جمعه 28 اردیبهشت 1386

درخواست از مجامع جهاني حقوق بشر درباره اقدام نسبت به بودجه75ميليون دلاري امريكا

شوراي حقوق بشر سازمان ملل
رئيس محترم سازمان عفو بين الملل
رئيس محترم سازمان ديده بان حقوق بشر
رئيس محترم سازمان اصلاحات جزايي بين‌المللي
رئيس محترم گزارشگران بدون مرز
رئيس محترم وكلاي بدون مرز
رئيس محترم انجمن ملی وکلای دفاع کیفری ( NACDL )
رئيس محترم ESPM
همكاران و فعالان حقوق بشر
با سلام
ما و شما نسبت به موارد نقض حقوق بشر توسط دولت‌ها حساس هستيم و وظيفه خويش مي دانيم كه درباره آن واكنش نشان دهيم حتي اگر در كشورهايي مانند ايران اين واكنش ها هزينه‌هايي براي مادر پي داشته باشد.از اينرو بديهي است كه انتظار مي رود نسبت به نوع تازه‌اي از نقض حقوق بشر يا به خطر افكندن فعالان حقوق بشر بي تفاوت نباشيم.
دولت امريكا در سنوات اخير همه ساله اعلام مي‌كند بودجه‌اي را براي حمايت از جامعه مدني، دموكراسي و حقوق بشر در ايران اختصاص مي‌دهد و در كنگره به تصويب رسانده و تبليغات گسترده‌اي درباره اين حمايت‌هاي مالي از فعالان دموكراسي و حقوق بشر در داخل ايران راه مي‌اندازد. همانطور كه اگر امروز دولت آمريكا مطلع شود گروهي در داخل اين كشور از القاعده يا از ايران پول دريافت مي‌كنند تا ناامني در آمريكا بيافرينند با آنها برخورد خواهد كرد بديهي است كه در ايران نيز حكومت نسبت به كساني كه از آمريكا پول دريافت مي‌كنند تا به گفته آمريكايي‌ها رژيم ايران را تغيير دهند حساسيت شديد نشان مي‌دهد. اختصاص بودجه سالانه آمريكا در اين زمينه موجبات سوء ظن گسترده حكومت ايران را نسبت به نهادهاي نوپاي مدني و فعالان حقوق بشر به وجود آورده و با احساس نگراني و خطر،پيوسته آنها را تحت تعقيب و فشار و حتي بازداشت قرار مي‌دهد. بديهي است كه تمام اين رفتارها ناشي از نگراني‌هاي رواي حكومت نيست بلكه جريانات مخالف آزادي نيز از آن به عنوان بهترين دستاويز براي مشروع جلوه دادن مقابله با آزادي ها و بي اعتبار كردن منتقدان سود مي‌جويند. از سوي ديگر با پيدايش فضاي بدبيني، شخصيت‌ها و نهادهايي كه فعال‌تر و برجسته‌تر هستند زودتر به چشم مي‌آيند و در معرض تهديد قرار مي‌گيرند. در دو سال گذشته بارها شاهد اتهاماتي نسبت به نهادهاي مدني از جمله انجمن دفاع از حقوق زندانيان بوده‌ايم و البته برخي نهادها نيز مورد بازرسي و يا پلمپ دفتر قرار گرفته‌اند. من نيز در طول 14 ماه اخير7 بار به دادگاه و نهادهاي امنيتي احضار شده ام ولي به منظور پرهيز از تنش‌هاي سياسي تاكنون حتي اجازه انتشار خبر آن را نداده‌ام ولي اكنون گمان مي‌كنم بايد تدبيري جدي براي اين مسئله انديشيد.
اين شيوه شايسته‌اي نيست كه دولت آمريكا عليرغم اطلاع دقيق‌ از پيامدهاي اختصاص بودجه براي حمايت از دموكراسي و حقوق بشر در ايران و آزار و تعقيب فعالان داخل اين كشور به روش خود ادامه مي دهد در حالي كه چه بسا پول‌هاي دولت آمريكا صرف معدود ايرانيان خارج‌نشيني مي‌شود كه با برخي نهادهاي امريكايي براي جذب اين بودجه تباني مي‌كنند اما تاوان سنگين آن را شخصيت‌ها و نهادهاي مستقل داخل ايران مي‌پردازند. از شما استدعا دارم براي پايان بخشيدن به اين وضعيت از دولت آمريكا بخواهيد اگر تمايل دارد به اختصاص بودجه ادامه دهد شفاف و علني اعلام كند كه اين مبالغ را دقيقاً به چه مراكز يا اشخاصي مي‌پردازد تا معلوم شود دريافت‌كنندگان كيستند. در اين صورت نه مشكلي از اين لحاظ براي فعالان مستقل دموكراسي و حقوق بشر در ايران پديد مي‌آيد و نه آمريكا متهم به تباني خواسته و يا ناخواسته‌ با جناح سركوبگر در ايران براي آزار آزاديخواهان خواهد شد.
اميدوارم هر چه زودتر اقدامات لازم براي جلوگيري از ادامه رويه نادرست حكومت امريكا و شفاف‌سازي در اين زمينه را انجام دهيد. با تشكر - عمادالدين باقي
---------------------------------------------------------
اين نامه پس از هماهنگي وجلب موافقت برخي از مخاطبانش براي آنها ارسال شده است.

-----------------------------------------------------------
تهران- خبرگزاري كار ايران تاريخ :28/02/1386
عمادالدين باقي:
مجامع جهاني حقوق بشر از آمريكا بخواهند دريافت‌‏كنندگان كمك مالي از اين كشور را شفاف اعلام كند
http://www.ilna.ir/shownews.asp?code=420495&code1=15