شنبه 20 آذر 1389

از مرده آیت الله منتظری هم می ترسند

بیت آیت الله منتظری اعلام کرده است به دلیل عدم امنیت و همچنین نیافتن مکانی مناسب، از برگزاری مراسم سالگرد رحلت این مرجع تقلید شیعه صرف نظر کرده اند. احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری در همین زمینه به "روز" می گویدبا برگزاری مراسم اولین سالگرد رحلت آیت الله منتظری در مسجد اعظم قم که مراسم های مربوط به مراجع تقلید در آن برگزار می شود، موافقت نشد و با توجه به پلمپ بودن دفتر این روحانی، خانواده او هیچ مکان مناسبی برای برگزاری مراسم در اختیار نداشته اند. او همچنین نبودامنیت و احتمال بازداشت و ضرب و شتم مردم از طرف نیروهای لباس شخصی و امنیتی را دیگر علت عدم برگزاری مراسم سالگرد برای آیت الله منتظری عنوان میکند.

آنچه آقای منتظری اشاره دارد در اطلاعیه ای که از سوی بیت ایت الله منتظری منتشر شده نیز اعلام شده اما دلیل واقعی عدم برگزاری مراسم سالگرد برای یک مرجع شیعه در جمهوری اسلامی چیست؟

احمد منتظری به محبوبیت پدرش در افکار عمومی و شکست تلاش های 20 ساله حکومت برای محو یاد و نام او در میان مردم اشاره می کند و می گوید همین شکست باعث شده است برخی حتی از مزار آیت الله منتظری و مرده او نیز هراس داشته باشند.

سعیده منتظری، فرزند دیگر آیت الله منتظری نیز در مطلبی با عنوان "در فقدان پدر" دروبلاگ شخصی اش خطاب به پدر مرحومش نوشته است: "پدر جان! اکنون بیا و بنگر که پس از تو، نام و یاد تو را هم تاب نیاوردند؛ آن شبه حقیقت ها که با شعار «یا حسین» به جنگ آرمانهای حسینی که همانا «هیهات منا الذلة» است برخاسته اند بر دفتر تو که کانونی برای حفظ و نشر آثار توست و مأمنی برای ستمدیدگان، و بر هر کس و هر کجا که نشانی از حق جویی و حق گویی و حق پویی دارد هجوم آوردند بیشتر از گذشته، به این خیال واهی که نام و یاد و راه تو را از تاریخ محو نمایند. اما زهی خیال باطل! جایگاه منتظری قلوب انسانهای آزاده است و این جایگاه را با زدن و بستن و شکستن و بردن نمی توان به دست آورد. و نیز بدانند که مظلومیت منتظری باعث محبوبیت افزونتر او خواهد گردید، و نیز باعث رسوایی بیشتر بدخواهان".

آیت الله حسینعلی منتظری، سرشناس ترین روحانی منتقد حکومت و مرجع تقلید شیعه، آذر ماه سال گذشته در سن هشتاد و هفت سالگی در شهر قم درحالی درگذشت که رسما اعلام کرده بود دولت محمود احمدی نژاد مشروعیت ندارد.

او با انتشار بیانیه های مختلف نسبت به برخوردهای صورت گرفته با مردم اعتراض کرده و به حاکمان جمهوری اسلامی هشدار داده بود و از همین رو بود که از او به عنوان "پدر معنوی جنبش سبز" یاد می شود.

مصاحبه "روز" با احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری را در ذیل بخوانید:

آقای منتظری، خانواده شما با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده اند به دلیل در اختیار نداشتن مکان مناسب، مراسم سالگرد برگزار نخواهید کرد. آیا به شما گفته اند مکانی برای مراسم در اختیارتان نمی گذارند؟

آیت الله منتظری از مراجع بزرگوار شیعه بوده و برای مراجع اعظم قم در مسجد اعظم این شهر مراسم برگزار میکنند. ما هم اقدام کردیم اما موافقت نکردند. سایر مساجد شهر هم وحشت داشتند که مسجد را برای مراسم در اختیار ما قرار دهند. از طرفی می خواستیم همچون مراسم چهلم درگذشت حاج آقا، مراسم سالگرد را در دفتر ایشان بگیریم که متاسفانه دفتر ایشان نیز از 6 ماه پیش پلمپ است و لذا واقعا هیچ مکان مناسبی برای برگزاری مراسم وجود ندارد.

نکته دیگری که در اطلاعیه اشاره شده فقدان امنیت برای شرکت کنندگان است، آیا شما اخباری مبنی بر برهم زدن مراسم دریافت کرده اید؟

اصل قضیه این است که ما برای برگزاری مراسم امنیت نداریم ولو اینکه امنیت توسط دیگران شکسته می شود ولی واقعا برای ما قابل قبول نیست که ما مردم را دعوت کنیم و بیایند و کتک بخورند و یا بازداشت شوند. ما تجربه چهلم حاج آقا را داریم که در دفتر ایشان برگزار کردیم؛ در سکوت و بدون اینکه شعاری سرداده شود برگزار شد اما ریختند و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند و عده ای را بازداشت کردند و ما واقعا شرمنده شدیم که این بچه ها تا ماهها بعد از مراسم در بازداشت بودند. در حالیکه بسیاری از مردمی که امده بودند اصلا سیاسی نبودند فقط آمده بودند که در مراسم ترحیم مرجع تقلیدشان شرکت کنند. ما تجربه سال گذشته را داریم و روح آیت الله منتظری هم راضی نیست مردم بیایند و آزار ببینند.

با این حال گفته می شود که طرفداران آیت الله منتظری قصد برگزاری مراسم بر مزار ایشان را دارند آیا شما در جریان این مساله هستید؟

گزارشی بود که گویا مردم می خواهند تجمع کنند؛ ما تاجایی که توانستیم حتی در مصاحبه با یکی از رادیو ها خواهش کردیم مراقب باشند هیچ نوع تشنجی صورت نگیرد. گفتیم و باز تاکید میکنیم که تنها فاتحه خوانی و قران خوانی و تجمع آرام مطلوب است و و روح حاج آقا هم واقعا راضی نیست از اینکه مردم اذیت شوند.

آقای منتظری؛ نه مکان مناسبی برای مراسم در اختیار شما قرار میدهند و نه امینت مراسم را تامین می کنند. ممکن است بفرمایید این به چه معناست؟ آیا پیام خاصی در آن نهفته؟

بله در اصل به صورت غیر رسمی می گویند که هیچ مراسمی برای آیت الله منتظری نباید برگزار شود. در اصل رفتارشان به همین منتهی می شود. این گونه به مردم پیام میدهند که شرکت نکنند؛ البته نه اینکه ما به این پیام ترتیب اثر داده باشیم اینطور نیست ما صرفا به خاطر مردم و اینکه مورد آزار قرار نگیرند مراسم را برگزار نمیکنیم. حالا ممکن است آقایان از این قضیه احساس قدرت کنند اما واقعیت این است که با زور خیلی کارها می توان کرد اما هنر حکومت در این است که بر قلب ها حکومت کند نه اینکه با زور و بازداشت بخواهد از چیزی جلو گیری کند.

ممکن است صریح تر بگویید که چرا حکومت نمی خواهد مراسمی برای آیت الله منتظری برگزار شود و مردم شرکت کنند؟ آیت الله منتظری که فوت کرده اند چه خطری برای حکومت دارند؟

آقایان فکر میکردند تبلیغاتشان اینقدر موثر بوده که هیچ کس رغبتی به حضور در مراسم آیت الله منتظری ندارد اما وقتی مردم برای تشییع پیکر ایشان آمدند، آنها هم شوکه شدند. در اصل خودشان تبلیغاتشان را باور کرده بودند و تصور داشتند آیت الله منتظری محبوبیتی بین مردم ندارد، لذا وقتی آن همه مردم برای تشییع آمدند آنها هم آمادگی مقابله با جمعیت را پیدا نکردند و تازه به خود آمدند و باز اشتباه دیگری مرتکب شدند، مردم را زدند و بازداشت کردند و این گونه خواستند از مردم انتقام بگیرند.

اگر به گذشته برگردیم آیت الله منتظری را از قائم مقامی برکنار کردند و شروع کردند به کوبیدن بر طبل تبلیغات که او ساده لوح بوده و بسیاری بحث های دیگر را مطرح کردند. 20 سال مدام همین ها را تکرار کردند اما پارسال به چشم خود دیدند که این تبلیغات فایده ای نداشته و مردم نپذیرفته اند. در اصل تصور میکنند اگر این رویه را ادامه ندهند باید پاسخگو باشند که چرا آیت الله منتظری را از قائم مقامی برکنار کردند؛ تصورشان این است که اگر بر حجم تبلیغات و برخوردهایشان نیفزایند بین مردم سئوال پیش می آید و لذا همچنان ادامه میدهند. آیت الله منتظری به لطف رشد تکنولوژی به خیلی از سئوالات توانست پاسخ بدهد. خاطراتش را نوشت و مردم هم در جریان قرار گرفتند. مدام بحث مهدی هاشمی را مطرح میکنند، در حالیکه قضیه مهدی هاشمی سه سال قبل از برکناری حاج آقا بوده و سه سال بعد از آن قضیه، بازهم آیت الله منتظری، قائم مقام بوده و هیچ ربطی به این مساله نداشته. بسیاری مسائل دیگر را مطرح میکنند که باز همه این مسائل پاسخ دارد و آیت الله منتظری هم پاسخ داده است لذا به فحاشی روی آورده اند و راه دیگری ندارند. شما ببینید رهبری در پیام تسلیت اش از آیت الله منتظری به عنوان "فقیه متبحر" یاد میکند اما کیهان هر روز به این فقیه متبحر فحش میدهد. در اصل برخی دوستان رهبری هم گوش به فرمان او نیستند ؛وقتی رهبر پیام داد باید جور دیگری برخورد میکردند نه اینکه با آن شدت با مردم تشییع کننده برخورد کردند در اصل برخوردهایی که با مردم کردند متناسب با پیام رهبری نبود و همین زنگ خطری است برای رهبری که باید بررسی کنند و ببینند چرا کسانی زیر نظر ایشان هستند اما کاری میکنند که خلاف پیام ایشان است. آیا با یک فقیه متبحر به گفته ایشان، اینطور برخورد می کنند؟

آقای منتظری، آقای عمادالدین باقی به دلیل مصاحبه با پدر شما به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده؛نظر شما درباره این حکم چیست آن هم با توجه به اینکه پدر شما ممنوع المصاحبه و ممنوع التصویر نبوده است؟

من متاسف ام از این حکمی که برای آقای باقی داده اند. در اصل دیدند که 20 سال زحماتشان برای محو کردن آیت الله منتظری بر باد رفته و هیچ ثمری برایشان نداشته است و آیت الله منتظری در قلب مردم جا دارد. همین شکست باعث شده است برخی حتی از مزار آیت الله منتظری و مرده او نیز هراس داشته باشند. 20 سال تبلیغات کردند و از هر تریبونی استفاده کردند و علیه آیت الله منتظری حرف زدند در حالیکه ایشان را کاملا بایکوت کرده بودند و ایشان قدرت دفاع از خود نداشت اما نتیجه عکس گرفتند. باید از همین درس عبرت بگیرند و فکر کنند چرا تمام تلاش هایشان بی اثر بوده است. آیت الله منتظری تا آخر عمر امیدوار بود که این آقایان به سوی مردم برگردند و اصلاح شوند. می گفت "کسی نمیخواهد اینها را نابود کند رویه درست نیست و باید اصلاح شود". امروز هم در حالی برای آقای باقی حکم زندان داده اند که در دین اسلام بر آزادی بیان و آزادی عقیده تاکید شده، در قانون اساسی هم بر آزادی بیان تصریح شده و ما واقعا امیدواریم کمی به خود بیایند و دست از این روش ها بردارند.

اکنون چند ماهی است دفتر آیت الله منتظری پلمپ شده؛ آیا شما برای فک پلمپ این دفتر اقدام کرده اید؟

ما هیچ اقدامی نکرده ایم. چون هیچ امیدی نداشتیم. اگر حتی یک درصد امید داشتیم قطعا اقدام می کردیم اما ما باید به دادگاه ویژه روحانیت شکایت ببریم که خود این دادگاه دفتر را پلمپ کرده، شکستن وسایل دفتر در حضور برخی مسئولان اش صورت گرفته و در حضور نیروی انتظامی و ماموران امنیتی بوده، حدود 12 ساعت شعار دادند و تخریب کردند و برخی مسئولین شهر هم در بین آنها بودند و نظاره می کردند. در نهایت هم دادگاه ویژه روحانیت دفتر را پلمپ کرد؛ چگونه از انها دادخواهی کنیم؟

سپاسگزارم از وقتی که دادید اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

من امیدوارم تجدید نظر اساسی در روش آقایان حاصل شود. الان میان مردم هم بروید کسی برانداز نیست. با هر کسی که صحبت میکنیم حتی کسانی که شدید ترین انتقادات را دارند خواستار اصلاح هستند و مسئولان باید همین را قدر بدانند و از این فرصت استفاده کنند. ممکن است به جایی برسد مثل 32 سال قبل که دیگر هیچ راه بازگشتی نباشد. بهتر است در اولین فرصت زندانیان سیاسی را آزاد کنند و کسانی را که فجایع یک سال و نیم گذشته و جنایات کهریزک و سایر جنایات را رقم زدند را مجازات کنند.
فرشته قاضي
لينك مرتبط: