دوشنبه 11 آبان 1388

خبرگزاري ايلنا:اهداي جايزه «مارتین انالز» در غياب عماد‌الدين باقي

صبح امروز برگزار شد:
اهداي جايزه «مارتین انالز» در غياب عماد‌الدين باقي
http://www.ilna.ir/newstext.aspx?ID=87000

جايزه بين‌المللی «مارتین انالز» امسال به عماد‌الدين باقي اهدا شد/ این جایزه یادآور بزرگداشت تلاش‌هاي سومین دبیرکل نهاد جهانی حقوق بشر "عفو بین‌الملل" است.

ايلنا: مراسم اهداي جايزه بين‌المللی «مارتین انالز» امسال بدون حضور عمادالدين باقي برنده سال 2009 اين جايزه برگزار شد.
عمادالدين باقي كه از 5 سال پيش تاكنون ممنوع‌الخروج است در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا با اعلام اين خبر گفت: پس از اعلام نامزدي اينجانب براي دريافت جايزه «مارتين انالز» در ملاقات با مقامات امنيتي و مكاتبه با دادستان جديد پايتخت خواستار رفع ممنوعيت خروج از كشور شدم، اما هيچ‌يك از مقامات و نهادهاي مسوول در اين زمينه پاسخ نامه‌ها و پيگيري‌هاي من را ندادند.
به گفته او موسسه مارتين آنالز نيز از طرق ديپلماتيك با ارسال نامه‌اي به محمود‌احمدي‌نژاد خواستار صدور اجازه خروج براي عماد‌الدين‌باقي شد‏ اما در مقابل نامه پاسخ مشخصي دريافت نكرد.
به گزارش ايلنا، هيات داروران جایزه‌ی بین‌المللی مارتین انالز در توضيح اقدام خود براي انتخاب عمادالدين باقي به عنوان برگزيده «مارتین انالز» در سال 2009 آورده است: «عماد‌الدین باقی انسان شجاعی است که با وجود پیگردها، تمام تلاش خود را برای دفاع از حقوق زندانیان در ایران به کار بسته است.»
اعضاي اين هيات در استدلال خود تلاش‌هاي نظري و تحقيقاتي باقي در راستاي نشان‌دادن سازگاري دين اسلام با مباني حقوق‌بشر را هم يكي از دلايل برگزيده شدن اين روزنامه‌نگار براي دريافت اين جايزه‌ دانسته اند.
جایزه‌ی بین‌المللی مارتین انالز که با ۲۰ هزار فرانک سوئیس (برابر با ۱۳ هزار یورو) همراه است، بالاترین نشانی است که به شاخص‌ترین مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان اهدا می‌شود.
این جایزه یادآور بزرگداشت شخصیت و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر مارتین انالز (۱۹۲۷ − ۱۹۹۱) سومین دبیرکل نهاد جهانی حقوق بشر "عفو بین‌الملل" است. جایزه مارتین انالز از سال ۱۹۹۴ از طرف ده سازمان جهانی حقوق بشر بین‌المللی به مدافعان این حقوق اساسی داده می‌شود.
مراسم اهداي اين جايزه بين‌المللي صبح امروز در غياب برنده اين جايزه و تنها با قرائت پيام عماد‌الدين باقي برگزار شد.
پايان پيام

1388/8/11 - 14:21
کد خبر : 87000