شنبه 10 بهمن 1388

محدودیت های عمادالدین باقی در زندان

بيش از يك ماه از بازداشت عمادالدين باقي، نويسنده و پژوهنده حقوق بشري مي گذرد اما هنوز وي در سلول انفرادي بند 240 به سر مي برد وممنوع الملاقات است. وي حتي از دسترسي به قرآن كريم هم محروم است. باقي يك روز پس از عاشورا و با حكم كلي "پيشگيري از سوء استفاده از فوت آيت الله منتظري" در منزل دستگير شد و ...

متن کامل
...................
بيش از يك ماه از بازداشت عمادالدين باقي، نويسنده و پژوهنده حقوق بشري مي گذرد اما هنوز وي در سلول انفرادي بند 240 به سر مي برد وممنوع الملاقات است. وي حتي از دسترسي به قرآن كريم هم محروم است. باقي يك روز پس از عاشورا و با حكم كلي "پيشگيري از سوء استفاده از فوت آيت الله منتظري" در منزل دستگير شد و اتهام وي مصاحبه با آيت الله منتظري اعلام شد ه است كه از شبكه بي بي سي پخش شد. اين مصاحبه البته دو سال قبل و پيش از آغاز به كار بي بي سي انجام شده بود كه پس از درگذشت آيت الله از اين رسانه منتشر شد.

عمادالدين باقي تاكنون به صورت متناوب 4 سال در زندان بوده است كه 3 سال آن در دولت سابق و 1 سال آن در دوره رئيس دولت فعلي بوده است. در دوره اول زندان، اتهام او مطبوعاتي بوده و در دوره دوم، به علت فعاليت هاي مدني در انجمن دفاع از حقوق زندانيان كه خود پايه گذار آن بود ، زنداني شده است. در دوره اخير در سال 86، باقي به علت نگهداري در شرايط نامناسب در زندان دچار عارضه اي شد كه در نهايت در بيمارستان بستري گرديد و باقي مانده دوره محكوميت خود را در بند عمومي گذراند. پزشكان مورد اعتماد وزارت اطلاعات نيز توصيه كرده بودند كه بودن وي در محيط بسته و استرس زا خطرناك است. اين در حالي است كه اكنون باقي در سلول هاي انفرادي و بدون هيچ امكاناتي نگهداري مي شود. او همچنين از ديسك كمر مزمن نيز رنج مي برد. خانواده باقي گفته اند دادستان تهران هفته گذشته با باقي در زندان اوين ديدار كرده است اما با وجود پيگيري براي كسب اطلاع از وضعيت وي از طريق دادستان، اين مقام تاكنون پاسخي به خانواده نداده و صرفا به ممنوع الملاقات بودن او تا اطلاع ثانوي اشاره كرده است. آن ها معتقدند حتي اگر باقي براي انجام آن مصاحبه متهم باشد بيش از سي و پنج روز بازجويي در سلول انفرادي با شرايط جسماني او غير ضروري است. باقي كه بارها در سال هاي گذشته در دادگاه و دادسرا احضار شده و حضور به موقع داشته است مي توانسته در آزادي و يا در شرايط قانوني تري به پرسش هاي مربوطه پاسخ دهد.

خانواده باقي نگران سلامت جسماني وي بوده و خواهان رعايت حداقل حقوق قانوني او مانند تماس تلفني منظم، ملاقات وي، خروج او از سلول انفرادي و دسترسي اش به كتاب هستند. آن ها مي گويند اين خواسته هاي قانوني خود را به اطلاع دادستان تهران هم رسانده اند اما پاسخي دريافت نكرده اند.