دوشنبه 3 مرداد 1390

عمادالدين باقی پس از آزادی در گفت‌وگو با عفو بين‌الملل: آزادی من پايان ماجرا نيست


اریخ انتشار: ۰۳ تیر ۱۳۹۰, ساعت ۱۱:۴۹

http://www.rahesabz.net/story/39042/

جــرس: عماد باقی، نویسنده و فعال حقوق بشری که اخیرا از زندان آزاد شده، با تاکید بر اینکه آزادی او پايان ماجرا نيست، چرا که بسياری از ايرانيان به ناحق هنوز در زندان هستند"، به ديگر زندانيان گفته است "اگر چه که من آزاد شده ام اما نيمی از وجود من هنوز با شما در زندان است. "

باقی در جریان گفتگوی خود با سازمان عفو بين الملل، پیرامون اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندانهای اوین و گوهردشت نیز خاطرنشان کرده است که ده تا ۱۵ نفر از زندانيان ديگر در اعتصاب غذا به سر می برند و لی ارتباط گرفتن با آنان به دليل عدم ارتباط تلفنی بسيار مشکل است.

متن گفتگوی عماد باقی با این سازمان بین المللی که ترجمۀ آن در وبگاه کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی منتشر شده، به شرح زیر است:

عماد الدين باقی پس از گذراندن دو حکم يکساله به جرم تبليغ عليه نظام وديگری به جرم تاسيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان و از سوی ديگر به علت مصاحبه با بی بی سی به ۵ سال زندان و مجموعا پنج سال محروميت ار فعاليت های سياسی محکوم و پس از گذرندان يکسال و نيز نوزده روز حبس اضافی از زندان آزاد شد.

مالکم اسمارت نمايند سازمان عفو بين الملل در مورد آزادی آقای باقی گفت"بسيار خوشحاليم که عماد الدين باقی از زندان ازاد شده است. اما او بايد در وهله اول حتی يک لحظه به زندان محکوم نمی شد. حرکات او صرفا به خاطر آزادی بيان و آزادی قلم و حرکت در راه احقاق حقوق بشر زندانی شد."

زندانيان در اعتصاب غذا
عماد الدين باقی قبل از آزادی از زندان همراه با زندانيان ديگر به خاطر مرگ دو زندانی در ماه گذشته اقدام به اعتصاب غذا نمود. هاله سحابی که در جال مرخضی برای تشييع جنازه پدرش می بود و شاهدان عينی گفتند که او در حال تشيی جنازه پدرش از سوی يکی از نيروی های امنيتی ضربه خورده و کشته شده است و هدی صابر که به خاطر اعتراض به مرگ هاله سحابی و پس از ضرب و شتم در زندان اوين در گذشت.
باقی به نماينده سازمان عفو بين الملل گفت :" به اعتقاد او ده تا ۱۵ نفر از زندانيان ديگر در اعتصاب غذا به سر می برند و لی ارتباط گرفتن با انان به دليل عدم ارتباط تلفنی بسيار مشکل است."

نگرانی هايی در باره سلامتی
تحمل مشکلات مداوم در زندان باعث به خطر افتادن سلامتی اقا باقی شده است از جمله ناراحتی ديسک کمر که باعث تضعيف و درد مشقت بار برای او و همچنين سه مورد تشنج و حمله قلبی ومشکلات کليه ومثانه که باعث گشته ايشان همچنان نياز به در مان های پزشکی داشته باشد.
عماد الدين باقی می گويد پرونده های قديمی او در قوه قضائيه ايران هنوز در حال بررسی هست و هر لحظه بيم اتهامات جديد می رود.

نماينده سازمان عفو بين الملل گفت : " ما اميدواريم مقامات ايران در حال حاضر فرصت بهبود سلامتی او رو بدهند و از ازار و اذيت مدام اين مرد شجاع که بسياری از زندگی خود را به حقوق بشر در ايران اختصاص داده خود داری کند و همچنين آنها بايد اقدامات فوری را برای رفع همه ممنوعيت های اعمال شده عليه او اقدام کنند و طبق قوانين بين المللی اجازه سفر او به خارج از کشور را بدهند. "

عماد الدين باقی در سال ۲۰۰۹ برنده جايزه معتبر مارتين انالس برا ی فعاليت های حقوق بشری خود شد. اما چون به دليل ممنوع الخروج بودن قادر به در يافت جايزه خود نبود دريافت جايزه را به فرد ديگری واگذار کرد
همچنين اقای باقی چندين جايزه ديگر را برای فعاليت ها و نوشته های خود گرفته است.

دستگيری های قبلی
باقی به عنوان يک فعال حقوق بشر و روزنامه نگار در ايران بار ها و بار ها دستگير و او مجموعا پنج سال و نوزده روز را در زندان گذرانده است. او سه بار در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ به خاطر اقدام عليه امنيت ملی از طريق نوشته های خود محکوم شد. او سپس به مدت يکسال در سال ۲۰۰۷ به جرم به خطر انداختن امنيت ملی و نوشتن کتاب ترازدی دموکراسی در ايران در زندان بود. عماد الدين باقی همچنين انجمن دفاع از حقوق زندانيان را که يک سازمان غير دو لتی است تاسيس کرد که اين انجمن از مخالفان اعدام می باشد.