورد مساله جنگ پرداخت.

http://ilna.ir/shownews.asp?code=407480&code1=15