دوشنبه 3 مرداد 1390

درخواست کنگره جهانی علیه مجازات اعدام از سازمان ملل برای واکنش به بازداشت باقی و تصویب روز دفاع از حقوق زندانیان

سازمان جهانی علیه مجازات اعدام بنا بر پیشنهاد عمادالدین باقی از سازمان ملل می خواهد که «روز دفاع از حقوق زندانیان» را به تصویب برسانند


http://www.abolition.fr/ecpm/index.php
http://www.abolition.fr/test/upload/docs/CP%20Emad%20Baghi%2005-12-10.pdf


عمادالدین باقی روزنامه نگار، اندیشمند و فعال حقوق بشر و بنیانگذار انجمن دفاع از حقوق زندانیان روز یکشنبه 5 دسامبر(14 آذرماه) پس از اینکه به دادگاه فرا خوانده شد بازداشت و روانه زندان شد. عمادالدین باقی در ژوئیه گذشته نیز به شعبه 15 دادگاه انقلاب برای یکسال زندان فراخوانده و 5 سال نیز محرومیت از فعالیت مدنی و سیاسی به دلیل فعالیت هایش در زمینه حقوق بشر بر او تحمیل شد. وی به دلیل فعالیت هایش در زمینه لغو مجازات اعدام در ایران برنده جایزه حقوق بشر از جمهوری فرانسه در سال 2005 شد. نیز برنده جایزه مارتین انالز در سال 2009 است که به فردی داده می شود که در زمینه حقوق بشر فعالیت داشته است.

بنا به گفته رافائل شنویل هازان – مدیر کنگره جهانی علیه مجازات اعدام (ECPM ) - «این گونه دستگیری نشان از عصبیت قدرت در تهران است چرا که به روز جهانی حقوق بشر (10 دسامبر) نزدیک می شویم. از سوی دیگر، 16 آذر (7 دسامبر) روز جهانی دانشجو است که قطعا وضعیتی را سبب خواهد شد که تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در خیابان ها حضور خواهند یابند. همچنین به روز 11 دسامبر سالروز درگذشت مرحوم آیت الله منتظری نزدیک می شویم که سمبل "تغییر" و "امید برای آزادی" برای بسیاری از جوانان ایرانی بود».

از آنجا که بازداشت او از دسامبر 2009 تا ژوئن 2010 طول کشید، باقی به دلیل شرایط بازداشت با مشکلات فراوان پزشکی دست و پنجه نرم کرد. وی بیشتر ماههای سال گذشته را نیز در زندان سپری کرد (از می 2000 ، 3 بار زندانی شده و 5/4 سال را در زندان بوده است).فعالان بین المللی باید به گونه ای واکنش نشان دهند که نشانی از سستی در آن نباشد و اینکه باید تاکید شود که وضعیت باقی غیرقابل پذیرش است. سازمان جهانی علیه مجازات اعدام بنا بر پیشنهاد عمادالدین باقی از سازمان ملل می خواهد که «روز دفاع از حقوق زندانیان» را به تصویب برسانند و منتظر واکنشی درخور به وضعیت باقی و دستگیری دوباره اوست.