چهارشنبه 19 اردیبهشت 1386

ايران، مقام دوم در مجازات اعدام

بي بي سي جمعه 27 آوريل 2007 - 07 اردیبهشت 1386

گزارش سازمان عفو بین الملل می افزاید که احکام اعدام در ایران در مقایسه با سال 2005 در سال گذشته میلادی دو برابر شده است
مقامات عفو بین الملل گفته اند که تعداد زندانیانی که در پاکستان منتظر اجرای حکم اعدام خود هستند، در مقایسه با دیگر کشورها بیشتر است. همچنین بر اساس این گزارش احکام اعدام در ایران در سال گذشته افزایش داشته است.
اما مقامات این سازمان گفته اند در کل اجرای احکام اعدام در جهان سیر نزولی داشته است

یه گفته مقامات این گروه مدافع حقوق بشر، تقریبا یک سوم دستکم 24000 نفر زندانیانی که در سراسر جهان منتظر حکم اعدامند، در پاکستان هستند. مقامات این سازمان همچنین گفته اند که بیشتر این زندانیان در پاکستان در زندانهای شلوغ نگهداری می شوند.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی عفو بین الملل بیشتر تعداد قربانیان اجرای حکم اعدام در سال گذشته میلادی (2006)، در چین بوده است (1010 نفر)، سپس ایران (177نفر)، پاکستان (82 نفر)، عراق (65 نفر)، سودان (65 نفر) و آمریکا (53 نفر).

گزارش سازمان عفو بین الملل می افزاید که احکام اعدام در ایران در مقایسه با سال 2005 در سال گذشته میلادی دو برابر شده است.

این گزارش می گوید که ایران همچنین بالاترین تعداد اعدام احکام برای مجرمانی داشته که کمتر از سن قانونی بوده اند (چهار نفر).

سيدحسين موسوی تبريزی، دادستان پيشين ايران می گويد که مجازات اعدام مصلحتی است که دين اسلام برای حاکمان جامعه تعيين کرده تا برای مجازات افرادی که نظم و امنيت جامعه را به خطر می اندازند به کار گيرند.

اما وی در گفتگويی که با بخش فارسی بی بی سی داشت در عين حال اذعان کرد که اگر مردم بخواهند می توانند به جای مجازات اعدام مجازاتهای ديگری در مورد مجرمان به کار بندند.

عمادالدين باقی، از فعالان حقوق بشر و رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان ايران می گويد از نظر او اعدام با قصاص فرق دارد، چراکه قصاص، اگرچه در اجرا تفاوتی با اعدام ندارد، اما حقی است که دين اسلام برای افرادی که فرزند، همسر يا والدينشان به قتل رسيده اند در نظر گرفته اما اعدام مجازاتی است که حکومت برای مجازات مخالفان سياسی يا مجرمانی همچون قاچاقچيان موادمخدر در نظر گرفته و هيچ مبنايی در دين اسلام ندارد.

وی در مصاحبه با بخش فارسی بی بی سی گفت که دليل مخالفت او و برخی از ديگر فعالان حقوق بشر با مجازات اعدام اين است که لغو اين مجازات خشونت را در جامعه کاهش می دهد و حتی در مورد قصاص نيز، به نظر او دين اسلام امکان لغو اين مجازات را در جامعه فراهم آورده است.

مقامات عفو بین الملل در گزارش سالانه خود در خصوص احکام اعدام در جهان گفته اند که تعداد اجرای این احکام بطور کل و در مقایسه با سال قبل 25 درصد کاهش یافته است.

اما عفو بین الملل در عین حال اعلام کرده است پاکستان در بین چند کشوری است که آمار اجرای احکام اعدام در آنجا، بشدت افزایش داشته است.

وزیر کشور پاکستان هرگونه تصمیمی برای لغو مجازات اعدام در پاکستان را رد کرده است.