دوشنبه 31 اردیبهشت 1386

تأثير طرحِ بودجه‌ آمريکايی در ايران

راديو زمانه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶
حسن اردشیر زارع‌زاده

چند روز پیش وزیر امور خارجه‌ی آمریکا از سنای این کشور درخواست کرد تا برای حمایت از جامعه‌ی مدنی و طرح‌های حقوق بشر در ایران، برنامه‌ی فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا و همچنین امور کنسولی، 109 میلیون دلار بودجه اختصاص دهد. کاندولیزا رایس گفته است که از این بودجه 75 میلیون دلار را برای گسترش جامعه‌ی مدنی و دمکراسی در ایران در نظر گرفته است. طرح این موضوع، واکنش‌هایی را از طرف مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی در ایران به دنبال داشته است.
در تازه‌ترین این واکنش‌ها عمادالدین باقی، رئیس انجمن دفاع از زندانیان، در نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل، سازمان عفو بين‌الملل، سازمان ديده‌بان حقوق بشر، سازمان اصلاحات جزايی بين‌المللی، گزارشگران بدون مرز، وكلای بدون مرز، انجمن ملی وكلای دفاع كيفری، از آنها درخواست کرد تا در موضوع طرح این بودجه وارد شوند و از دولت آمریکا بخواهند به صورت شفاف اعلام کند این بودجه را در اختیار چه کسانی قرار می‌دهد.
عمادالدین باقی در گفت‌وگو با رادیو زمانه به انگیزه‌های نوشتن این نامه و تبعات طرح بودجه‌ی آمریکا در داخل کشور می‌پردازد و می‌گوید: "اقدام آمریکا جز افزایش فشار بر فعالان داخلی هیچ حاصلی ندارد و بهانه‌ای داده به دست کسانی که می‌خواهند رفتارشان را با فعالان مستقل حقوق بشری و جامعه‌ی مدنی مشروعیت ببخشند و وانمود کنند که همه‌ی این‌ها سر در آخور بیگانه دارند."
به گفته‌ی این فعال حقوق بشر، خود سازمان‌های حقوق بشری خارجی تمایل دارند این موضوع را پیگیری کنند به‌طوری‌که با بعضی از آنها قبلاً هماهنگی‌هایی نیز انجام شده است.
طرح کمک‌های مالی دولت‌های خارجی به خصوص آمریکا و اسرائیل در داخل کشور و آن هم توسط بعضی رسانه‌های وابسته به حکومت، به یکی از دغدغه‌های فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی تبدیل شده. چراکه آنها معتقدند طرح این مسائل در رسانه‌های وابسته به حکومت به قصد ضربه زدن به فعالیت‌های سالم داخلی صورت می‌گیرد. در همین زمینه علیرضا جباری، عضو کانون نویسندگان در تهران، به رادیو زمانه می‌گوید: "انتشار اخبار کمک‌های خارجی به فعالان داخلی توسط رسانه‌هایی مانند روزنامه‌‌ی کیهان که وابستگی عینی به رژیم دارند دامن زده می‌شود که هدف اصلی آن تخریب افراد است و ایجاد فاصله و اختلاف در درون نیروهایی که انتقاد دارند نسبت به بعضی عملکردهای نظام."
اما بودجه‌ای که دولت آمریکا برای گسترش دمکراسی و جامعه‌ی مدنی در ایران در نظر می‌گیرد در کجا صرف می‌شود؟ عمادالدین باقی می‌گوید که این بودجه غالباً به کسانی داده می‌شود که در خارج از کشور هستند اما این فعالان داخلی هستند که به واسطه‌ی آن آسیب می‌بینند.
رئیس انجمن دفاع از زندانیان هم‌چنين می‌گويد که گاهی ظنین می‌شود به این موضوع که این اقدام از طرف سیاستمداران آمریکايی آگاهانه انجام می‌شود یا ناآگاهانه و ادامه می‌دهد: "آنها باید به صورت شفاف اعلام کنند که این بودجه در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد."
علیرضا جباری نیز معتقد است باید دولت امریکا این موضوع را شفاف کند که این پول‌ها در کجا صرف می‌شود.

http://www.radiozamaneh.org/analysis/2007/05/post_322.html