یکشنبه 11 مهر 1389

عفو بین الملل: جايي كه مروجان عدالت خود قرباني بي عدالتي مي شوند

http://www.emadbaghi.com/en/archives/001155.php#more

سازمان عفو بین الملل روز جمعه با انتشار مطلبی در مورد وضعیت عمادالدین باقی نویسنده و فعال حقوق بشر، علیرغم اتهام مصاحبه با آیت الله منتظری، محکومیت وی را ناشی از فعالیت های حقوق بشری باقی عنوان کرد. نایب رئیس عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا وضعیت حال حاضر عمادالدین باقی را نشانگر تداوم سرکوب فعالان در ایران توسط دولت دانست.
سازمان عفو بین الملل از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا عمادالدین باقی، روزنامه نگار و مدافع برجسته حقوق بشر را که مجموعا به هفت سال زندان - از جمله شش سال زندان به خاطر مصاحبه اش با آیت الله منتظری از روحانیون اصلاح طلب - محکوم شده است را زندانی نکنند.
روز چهارشنبه گفته شد که محکومیت عمادالدین باقی رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان (که هم اکنون توسط مقامات جمهوری اسلامی تعطیل شده است) که پس از شش ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شد، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای بر هم زدن امنیت کشور» بوده است. این در حالی است که او چندی پیش به خاطر پرونده دیگری محاکمه شده بود.
اتهام باقی، مصاحبه تلویزیونی سال 2008 وی با آیت الله العظمی منتظری که در دی ماه سال گذشته و در پی فوت این روحانی از بی بی سی فارسی پخش شد، عنوان گردید.
به گفته امنستی اینترنشنال، «اما در پی بازداشت باقی در دی ماه سال گذشته، هنگام بازجویی کمتر به مصاحبه با آیت الله العظمی منتظری اشاره شده و از وی سوالاتی در مورد دیدگاهش در مورد مجازات مرگ و ارتباط با گروه های حقوق بشر از جمله عفو بین الملل و فعالیت انجمن دفاع از حقوق زندانیان پرسیده شد که نشان می دهد که او در واقع به علت فعالیت های حقوق بشری اش بازداشت شده است.»
عمادالدین باقی در ارتباط با تاسیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در مرداد ماه سال جاری توسط شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی و رسانه ای محکوم گردید.
این مدافع حقوق بشر و برنده جایزه «مارتين انالز» هم اکنون با سپردن وثیقه آزاد است اما در صورتی که درخواست استیناف وی رد شود با زندان مواجه خواهد بود.
حسیبه حاج صحراوی نایب رئیس عفو بین الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «این نمونه دیگری از تعقیب قضایی عماد الدین باقی، فعال حقوق بشری که بارها به دلیل فعالیت های خود زندانی شده، توسط مقامات جمهوری اسلامی است.»
«گرفتاری وی نشانگر تداوم سرکوب فعالان در ایران توسط دولت می باشد که کسانی که علیه نقض حقوق بشر در ایران صحبت می کنند با مسایلی همچون ارعاب، بازداشت و یا موارد بدتری مواجه هستند.»
صحراوی اضافه کرد: «در صورتیکه وی مجبور به سپری کردن این احکام گردد، سازمان عفو بین الملل وی را یک زندانی عقیدتی تلقی خواهد نمود.»
عمادالدین باقی که در سال ۲۰۰۹ به خاطر فعاليت‌های حقوق بشری اش برنده جايزه «مارتين انالز» شده است، بطور سیستماتیک توسط مسئولین مورد هدف قرار گرفته و چندین پرونده معوق دیگر نیز دارد.
عمادالدین باقی، 49 ساله از اختلالات قلبی و ناراحتی کلیه که ناشی از شرایط نامناسب زندان، از جمله تاخیر در معالجات پزشکی است، در رنج است.
وی آخرین بار در دی ماه سال گذشته، یک روز پس از اعتراضات روز عاشورا در تهران بازداشت شد.
به گزارش وبسایت باقی، در سی سال گذشته وی بیش از 85 بار به دادگاه و بازپرسی فراخوانده شده، یکبار محکومیت جریمه مالی، جلوگیری از انتشار 13 کتاب، 5 سال محرومیت از فعالیت های مدنی و رسانه ای و روی هم رفته 18 سال و نیم محکومیت زندان دریافت کرده، و پیش از این نیز در مجموع چهار سال و نیم در زندان بوده است.
حسیبه حاج صحراوی گفت: «اگرچه وی در حال حاضر آزاد است، اما زندگی عمادالدین باقی، تبدیل شده به یک "زندان زندگی" در یک دنیای نامشخص و پیچیده، جايي كه مروجان عدالت خود قرباني بي عدالتي مي شوند.
فعالان حقوق بشر دائما به خاطر کارهایشان توسط مسئولان جمهوری اسلامی مورد هدف قرار می گیرند. سایر موارد اخیر به شرح زیر می باشد:
- نوشین احمدی خراسانی، فعال برجسته حقوق زنان، که در 31 شهریورماه برای «تبلیغ علیه نظام» از طریق نوشتن و درج مطالب علیه نظام در سایت مدرسه فمینیستی، و شرکت در اعتراضات پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری تفهیم اتهام گردید. وی در حال حاضر آزاد می باشد.
- در 27 شهریور ماه سال جاری، شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران سعید حائری و شیوا نظرآهاری، دو فعال حقوق بشر را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» و «محاربه» به زندان محکوم کرد. سعید حائری همچنین به شلاق محکوم گردید.
این دو عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر – سازمانی که در سال 2006 و با هدف مبارزه با نقض حقوق بشر تاسیس شد – در حال حاضر آزاد می باشند.
- نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، در 13 شهریور ماه 1389 بازداشت و هم اکنون در زندان اوین تهران و در سلول انفرادی می باشد. وی تفهیم اتهام نگردیده اما در برگه احضاریه وی مواردی همچون «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اقدام علیه امنیت ملی» مطرح شده است. همسر و وکیل وی تهدید شده‌اند که در صورت صحبت در مورد وضعیت نسرین ستوده بازداشت خواهند شد.
- مریم بیدگلی و فاطمه مسجدی از فعالان حقوق زنان، که به دلیل "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه فمینیستیِ (کمپین) مخالف نظام از طریق انتشار و جمع آوری امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز در مورد زنان" در پنجم شهریور ماه سال جاری به یک سال زندان محکوم شدند.
ایشان در اردیبهشت ماه 1388 دستگیر و نزدیک به 2 هفته در بازداشت بسر بردند. هر دو عضو کمپین یک میلیون امضاء که برای رفع تبعیض‌های قانونی علیه زنان تلاش می کند می باشند.
---------------------------------------
http://www.komitedefa.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1076:1389-07-05-05-16-39&catid=34:1389-03-14-23-30-41&Itemid=39