یکشنبه 12 اردیبهشت 1389

فاطمه کمالی در گفت وگو با جرس ; آقای لاریجانی! پرونده پزشکی باقی را بررسی کنید

فاطمه کمالی همسر باقی خواستار رسیدگی رئیس قوه قضائیه به وضعیت عمادالدین باقی شد. وی در گفت و گو با جرس، از رئیس قوه قضائیه خواست برای رفع نگرانی از وضعیت سلامت باقی پرونده پزشکی وی از جمله نظر پزشکان زندان و بیمارستان قمربنی هاشم که متعلق به خود وزارت است ، حملات تنفسی او و نیز قرص هایی که به وی داده می شود مورد بررسی قرار گیرد."


فاطمه کمالی با اشاره به خبر روزنامه کیهان و برخی خبرگزاری های نزدیک به دولت گفت:"انتظار کیهان این است که دنیا و افکار عمومی ایران و جهان بر همه مسایلی که اتفاق می افتد چشم فرو بندند تا آنان بتوانند هرگونه که می خواهند با مخالفان خود رفتار کنند."

همسر باقی در پاسخ به سوال خبرنگار جرس در مورد نوشته کیهان که باقی کاملا سالم است و سند بیماری او ادعاهای محافل حقوق بشری است که غربی ها ساخته اند، اظهار داشت:" ما تا امروز فکر می کردیم که تنها پرونده بازجویی افراد در اختیار امثال آقای شریعتمداری قرار می گیرد اما اخیرا متوجه شدیم که وی ادعای ورود به پرونده های پزشکی بازداشت شدگان را هم دارد و حتی از ملاقات های کابینی افراد هم ادعای با خبری دارد. این در حالی است که در چهار ماه و اندی که گذشته به طور متوسط هر روز 10-15 عدد قرص به باقی داده شده و تاکنون جمعا حدود 1700 قرص توسط پزشکان زندان به ایشان داده شده. اگر به ادعای کیهان این قرص ها بی حساب و کتاب داده شده دلیل آن چیست؟ آیا بدون بیماری خاصی به باقی این تعداد قرص داده می شود؟"

کمالی افزود:"اگر این ادعا درست است چرا باقی را شب عید به بیمارستان قمر بنی هاشم وزارت اطلاعات منتقل کرده اند؟ و چرا در دوره قبلی زندان باقی پزشکان مورد اعتماد وزارت اطلاعات تجویز کردند او نباید در محیط استرس زا قرار بگیرد و حمله های تنفسی برای سلامت او ب شدت خطرناک است."

همسر باقی به دیسک کمر و گرفتگی عصب سیاتیک باقی اشاره کرد و گفت:"وی دو بار دارای گرفتگی شدید شده به طوری که به صورت خوابیده در سلول خود نماز می خوانده و مدتی در زندان این درد بر او مسلط بوده و بازجوی او هم در این حالت او را در سلول ملاقات کرده است. باید از آقای شریعتمداری پرسید چرا وقتی کمر باقی مشکلی ندارد او را برای MRI به بیمارستان منتقل می کرده اند.

وی افزود:" خطاب ما آقای شریعتمداری نیست بلکه از رئیس قوه قضائیه می خواهیم برای رفع نگرانی از وضعیت سلامت باقی پرونده پزشکی وی از جمله نظر پزشکان زندان و بیمارستان قمربنی هاشم که متعلق به خود وزارت است ، حملات تنفسی او و نیز قرص هایی که به وی داده می شود مورد بررسی قرار گیرد."

همسر باقی تاکید کرد:"او قبل از دوره پیشین زندان در سلامت کامل بوده و چند روز قبل از آن چکاب کامل او نشان از سلامتش داشت اما در یکی از سلول های 209 دچار این عارضه شد و اگر نمایندگان مجلس که به دنبال دریافت چگونگی بیمار شدن افراد در زند ان هستند، بخواهند توضیح می دهیم که او در چه وضعیتی قرار داشته است."

همسر باقی با ابراز انزجار از ادعای تکراری کیهان مبنی بر مهره تبلیغاتی باقی برای غرب علیه جمهوری اسلامی گفت:" این هم از موارد دیگری است که جای شکایت علیه کیهان را دارد.تمام تلاش باقی برای حمایت از حقوق انسان ها بوده و نیز برای ارائه روایتی سازگار از نسبت اسلام و حقوق بشر کوشیده است و این تحققیقات و فعالیت های او کاملا مستقل از هر گروه و دولتی بوده است و برعکس کیهان که چهره مشوه از اسلام نشان می دهد او اسلام رحمانی را معرفی می کند.

"

کمالی افزود:" در یافت جوایز بین المللی نه تنها عمل خلاف نیست بلکه یک نرم بین المللی است اما باقی چند سال است که ممنوع الخروج شده و باقی هر دفعه برای دریافت جایزه به نهادهای مسوول اطلاع داده و به ممنوع الخروجی خود اعتراض کرده است اما برای به او اجازه خروج داده نشده است و مدال و تندیس او نزد دوستانی به امانت مانده است و تنها مدال حقوق بشر فرانسه به دست او رسیده بود که آن هم در تفتیش خانه توسط مامورین وزارت اطلاعات برده شد."

همسر باقی گفت:" در این دوره از زندان هم نیمی از بازجویی های باقی به فعالیت های حقوق بشری او ، بحث های مربوط به حق حیات و انتشار کتاب باقی در این زمینه در کشورهای عربی اختصاص داشت . این گونه اقدامات او نیاز به تقدیر دارد نه بازجویی ."

کمالی با اشاره به ادعاهای قبلی کیهان در مورد آقای باقی و فعالیت های انجمن دفاع از حقوق زندانیان گفت:تا زمانی که باقی در دادگاه کیهان حاضر می شد آقای شریعتمداری از حضور استنکاف می کرد و در زمانی که او زندانی است با آزادی کامل ادعاهای دیگری مطرح می کند. اگر آقای شریعتمداری اندکی انصاف داشته باشد در حضور باقی در یک محکمه اتهامات خود را طرح می کند نه اینکه در روزنامه ای که از پول بیت المال اداره می شود به نشر اکاذیب بپردازد.

گفتنی است عمادالدین باقی پژوهشگر و روزنامه نگار سومین باری است که راهی زندان اوین می شود. پیش از این یک بار به مدت سه سال و باردیگر به مدت یک سال تحمل حبس کرده و نزدیک به 80 بار احضار و بازجویی داشته است.

باقی در روز هفتم دی ماه، فردای عاشورای خونین تهران برای بار سوم بازداشت شد. به گفته همسر وی، عمادالدین باقی بوسیله حکمی که به امضای دادستان وقت تهران رسیده بود ( به تاریخ روز فوت آیت الله منتظری ) و با عنوان پيشگيري از حوادث پس از فوت آيت الله منتظري ، بازداشت شده است.

وضعیت سلامت او بسیار نگران کننده است.