سه شنبه 12 آذر 1387

ترجمه عربی کتاب "حق حیات" نوشته عماد الدین باقی منتشر شد

1.jpg 2.jpg

دانلود نسخه فارسی

مشاهده نسخه
عربی

برای دریافت نسخه های کتاب ، روی عکس جلد کلیک کنید.

شبکه عربی حقوق بشر مصر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بیانیه زیر را درباره ترجمه عربی کتاب حق حیات به سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی منتشر کردند .
ترجمه عربی کتاب "حق حیات" نوشته عماد الدین باقی منتشر شد


11 آذر ماه 1387 -- ترجمه عربی کتاب "حق حیات"، نوشته مدافع ایرانی حقوق بشر، توسط شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران منتشر شد. این کتاب پژوهشی نوآورانه در حوزه شریعت و قوانین اسلامی است که حامی تعلیق و لغو مجازات اعدام در کشورهایی است که تابع قوانین اسلامی هستند.

کتاب حق حیات در ایران ممنوع الچاپ شده و باقی بخاطر مقالاتی که در این حوزه نوشته بود بارها بازجویی شده و به زندان افتاده است.

کتاب حق حیات شرح جامعی است از پژوهشی که باقی در زمینه امکان تعلیق و لغو مجازات اعدام در ایران وسایر کشورهای اسلامی به انجام رسانده است. باقی در4 اردیبهشت ماه 1385 در نامه ای به رئیس قوه قضائیه در ایران نوشت: "جرم، جنایت و اعدام هم محصول فرهنگ خشونت در همه لایه های اجتماعی و هم فربه کننده آن است." باقی برای لغو مجازات اعدام در ایران بطور خستگی ناپذیری تلاش کرده و نشان داده است که نه آیات قرآن و نه قوانین اسلامی هیچکدام مانع لغو مجازات اعدام نیستند.

کتاب حق حیات کمک بسیار مهم و از نظرزمانی موثری در بحث های مذهبی، سیاسی و جامعه مدنی در ایران و سایر کشورهایی است که مجازات اعدام در آنها بخاطر تفسیری که از شریعت اسلامی وجود دارد، همچنان اجرا می شود. در حالیکه جنبش جهانی لغو مجازات مرگ در سالهای اخیر قدرت بی سابقه ای پیدا کرده است اما کشورهای اسلامی یکی از موانع اصلی در مخالفت با این جریان در عرصه بین المللی هستند. حتی این مخالفت آثاری بیش از این داشته و ادامه مجازات اعدام ، کشورهای اسلامی را از جامعه جهانی منزوی کرده است.

کتاب باقی در چارچوب گفتمان اسلامی، برای تعلیق و لغو مجازات مرگ در کشورهایی که قوانین آنان مبتنی بر تفسیر شریعت است، استدلال اغنایی ارائه می کند. همواره این بحث وجود داشته است که چنین قوانینی از قطعیت برخوردارند، اما پژوهش باقی نشان می دهد که چنین قطعیتی در مورد مجازات مرگ در شریعت و آیات قرآن وجود ندارد.

کتاب حق حیات مباحث اعدام در شریعت، سنگسار، الغای اعدام و مجازاتهای جایگزین را در سه فصل ارائه کرده است. فصل اول کتاب به این بحث می پردازد که همه مجازات های مرگ توسط دولتها قانونگذاری و اجرا شده اند و منشاء قرآنی ندارند. بر اساس پژوهش باقی، موارد قتل نفس منجر به مجازات قصاص، بر اساس آیات قرآنی الزاما با مجازات مرگ نبایدهمراه باشند.

باقی در این کتاب نشان می دهد که آیات قرآنی در موارد منجر به تلافی و قصاص، بخشش و دیه را بعنوان احکام جایگزین ارائه می کند و درخواست مطلق اعدام نمی دهد. تحقیقات باقی نشان می دهد که زمانی که قصاص انتخاب می شود، تصمیم اولیای دم ضروری است اما شرط کافی نیست. باقی به این ترتیب گام مهمی بر می دارد و نشان می دهد که بنابرفقه اسلامی، اجرای حکم قصاص میتواند موقوف به رای هئیت منصفه و متخصصین از جمله روانشناسان، جامعه شناسان و جرم شناسان باشد. بنا براین، قاضی و خویشاوندان قربانی در موارد قتل منجر به قصاص ضرورتا تنها کسانی نیستند که تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاد می کنند.

در مورد مجازات سنگسار در موارد زنا و ریشه های حقوقی آن، باقی دلایل بسیار قوی ارائه می کند مبنی براینکه سنگسار هیچ زمینه ای در آیات قرآنی ندارد و علاوه بر آن مجازات مرگ نیز در آیات قرآنی در این زمینه توصیه نمی شود و از آن حمایت نمی کند.باقی اینگونه جمعبندی می کند که "حکم سنگسار در سنت فقه اسلامی یک حکم حقوقی بوده اما در آیات قرآنی هیچ ریشه ای نداشته است."

نتیجه گیری پژوهشهای باقی به بهترین بیان در نامه وی به رئیس قوه قضائیه مورخ 4 اردیبهشت ماه 1385، چنین آمده است: "کشتن یک تن بسان آن است که همه مردم کشته می شوند. کشتن انسان، منبع و مروج خشونت است و با مهرورزی و جامعه ای مهربان و با رحمانیت پروردگار هیچ سنخیتی ندارد. پس هر چه سریعتر جلوی جرم، جنایت و نیز اعدام ها را بگیریم."

جلد دوم این کتاب، "حق حیات 2: مسئله اعدام های زیر 18 سال در ایران-ریشه ها و چاره ها فرهنگی و فقهی" بزودی به فارسی و ترجمه عربی آن منتشر خواهد شد.

برای مشاهده و انتقال الکترونیکی نسخه عربی کتاب "حق حیات" به این آدرس مراجعه کنید:
www.anhri.net/press/2008/pr1201.shtml

برای سفارش نسخه چاپی از ترجمه عربی کتاب "حق حیات" لطفا به این آدرس ایمیل بفرستید:
Omaima Gassim: [email protected]

-------------------------------------------------------
خبر فوق در سایت های مختلف فارسی ، عربی و انگلیسی و برخی مطبوعات داخلی منتشر شد . از جمله:

سایت گویا چهارشنبه 13 آذر 1387
http://news.gooya.com/politics/archives/2008/12/080183.php

روزنامه کارگزاران شماره 655 ، چهارشنبه13 آذر 1387 صفحه 2
http://www.kargozaaran.com/ShowNews.php?41777


اعتماد ملی 16 آذر 1387 صفحه 7 روزنامه
http://etemademeli.com/1387/9/16/EtemaadMelli/807/Page/7/

http://etemademeli.com/1387/9/16/EtemaadMelli/807/Page/7/EtemaadMelli_807_7.pdf