یکشنبه 14 آذر 1389

باقی برای اجرای حکم زندان احضار شد


عمادالدین باقی نویسنده ،پژوهنده و فعال حقوق بشر، بار دیگر به زندان می رود. در آخرین ساعات پیش از تعطیلات هفته گذشته یعنی روز سه شنبه 9 آذر1389 فردی که اعلام کرد از اجرای احکام تماس می گیرد در تماس تلفنی به عمادالدین باقی اطلاع داد شنبه یا یکشنبه برای اجرای حکم زندان خود را به اجرای احکام معرفی کند. باقی که در هفته های اخیر به درمان دندان و جراحی لثه مشغول بود اعلام کرد برای به انجام رساندن برنامه پزشکی خود روز شنبه اقدام و یکشنبه خود را معرفی خواهد کرد که مورد موافقت فرد مذکور قرار گرفت اما او نگفت باقی برای اجرای کدام حکم احضار می شود. در تیرماه سال جاری دو حکم علیه باقی صادر شد. حکم اول، یک سال حبس و 5سال محرومیت از فعالیت های رسانه ای و مدنی(انجمن ها و احزاب) در ارتباط با پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانیان که دو سال پیش محاکمه آن در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست صلواتی برگزار شده بود . در این رای ، کمک های حقوقی و مالی به خانواده زندانیان جرم شناخته شده بود. حکم دوم یعنی 6 سال حبس توسط شعبه26 به ریاست پیرعباسی برای مصاحبه باقی با مرحوم آیت الله منتظری صادر شده بود که در پی درگذشت ایشان از تلویزیون بی بی سی و سپس سایر رسانه ها پخش شد. دو هفته پیش دادستان تهران اعلام کرد حکم باقی و سه فعال اصلاح طلب دیگر در دادگاه تجدید نظر تایید شده و آماده اجراست. با پیگیری های وکلای باقی مشخص شد رأی تأیید شده در تجدید نظر مربوط به پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانیان بوده و پرونده دوم یعنی مصاحبه با آیت الله منتظری در شعبه 54 تجدید نظر به ریاست قاضی موحد روی میز و در حال رسیدگی است.
با وجود اینکه طبق نص صریح قانون، ابلاغ احضاریه یا رأی دادگاه باید حضوری و کتبی باشد اما در روالی غیر قانونی احضارهای تلفنی به رویه ثابت قوه قضائیه تبدیل شده است و هیچ مرجع نظارتی در کشور به این رویه های خلاف قانون اعتراضی نمی کند. حقوقدانان معتقدند این رویه علاوه بر بی احترامی به قانون توسط نهادهای متولی قانون، از نظر امنیتی برای کشور خطرناک بوده و زمینه سوء استفاده های فراوانی را به وجود می آورد.
عمادالدین باقی در دهه گذشته درمجموع 4 سال و نیم را به اتهامات سیاسی، مطبوعاتی و حقوق بشری در زندان گذرانده است و آخرین بار پس از انتشار مصاحبه با آیت الله منتظری بازداشت شد که 5 ماه از 6 ماه دوره بازداشت موقت را در سلول بسته گذراند. باقی در دوره گذشته بازداشت و دوره اخیر به دلیل قرار گرفتن در سلول بسته دچار عارضه تنفسی و تشدید بیماری دیسک کمر شد که به همین دلیل با نظر بهداری زندان اوین چند نوبت به بیمارستان منتقل شد.
گویا- بخش ویژه
http://news.gooya.com/politics/archives/2010/12/114229.php

سحام نیوز:
http://sahamnews.org/?p=12061
کلمه
http://www.kaleme.com/1389/09/12/klm-39781