چهارشنبه 21 فروردین 1387

جایزه روزنامه نگار بین المللی سال برای باقی


پم اوتول
خبرنگار بی بی سی از تهران

چهارشنبه 09 آوريل 2008 - 21 فروردین 1387


باقی که برای درمان در بیرون از زندان به سر می برد اجازه سفر به لندن و دریافت جایزه اش را ندارد
بنیاد جوایز مطبوعاتی بریتانیا، عماد الدین باقی روزنامه نگار ایرانی و فعال حقوق بشر را به عنوان روزنامه نگار بین المللی سال برگزیده، جایزه این بنیاد شب گذشته به وی اعطا شد.
آقای باقی در حال حاضر به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی محکوم به زندان است اما اخیراً برای مداوا به طور موقت از زندان آزاد شده است.
عمادالدین باقی یکی از سرشناسترین روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در ایران است، او همچنین به طور فعالانه تلاشهایی برای لغو مجازات اعدام در ایران سازماندهی کرده است، ایران از نظر مجازات اعدام در رتبه دوم جهان قرار دارد.
آقای باقی چندین بار زندانی شده و در حال حاضر هم که برای درمان در بیرون از زندان به سر می برد اجازه سفر به لندن و دریافت جایزه اش را ندارد.
او در گفتگو با بی بی سی از منزل شخصی اش در تهران گفت این جایزه تنها به او تعلق ندارد بلکه به همه اهالی مطبوعات در ایران تعلق می گیرد که در طول سالهای اخیر مشکلات و دشواریهای بسیاری در حرفه خود تحمل کرده اند.
عماد الدین باقی در حالی برای دریافت جایزه مطبوعاتی بریتانیا انتخاب شده است که مطبوعات ایران همچنان تحت فشارهای مداومند، قوه قضائیه ایران که تحت کنترل محافظه کاران قرار دارد در طول سالهای اخیر بیش از یکصد نشریه را تعطیل کرده است.
بیشتر نشریات تعطیل شده، طرفدار اصلاح طلبان بودند، با این حال در میان آنها می توان نشریات یا سایتهای اینترنتی محافظه کاران را هم دید.
اوائل همین هفته نیز فعالیت چهار روزنامه و مجله دیگر تحت عنوان اینکه به طور مرتب منتشر نشده اند به تعلیق در آمد.
ایران در سال گذشته شاهد موجی از دستگیری فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان صنفی و دانشجویی بود، فعالان حقوق بشر هدف این بازداشتها را خاموش کردن صدای مخالفان می دانند.
در یکی از تازه ترین موارد، اوائل هفته جاری، هادی قابل، یکی از روحانیون عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که از تشکلهای اصلی اصلاح طلب در ایران به شمار می رود به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به زندان افتاد.
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2008/04/080409_mf_ng_baqi.shtml