یکشنبه 21 تیر 1388

مقاله ها ومصاحبه هاي مريم باقي درباره همسر زنداني اش محمد قوچاني و ديگر زندانيان

اعتراض قوچاني به عملكرد نمايندگان بازديدكننده از زندان

اعتراض قوچاني به عملكرد نمايندگان بازديدكننده از زندان
سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸
http://roozna.com/2009/8/4/EtemaadMelli/985/Page/5/Index.htm
همچنين مريم باقي كه روز گذشته موفق به ملاقات محمد قوچاني شده بود، با تكذيب برخي اخبار در خصوص ديدار با قوچاني توضيح داد: خلاف برخي خبرهاي منتشر شده، روز گذشته 12 مردادماه، سومين ملاقات خانواده با آقاي قوچاني در 46 روز گذشته همزمان با برخي ديگر از خانواده‌هاي زندانيان سياسي صورت گرفت كه مانند هر بار حدود 15 الي 20 دقيقه و به صورت غيرحضوري و كابيني و در عين حال با حضور ماموران، پشت آقاي قوچاني بود. وي ادامه داد: آقاي قوچاني پس از اطلاع از اظهارات نمايندگان مجلس در خصوص بازديدشان از زندان ‌گفت: «آنها در بازديد از زندان درباره مسائلي همچون غذا و كيفيت آن سوالاتي كرده‌اند كه من با توجه به سير آنچه اتفاق افتاده است، گفتم مشكل اصلي زنداني، آب و غذا نيست بلكه سلب آزادي و اصل زندان و همچنين بلاتكليفي است و اينكه زندان في نفسه موجب فشار و آزار است به خصوص اينكه فشار روحي مانند بلاتكليفي به آن افزوده شود.» قوچاني همچنين به نمايندگان اعلام كرده است كه به نحوه بازداشت خود و نگهداري در سلول انفرادي در دو هفته نخست و همچنين ادامه نگهداري در سلول چند نفره 209، با وجود پايان بازجويي‌ها اعتراض كرده است كه گويا نمايندگان صلاح نديده‌اند آنها را منعكس كنند. مريم باقي تصريح كرد: روشن نيست چرا آقايان سعي دارند بگويند زندان جاي بدي نيست و به همه متهمان دارد خوش مي‌گذرد و روشن نيست اگر وضع بازداشت‌شدگان در زندان آنقدر خوب است كه همه راضي‌اند، چرا بازجويي و سوالات خارج از زندان از اينها صورت نمي‌گيرد تا شبهه‌هاي موجود پديد نيايد. در هر صورت ما به عنوان خانواده قوچاني از ادامه اين وضعيت نگران هستيم.

---------------------------------------
ديدار بازداشت‌شدگان با خانواده‌هايشان
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۸
http://roozna.com/2009/7/14/EtemaadMelli/968/Page/4/Index.htm

گروه سياسي: صبح روز گذشته محوطه بيروني زندان اوين شاهد حضور خانواده‌هايي بود كه به اميد ديداري هر چند كوتاه با همسران يا فرزندان خود كه پس از انتخابات بازداشت‌ شدند، گردهم آمده بودند. برخي همانند خانواده قوچاني، بهاور و تاجيك موفق به ديدار با همسران و مادران خود شدند و برخي ديگر مانند مادر مهسا امرآبادي و همسر احمد زيدآبادي با نااميدي محل زندان را ترك كردند.
قوچاني: هيچ اتهامي
متوجه من نيست
مريم باقي، همسر محمد قوچاني كه موفق به گفت‌وگوي 20 ‌دقيقه‌اي با همسرش شده بود، توضيح داد: پس از پيگيري‌هاي فراوان موفق شديم در بيست‌وچهارمين روز از بازداشت آقاي قوچاني به ملاقات وي برويم و به مدت 20 دقيقه با او صحبت كنيم. علت بازداشت همسرم برهم زدن امنيت كشور از طريق شركت در تجمعات و نگارش مطالبي بود. وي با اشاره به اينكه مادر محمد قوچاني هم به مكان ملاقات آمده بود، نحوه ملاقات با همسرش را به‌صورت كابيني و گفت‌وگو با تلفن از پشت شيشه عنوان كرد و افزود: همسرم اكنون در سلول بسته چند نفره به همراه زندانيان جرائم مسائل مالي و ديگر... در بند 209 حضور دارد اما راديو، تلويزيون و روزنامه كه در بندهاي عمومي تمام زندان‌هاي ايران و جهان در اختيار بازداشت‌شدگان قرار مي‌گيرد، در بند عمومي 209 در اختيار متهماني كه مشمول اصل برائت مي‌شوند،قرار نمي‌گيرد. مريم باقي به نقل از محمد قوچاني گفت:من تنها يك روزنامه‌نگار و نويسنده هستم و همه چيز من شفاف مي‌باشد بنابراين مساله ‌پنهاني ندارم. همواره تمام ديدگاه‌هاي خود را نوشته و منتشر كرده‌ام و هيچ اتهامي متوجه من نيست و خود بازجويان و مسوولان قضايي هم مي‌دانند كه هيچ جرمي نداشته و مطلقا بي‌گناه هستم و به همين دليل اصلا به زمان فكر نمي‌كنم و اگر در همه دوره دولت كنوني هم در زندان باشم، اهميتي ندارد. باقي گفت: همسرم بيش از اينكه نگران خود باشد، نگران وضع ساير زندانيان بود و احوال آنها را جويا مي‌شد. آقاي قوچاني آرزو داشت همه آنها هر چه زودتر آزاد شوند. همسر محمد قوچاني از تصميم‌گيران خواست تا هرچه زودتر بازداشت‌شدگان اخير را آزاد كنند و نظرات كارشناسان را در تصميمات خود لحاظ نمايند.
ديدار تاجيك و بهاور با خانواده
عبدالرضا تاجيك، روزنامه‌نگار و فعال سياسي كه حدود 10 روز پيش در تماسي با خواهرش از وضعيت جسمي مناسب خود خبر داده بود، روز گذشته در تماسي از خواهرش خواست تا به ملاقاتش بيايد. خواهر تاجيك هم از جمله افرادي بود كه روز گذشته در زندان اوين حضور يافت و با پسرش ديدار كرد اجازه ملاقات با فرزندش را دريافت كرد. عماد بهاور هم همانند تاجيك به خانواده‌اش اطلاع داده بود كه به ديدارش بروند بنابراين افردي از خانواده بهاور با حضور در زندان اوين موفق به ديدار با بازداشتي خود شدند. حسام سلامت، عضو ستاد شهروند آزاد و از حاميان كروبي هم بازداشتي ديگري بود كه در اين روز موفق به ديدار با همسرش شد. حسام سلامت حائز رتبه اول دكترا و دانشجوي رشته جامعه‌شناسي دانشگاه تهران است. به گفته همسر سلامت، علت بازداشت حسام سلامت، ستاره‌دار بودن او عنوان و در تاريخ 29 خردادماه در منزل بازداشت شده است. حسام سلامت از زمان بازداشت تاكنون تنها توانسته است يك‌بار با همسرش تماس بگيرد. خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان ديگر مانند دانشجويان بازداشتي و... هم روز گذشته توانستند ملاقاتي كوتاه با همسران يا فرزندان خود داشته باشند و از خدا بخواهند تا هر چه زودتر شاهد آزادي بازداشتي‌ها باشند.
امرآبادي ممنوع‌الملاقات است
اما در سوي ديگر، خانواده‌هايي حضور داشتند كه مجوز ديدار با همسران يا فرزندانشان را در دست داشتند اما به عباراتي مانند ممنوع‌الملاقات بودن بازداشتي يا هماهنگ نشدن با مسوول مربوطه، نااميد به منازل خود بازگشتند كه از آن جمله مي‌توان به مادر مهسا امرآبادي،خبرنگار روزنامه اعتمادملي اشاره كرد. مريم نقي به اعتمادملي گفت كه مجوز ملاقات با مهسا را از دادگاه انقلاب دريافت كرده بودم و به اميد ديدن مهسا به زندان اوين رفتم. مسوولان زندان مرا تا محل ملاقات راهنمايي كردند اما هر چه منتظر ماندم، مهسا نيامد و دليلش را ممنوع‌الملاقات بودن دخترم عنوان كردند. اما پس از اينكه نامه ارائه شده از سوي دادگاه انقلاب را نشان دادم، آنها اعلام كردند با مامور پرونده مهسا هماهنگي نشده است بنابراين بدون ديدن دخترم به خانه برگشتم. همسر زيدآبادي هم روز گذشته به همراه كودك خردسالش به زندان اوين مراجعه كرد و خواستار ديدار با همسرش شد اما پاسخ گرفت كه نامي به عنوان احمد زيدآبادي در ليست بازداشت‌شدگان بند 209 وجود ندارد و احتمالا همسرش در بند 2 الف است. او با ابراز نگراني از وضعيت همسرش گفت: تاكنون در مورد اين بند اطلاعاتي به ما نرسيده است و نمي‌دانيم همسرم در اين قسمت از سوي چه نهادي نگهداري مي‌شود. احمد زيدآبادي از زمان بازداشت تنها يك بار در نهم تيرماه با همسرش تماس گرفته است. در همين روز، مهديه محمدي، همسر احمد زيدآبادي روزنامه‌نگار و فعال سياسي که نزديک به يک‌ماه است در بازداشت به سر مي‌برد، طي نامه‌اي خطاب به رئيس قوه قضائيه به شرح موارد مغاير با قانون که در روند بازداشت همسرش و وقايعي که پس از آن براي او و خانواده‌اش رخ داد، پرداخته است. در بخشي از اين نامه آمده است: «به استناد كدام قانون شبانه، بدون مجوز، بدون دسترسي به وكيل و بدون كوچكترين خبري از محل نگهداري قريب يك ماه است كه همسر مرا بازداشت و هيچ نهادي خود را مسوول پاسخگويي نمي‌داند؟ وقتي نه مسوولان قوه قضائيه، نه قاضي پرونده و نه مسوولان زندان، هيچيك خود را دخيل در اين جريان نمي‌دانند؛ چه راهي براي من باقي خواهد ماند؟ از شما مي‌پرسم وقتي رسانه ملي حاضر نيست حتي هفته‌اي يك ساعت زمان در اختيار جريان مقابل بگذارد؛ چگونه انتظار داريد با رسانه‌هاي ديگر مصاحبه نكنم؟»
خبري از هنگامه شهيدي نيست
خانواده هنگامه شهيدي كه نهم تيرماه بازداشت شد نيز خبر دادند كه هنوز نتوانسته‌اند با اين روزنامه‌نگار صحبت كنند يا ديداري داشته باشند. شهيدي از زمان بازداشت تاكنون تنها توانسته است يك بار با مادرش تماس بگيرد و خبر سلامتي خود را به او بدهد و پس از آن ديگر خبري از او نيست. خانواده هنگامه شهيدي گفته‌اند كه به‌ هر نهادي مراجعه مي‌كنند، پاسخي دريافت نمي‌كنند. به گفته آنها، هنگامه شهيدي دچار ناراحتي و عارضه قلبي است و ممكن است كه ادامه وضعيت موجود، سلامتي او را به مخاطره بيندازد. همسران ميردامادي، تاج‌زاده و نبوي و حجاريان هم نسبت به ديدار خانواده‌ها با زندانيان‌شان اظهار بي‌اطلاعي كرده و گفتند: هيچ‌كس به ما اطلاع نداده بود كه براي ديدار با همسرانمان به زندان اوين برويم. ظاهرا نمي‌خواهند به ما وقتي بدهند و ما امروز براي سلامتي عزيزانمان ختم انعام گرفته‌ايم.
پزشكان خواستار آزادي بازداشت‌شدگان شدند
همچنين خبر مي‌رسد اعضاي هيات علمي و پزشکان و دندانپزشکان دانشگاه علوم پزشکي تهران در اعتراض به بازداشت‌هاي فعالان سياسي در محوطه بيمارستان شريعتي تجمع کردند. در اين تجمع که با حضور حدود 200 نفر از اعضاي هيات علمي و پزشکان و دندانپزشکان دانشگاه علوم پزشکي تهران در محوطه بيمارستان شريعتي برگزار شد، دکتر وجيهه مرصوصي عضو هيأت علمي بخش زنان و همسر دکتر سعيد حجاريان که با وضع جسمي نامناسبي که دارد، حدود 25 روز است در بازداشت است، در سخنراني کوتاه خود به پيشينه درخشان همسرش در انقلاب اسلامي و استقرار نظام جمهوري اسلامي اشاره کرد و وي را فردي متدين و وارسته که جز به اعتلاي نظام و حفظ ارزش‌هاي والاي انقلاب اسلامي نمي‌انديشد معرفي و رفتاري که با وي مي‌شود اعتراض كرد. همچنين همسر علي تاجرنيا از همسرش که يک دندانپزشک است و وي نيز از 25 روز پيش در بازداشت بسر مي‌برد ياد کرد و گفت قصد داشتم نکاتي را در مورد پيگيري‌هايي که کرده‌ايم در اينجا بيان کنم اما ديشب فردي با من تماس گرفت و از من خواست در اين تجمع شرکت و نيز سخنراني نکنم. من به او گفتم من منع قانوني براي شرکت در اين تجمع ندارم و آمدم ولي بنا بر ملاحظاتي از تفصيل سخن در اينجا خودداري مي‌کنم. در پايان اين تجمع قطعنامه‌اي صادر شد كه امضاكنندگان آن خواستار آزادي هرچه سريع‌تر بازداشت‌شدگان سياسي شدند. در بخشي از اين بيانيه آمده است:ما به عنوان جمعي از اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و پزشکان کشور ضمن اعتراض جدي به ادامه اين روند موارد ذيل را به عنوان حداقل خواسته‌هاي خود در شرايط کنوني اعلام كرده و تا نيل به مقصود از طريق روش‌هاي قانوني و مدني به اعتراض خود ادامه خواهيم داد. در بخش ديگري از اين بيانيه تصريح شده است: آزادي بدون قيد و شرط همه بازداشت‌شدگان و زندانيان سياسي، رسيدگي به مجروحان و جبران خسارات آسيب‌ديدگان يکي از مطالبات اصلي و جدي است. چگونه ممکن است که فرزندان شريف مردم بدون هيچ گناهي در بند باشند و صحبت از آرامش و رجوع به قانون شود. اين اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و جامعه‌شناسي در پايان خواستار رفع محدوديت از ميرحسين موسوي و توجه به خواسته‌هاي بر حق وي در برگزاري تجمع و راهپيمايي و امکان ارتباط ايشان با مردم از طريق رسانه ملي و تجمع‌هاي قانوني شدند.
محكوميت متين‌پور
سعيد متين‌پور روزنامه‌نگار آذربايجاني که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران وي را به هشت سال حبس تعزيري محکوم کرده است براي گذراندن دوران محکوميت، بازداشت و به زندان اوين تهران منتقل شد.
ديدار با خانواده‌هاي بني‌يعقوب و نظرآهاري
جمعي از فعالان جنبش زنان، روزنامه‌نگاران و فعالان جنبش دانشجويي نيز عصر