جمعه 7 اردیبهشت 1386

سايت رجا نيوز:خشونت عليه چندصدايي در راديو گفتگو!

دكتر آريا موحد

تصميمات ریاست صدا و سيما براي فراهم آوردن يك فضاي چندصدايي در رسانه‌ي ملي فقط در حرف و سخنراني نماند. راه اندازي شبكه راديويي گفتگو كه رسالت خود را صرفاً در گفتگوهاي داغ (Hard Talk) و بحثهاي نظري تعريف كرده بود گامي عملي در اين عرصه بود. از همان ابتدا حضور متنوع كارشناسان در حوزه‌هاي مختلف و حتي متضاد فكري در اين شبكه نشانگر فراتر بردن مرزهاي تحمل صداي مخالف در رسانه ملي بود. ولي ظاهراً در عمل اتفاق ديگري (خواسته يا ناخواسته) در حال رقم خوردن است. پنجشنبه شب (30/1/1386) ساعت 22 در برنامه «نيمه ديگر» بحث خشونت عليه زنان را شنيدم؛ گفتگوي مجري برنامه با ‌آقاي عمادالدين باقي و خانم دكتر راهب، گفتگوي داغي نبود و اتفاقاً از چند صدايي هم خبري نبود.
آنچه شنيده مي‌شد نظرات منقضي شده فمينيستي و ادعاهاي هميشگي روشنفكران سكولارعليه خشونت ذاتي فقه و سنتهاي ايراني بود! عماالدين باقي تأكيدداشت كه «حتي اگر در بعضي اقوام ايراني مانند عربها و بلوچها، زنان به وضع موجود خو گرفته‌اند، خوش‌اند و اعتراضي ندارند، مبناي‌ آن، نوعي جهل و سلطه‌پذيري تاريخي است. قوانين فقهي ما ذاتاً فضايي مردسالارانه دارند كه ناقض آزاديهاي زنان و حقوق طبيعي آنهاست.»
الباقي ماجرا چندان شنيدني نيست. چون سالهاست كه در محافل مختلف آكادميك و لابه‌لاي نشريان مختلف ديده و شنيده شده است. سخن بر سر نقد بنيادهاي فمينيسم يا بحث درباره‌ي مباني سكولاريسم و پاسخهاي تئوريك به شبهات مطرح شده در حوزه پلوراليسم معرفتي و ديني هم نيست؛ بلكه صرفاً نگران ادعاي رسانه ملي در باب ايجاد فضاي چندصدايي هستيم.
از راديو گفتگو اينبار فقط يك صدا شنيده مي شد. رسانه‌ي ملي كه اولاً و بالذات مي‌بايست دراختيار انتشار پيام ديني و معرفتي انقلاب اسلامي قرار گيرد، بدون هيچ هماورد مخالفي در اختيار دگرانديشاني چون عمادالدين باقي قرار گرفته بود. واضح است كه در صورت رعايت جوانب كار مخالفتي با حضور كساني چون عمادالدين باقي هم نمي توان داشت ولي تشكر ايشان در انتهاي برنامه از مسئولان رسانه‌ي ملي و درخواست از آنها كه باز هم امكان چنين گفتگوهاي سازنده‌اي در اختيار افكار ايشان و دوستانشان قرار گيرد، خود مبين مسأله است!
اين اتفاق در كنار شنيده ‌هايي كه حاكي از ممانعت مسئولان شبكه از حضور بعضي كارشناسان انقلابي است، نگراني را دو چندان مي‌كند. مسئولان رسانه ملي كه اين‌روزها نگران نضج‌گيري جنبشهاي فمينيستي در ايران و خارج از كشور هستند و از تحريكات و استفهامات غرب در خصوص عدم رعايت حقوق و آ‍زاديهاي زنان در ايران مطلع‌اند، بايد با حساسيت بيشتري با اين موضوع مواجه شوند تا ديگر پاسخهاي مناسب و درخوري كه حتي در همين رسانه توليد مي شود، بي اثر و كمرنگ نگردد.
-------------------------------------------
لينك خبر
http://www.rajanews.com/News/?9260
لازم به ياد آوري است كه سايت رجا نيوزمربوط به ياران احمدي نژاد است.
-----------------------------------------

لينك گفتگو با راديو گفتگو