چهارشنبه 26 اردیبهشت 1386

گفتگو با ايلنا وايسنا درباره هاله اسفندياري وبي اخلاقي هاي مديريت كيهان

رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان:
وارد كردن اتهام جاسوسي به انجمن با هدف محدود كردن نهادهاي حقوق بشري صورت مي‌‏گيرد
تهران- خبرگزاري كار ايران تاريخ :26/02/1386 ساعت : 15:00

رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان با اشاره به گزارش يك روزنامه دولتي درباره ارتباط اين انجمن با سازمان‌‏هاي جاسوسي اسرائيل، گفت كه اين اتهامات با هدف محدود كردن نهادهاي مدني و حقوق بشري صورت مي‌‏گيرد.

عمادالدين باقي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با اشاره به بازداشت «هاله اسفندياري»، گفت: با توجه به اينكه ايشان هنوز محاكمه نشده‌‏اند و جرمشان ثابت نشده است، چگونه روزنامه‌‏اي با تكيه بر قدرت عنوان مي‌‏كند او جاسوس است و با اسرائيل همكاري داشته است؟
وي تصريح كرد: تمام ادعاهاي آن روزنامه از اساس مجعول است. مواردي كه مربوط به خانم اسفندياري است، توسط همسر ايشان به طور دقيق پاسخ داده شده و بي‌‏محتوا بودن ادعاهاي مطرح‌‏شده ثابت شده است. به عنوان مثال مطرح شده است كه ايشان به سفارش موساد در روزنامه آيندگان مشغول به كار بوده است در حالي كه خانم اسفندياري در آن دوره در ايران نبوده است.
باقي درباره ارتباط انجمن دفاع از حقوق زندانيان و ارتباط مسوولان آن با موسسه ويلسون، اظهار داشت: در آن روزنامه مطرح شده بود كه در سايت موسسه ويلسون به ارتباطات بنده با آنها اشاره شده است اما وقتي به آن سايت مراجعه كردم، هيچ نشانه‌‏اي در اين باره نيافتم. من حتي اسم اين موسسه را پيش از اين نشنيده بودم. تنها مطلبي كه در سايت ويلسون آمده بود، خبر از حضور ما در كنفرانسي در دانشگاه استنفورد بود كه بنده را با عنوان «دعوت‌‏شده» ياد كرده بود، در عرف آمريكا «دعوت‌‏شده» كسي است كه دعوت را معلوم نيست بپذيرد يا نپذيرد.
رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان خاطرنشان كرد: بنده نيز اساسا در آن كنفرانس شركت نكردم لذا اين ادعا از اساس كذب است بنابراين بقيه مطالب را مي‌‏توان ارزيابي و بي‌‏پايه بودن آن را اثبات كرد.
باقي با انتقاد از روند نامطلوب بازجويي در كشور، گفت: ما بارها اعلام كرده‌‏ايم حين بازجويي و تفهيم اتهام بايد وكيل حضور داشته باشد، در غير اين صورت تمامي اظهارات شخص بازداشت‌‏شده هيچ اعتباري ندارد. خانم اسفندياري نيز يك شهروند ايراني است و حق دارد از وكيل استفاده كند ولي متاسفانه اين روند نگران‌‏كننده است.
وي افزود: بايد با كسي كه از آمريكا پول مي‌‏گيرد و سعي مي‌‏كند اوضاع داخلي كشور را ناامن كند و انقلاب مخملي به راه اندازد، برخورد شود اما متاسفانه برخوردهايي در اين زمينه صورت مي‌‏گيرد كه بيشتر شبيه «تصفيه‌‏حساب سياسي» است. به عنوان مثال اتفاقاتي پيش از دستگيري خانم اسفندياري صورت گرفته است كه مشكوك و غيراخلاقي است يعني مدتي قبل از دستگيري، چند موتورسوار با صورت‌‏هاي پوشيده كيف ايشان را مي‌‏ربايند كه حاوي پاسپورت خانم اسفندياري بوده است، مشابه اين اتفاق براي بنده و چند نفر نيز رخ داده بود.
وي هدف اين پرونده‌‏سازي‌‏ها را محدود كردن نهادهاي حقوق بشري دانست و تاكيد كرد: اين نوع برخوردها و ربط دادن نهادهاي حقوق بشري همچون انجمن دفاع از حقوق زندانيان به اسرائيل و موساد، با اهداف خاصي صورت مي‌‏گيرد كه ادعاهايشان از مبنا غلط است. در مورد خانم اسفندياري نيز اين سوال مطرح است كه چرا هم‌‏اكنون با ايشان برخورد مي‌‏شود و دستگير مي‌‏شوند؟ ايشان بالاخره سال‌‏هاست كه در موسسه ويلسون فعاليت مي‌‏كند و همواره به خاطر علاقه به ميهن به ايران رفت و آمد مي‌‏كنند. چطور الان با اين موضوع برخورد مي‌‏شود؟
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان افزود: من خانم اسفندياري را تا به حال نديده بودم اما ايشان از چهره‌‏هاي معتدلي هستند كه در خارج از ايران نيز در چارچوب منافع ملي عمل مي‌‏كنند.

http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=420029&code1=15


يكي از وكلاي مدافع هاله اسفندياري:
پرونده موكل به شعبه14بازپرسي ويژه امنيت ارجاع شد
عمادالدين باقي: تاكنون اسفندياري را ملاقات نكرده‌ام
8602-16531: کد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران 1386/02/26
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي
يكي از وكلاي مدافع هاله اسفندياري از ارجاع پرونده‌ي موكلش به شعبه‌ي 14 بازپرسي ويژه‌ي امنيت خبر داد و گفت كه بازپرس پرونده لايحه وكلا را نگرفت.
محمد سيف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: پس از مراجعه‌ي مادر هاله اسفندياري به ما، وكالت‌نامه‌اي توسط شيرين عبادي، عبدالفتاح سلطاني و اينجانب امضا شد.
وي گفت: صبح امروز با مراجعه به معاونت امنيت دادسراي انقلاب از ارجاع پرونده‌ي موكلم به شعبه‌ 14 بازپرسي ويژه‌ي امنيت مطلع شديم و طي نامه‌اي كه براي بازپرس رسيدگي كننده به پرونده نوشتيم تقاضا كرديم كه نخست وكالت‌نامه به امضاي بازپرس برسد و ديگر اين‌كه با موكل ملاقات داشته باشيم.
سيف‌زاده با بيان اين‌كه از نوع قرار صادره براي هاله اسفندياري بي‌اطلاع است ادامه داد: درصورت صدور قرار،حاضريم اقدامات لازم را براي تامين قرار انجام دهيم.
همچنين عمادالدين باقي، رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان درباره‌ي موضوعات مطرح شده درباره‌ي پرونده‌ي هاله اسفندياري، با اشاره به سابقه‌ي هاله اسفندياري و چاپ مطلبي در يكي از روزنامه‌ها درباره‌ي پرونده وي، درباره ادعاهاي مربوط به همكاري باقي با موسسه ويلسون به خبرنگار ايسنا گفت: متذكر مي‌شوم كه اينجانب تاكنون خانم اسفندياري را ملاقات نكرده‌ام و تا پيش از بازداشت اخير وي كه تصاويري از ايشان در رسانه‌ها انتشار يافت حتي چهره وي را نيز نمي‌شناختم. تاكنون نام موسسه ويلسون هم به گوش من نخورده بود.
وي خاطر نشان كرد: پس از اين گزارش، شگفت‌زده از اين‌ كه موسسه ويلسون ادعاهاي همكاري با من و جمعي ديگر را داشته است به سايت ويلسون مراجعه كردم اما مطلقاً در اين سايت چنين خبري وجود نداشت. در سال 1384 اينجانب و جمع ديگري براي شركت در كنفرانسي در دانشگاه استنفورد دعوت شده بوديم. در همان زمان خبري در سايت ويلسون منتشر شده است مبني بر اين‌كه قرار است جمعي از افراد (با ذكر نام آنها) جهت سخنراني به دانشگاه استنفورد بروند.موسسه ويلسون هم در برگزاري سمينار شركت داشته است و خانم اسفندياري نيز در آن زمان از اينجانب براي سخنراني در موسسه خود دعوت كرده بودند اما آنچه در سايت ويلسون آمده فقط اين خبر است كه قرار است در آينده افرادي مانند باقي، بشريه و... در استنفورد سخنراني كنند.
باقي ادامه داد: همان زمان خبر مشابهي در مطبوعات و رسانه‌هاي داخل ايران نيز منتشر شده بود. نكته جالب توجه اين‌كه جلوي اسامي دو نفر از جمله اينجانب، كلمه invited آمده است. طبق عرف در آمريكا، اگر جلوي نام كسي كلمه invited بيايد معنايش اين است كه شخص مورد نظر دعوت شده است، ولي هنوز دعوت را نپذيرفته است بنابراين خبر موجود در سايت ويلسون فقط اعلام يك برنامه آتي درباره كنفرانسي است كه در آينده برگزار خواهد شد و البته من هم نتوانستم در اين كنفرانس شركت كنم.
وي در پايان با بيان اين كه اسفندياري يك شهروند ايراني است كه به هر دليلي بازداشت شده گفت: ما بدون در نظر گرفتن اتهام او يا هر متهم ديگري بر رعايت اصول دادرسي عادلانه تاكيد داريم.

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-925004