پنجشنبه 18 مرداد 1386

گفتگو درباره 4اعدام ديگر

بي بي سي16مرداد1386 برابربا7آگوست2007
دوباره دیروز و امروز در ایران چهار مراسم اعدام برگزار شد.با اعلام قوه قضاییه ایران در استان سیستان و بلوچستان سه نفر به اتهام مفسد فی الارض اعدام شدند و در گنبد کاووس نیز امروز صبح یك نفر به جرم قتل یک سرباز نیروی انتظامی در محل قتل و در ملاء عام به دار آویخته شد با این حساب تعداد اعدام ها در ایران با سیر صعودی که در دو ماه گذشته داشته در سال جاری میلادی از مرز 150 نفر گذشته است.در مورد شتاب اعدام ها در ایران گفتگویی داشتیم با عمادالدین باقی فعال حقوق بشر و موسس سازمان پاسداران حق حیات و از او پرسیدم که تعداد اعدام ها در امسال چه تفاوتی با سال های گذشته داشت.
باقی: آمار اعدام ها در ایران تا حدود 2 سال پیش بطور متوسط سالیانه 150 تا 170 حکم اجرا شده اعدام بود ولی متاسفانه در سال گذشته رشد شتابانی داشت و تقریبا نزدیک به 2 برابر شد در سال جاری هم با توجه به اینکه تا الان که ما در اواسط سال جدید قرار داریم به حدود 160 حکم اجرا شده اعدام رسیده ایم پیش بینی می شود تا اخر سال به همین شکل افزایش پیدا کند و به عبارت دیگر تعداد احکام اجرا شده اعدام نسبت به سال قبل حدود 100 در صد در سال گذشته و امسال افزایش داشته است.
بي بي سي:مسئله بعدی مسئله رسیدگی به پرونده متهمین موسوم به اراذل و اوباش است که به سرعت در دو ماه گذشته رسیدگی می شود به به پرونده آنها و خیلی سریع به اعدام ختم می شود آیا فکر می کنید این سرعت در رسیدگی به پرونده این متهمان همراه با اجرای عدالت و اجرای دقیق مراحل اداری صدور حکم است.
باقی: بدون شک پرونده هایی که به نوعی با جان انسان سر و کار دارد نیاز به احتیاط و دقت بسیار بالایی دارد.دادرسی ها باید بسیار سنجیده،کارشناسانه و عالمانه باشد دادرسی عادلانه باشد و شگفت انگیز این است که در طول سال های گذشته افراد زیادی با اتهامات مشابهی محکوم حتی به اعدام شدند و پروسه دادرسی انها گاهی تا چند سال به طول انجامیده و حتی الان افراد زیادی در زندان ها داریم که به اتهام قتل محکوم شده اند و هنوز منتظر نتیجه فرجام خواهی شان هستند. بیش از 5 هزار نفر را تا الان آیت الله شاهرودی حکم اعدامشان را نگه داشته و امضا نکرده اند و تعجب آور همین است در حالی که افرادی با همین اتهام در زندان هستند حکمشان اجرا نشده و هنوز دادرسی آنها به پایان نرسیده اما افرادی در مدت زمان کوتاهی سریعاً محاکمه می شوند که البته اینکه واقعاً این محاکمات چگونه انجام شده آیا اساساً محاکمه به نحوی که در قانون تصريح شده صورت گرفته یا نه محل سوال است.
بي بي سي:شما موسس سازمان پاسداران حق حیات هستید که دارد مبارزه برای برداشتن اعدام به عنوان یک مجازات در ایران مي كند. چقدر امیدوارید که بتوانید این قانون را تغییر بدهید
باقی: در اینجا وضعیت اجتماعی و فرهنگی هنوز خیلی سخت است برای اینکه بشود به این زودی ها به آن نقطه رسید . من فکر می کنم که ما راه خیلی دشواری در پیش داریم و در این زمینه بایستی کار فرهنگی شود نیاز به اجتهادی نو داریم بایستی بحث اعدام و مجازات اعدام از نظر شریعت مورد بازبینی و اجتهاد های جدید قرار بگیرد و در بعضی از موارد که اساساً این اعدام ها هیچ مبنای دینی ندارند به کلی باید لغو شود مثلاً فرض کنید اعدام در مورد مواد مخدر یا اعدام در مورد جرایمی که عنوان تروریست اقتصادی به آن داده شده . اینها جعل حکومت است وهیچ مبنای دینی ندارد و می تواند لغو شود.
گفتگویی بود با اقای عمادالدین باقی در مورد افزایش اعدام ها در ایران.