شنبه 30 فروردین 1393

دوستان و دشمنان ایران

(درباب مسئله دفن فرای)
عمادالدین باقی
روزنامه اعتماد، چهارشنبه، 27 فروردين 1393 - شماره 2937 ص اول
http://www.etemaad.ir/Released/93-01-27/150.htm#272192
http://www.etemaad.ir/Released/93-01-27/default.htm

چند روزی است با نگرانی خبر دفن ریچاردفرای را دنبال می کنم و از کشمکش هایش رنج می برم زیرا گمان دارم دفن او در ایران یک اقدام ملی و مقابله با دفن او در ایران یک اقدام ضد ملی است. چرا؟
در اینجا از این مسئله سخن نمی آید که از لحاظ شرعی، اخلاقی و قانونی وصیت هر کسی تا جایی که ناقض حقوق دیگران نباشد نافذ و الزامی است. موضوعی که خود نیازمند یک بحث حقوقی و فقهی جالب خواهد بود. سخن از اینجا آغاز می شود که از سال ها پیش با پدیده ای به نام فرار مغزها روبرو بوده ایم و زنگ خطرهایی از سوی کارشناسان به صدا در می آمد که هنوز صدای آن را عده ای نشنیده اند. آن زمان که هنوز در "مرحله جویباری فرار مغزها" بودیم اگر خطا نکرده باشم در سال 1378 بود که وزیر خارجه کانادا گفت در سال گذشته از محل مهاجرت تحصیلکردگان و مهاجران ایرانی دومیلیارد دلار به سود اقتصاد کانادا بوده است. همه می توانند محاسبه کنند که با دومیلیارد دلار چند بیمارستان یا مدرسه یا دانشگاه می توان ساخت و چه گره هایی را می توان گشود. مهاجرپذیران، هزینه هایی که صرف می شود تا یک نفر مراحل تحصیل از ابتدایی تا دانشگاه را طی کند و به نیروی جوان فعال و کارآمدی تبدیل شود را محاسبه می کنند و این فرد اکنون بطور رایگان در اختیارشان قرار گرفته است. رقم دو میلیارد دلار فقط مربوط کانادا و مربوط به مهاجرت ایرانیان در یکسال و در مقطعی است که فرار مغزها هنوز گسترده ترنشده بود و ضرب کردن این عدد در تعداد مهاجران به کشورهای دیگر رقمی چند برابر را نشان خواهد داد. و اگر در نظر بگیریم که جریان فرار مغزها پهناور شده و به فرار سرمایه ها تبدیل شده و امروز شامل مغزها و تحصیلکرده ها و پول ها و نیروی کار هم شده است و جویبار این مهاجرت به سیل تبدیل شده، آنگاه به ارقامی عظیم و غیرقابل محاسبه می رسیم که حاکی از جریانی برای تهی کردن ایران است و آنقدر که امروز نگران فروش نفت و خزانه خالی دولت یازدهم هستیم نگران تهی شدن کشور نیستیم. نگران اینکه اقتصاد امارات و ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر با فرار پول های ایرانیان آباد شده است و....
اما در پس این رویداد غمبار یک مسئله مهم وجود دارد و آن است که چرا اینهمه میل به گریز در مغزها و تحصیلکردگان و کارگران و پولداران وجود دارد؟ این مسئله ربطی به اصلاح طلب و اصولگرا ندارد و نمونه های فراوان سراغ داریم که از همه طیف ها و گروه ها به محض اینکه زمینه ای برای پذیرش در دیار دیگری پیش آمده است جلای وطن را ترجیح داده اند. حکایت های شگفتی از سفرهای برخی از کسانی که شبانه روز علیه غرب و غربی گرایان شعار می دهند به دیگر کشورها وجود دارد که اگر امکان بازگفتنش بود برای بسیاری باور کردنی نبود. این یک پدیده آسیب شناختی است. چرا اینهمه میل به گریز وجود دارد؟ ریشه این گریز در از بین رفتن عِرقِ ملی است که در نتیجه آن، امروز آمار تعدادکسانی که به جرم جاسوسی در زندان هستند و فقط اندکی از تعدادی است که شناسایی شده اند و بعضی از آنان به جرم خویش اقرار دارند (و حتی افتخار می کنند) حیرت انگیز است. اینکه چرا عِرقِ ملی در ایرانیان به این حد از ضعف و فتور تبدیل شده است و به دست چه کسانی و چگونه چنین شده است موضوعی مستقل است و مخالفت ها با دفن ریچارد فرای در ایران در امتداد دلایل و بحث هایی است که در مجال دیگری به آن پرداخته خواهد شد. اکنون با توجه به این مقدمه، جنبه نمادین مسئله دفن فرای روشن تر می شود. از اینکه دفن پیکر شخصیت های علمی و نامدار جهان می تواند جزو ذخایر یک کشور باشد و انگیزه ای برای توریسم بین المللی فرهنگی (نه توریسمی از نوع آنتالیا) شود و به سود اقتصاد و فرهنگ کشور است در می گذریم و به این نکته تمرکز می کنم که در چنین شرایطی که کشور نیازمند عواملی برای تقویت عِرقِ ملی است اگر صدا و سیما و سایر رسانه های همسو درک درستی از موضوع داشتند باید چند هفته موضوع دفن ریچارد فرای را دستمایه تبلیغ مثبت قرار می دادند تا در جامعه ای که دچار چنین آسیبی شده است این نکته مهم را القا کنند که ایران سرزمینی است که آرتور پوپ و ریچارد فرای ها آرزو می کنند در آنجا آرام بگیرند و به این وسیله پرسشی و تردیدی در این هویت شکسته شده و طفل گریز پا ز مکتب بیافرینند و انگیزه ای برای دوستی وطن به وجود آورند. کاری که تاجیکستان در پی و در انتظار آن است و بلکه آرزوی امتناع از دفن فرای و بردن جنازه او به تاجیکستان را دارد. به همان دلیل که ترکیه "مولوی" را و "قهوه خانه" و "نان بربری" را به نام خود به ثبت می رساند و آذربایجان "تار"و "چوگان" را و حتی ارمنستان "نان لواش" را در یونسکو به نام خود ثبت می کنند یا برای آن تلاش می کنند و حتی از پذیرش ثبت آن به عنوان میراث مشترک سرباز می زنند که حاصل آن از بین بردن سنت و میراث فرهنگی و معنوی یک کشور است.
کسانی که به مقبره پوپ در اصفهان یورش می برند از عمق مسئله آگاه نیستند و نمی دانند که چکونه به هویت خود یورش برده اند اما آیا دست های نهان هم آگاه نیستند؟ این مخالفت ها البته یک صورت ظاهر دارد و یک صورت زیرین. جنجال آفرینان دفن فرای در اصفهان تاکنون هیچ دلیل موجهی ارائه نکرده اند مگر اینکه یکی گفته است او زباله امریکایی است یک نماینده گفته است فرای دلال عتیقه وجاسوس بود. سایت ها و رسانه های شان خبری داده اند که تیتر آن چنین است : "همسر ایرانی ریچارد فرای: او جاسوس بود" ولی وقتی به متن خبر مراجعه می کنید عکس آن است و نوشته است: عدن نبی، همسر ایرانی‌آسوری ریچارد فرای، در واکنش به این که گفته شده همسرش جاسوس سیا بوده جوابیه‌ای منتشر کرده و گفته که شوهرش هیچ‌گاه از سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، پول نگرفته است. او در عین حال یادآوری کرده که فعالیت‌های "جاسوسی" فرای محدود به جنگ جهانی دوم و علیه آلمان نازی و هیتلر بوده است؛ موضوعی که پنهان نبوده و در نوشته‌های خود ریچارد فرای آمده است.
هیچ دلیل مشروع و موجهی برای مخالفت با دفن فرای در اصفهان ارائه نشده است. صورت ظاهر مسئله این است که برای گروهی معیار رفتار منافع ملی نیست و چون هدف قدرت است لذا هدف هر وسیله ای را توجیه می کند. گروهی فقط در پی آنند که نشان دهند "ما هستیم". اگر فرای دفن نشود آنها توانسته اند قدرت خود را به رخ بکشند و تثبیت کنند و بگویند این ما هستیم که تصمیم می گیریم و رای ملت و دولت برخاسته از آرای اکثریت، تزیینی است. اما صورت باطن مسئله مهم تر است. از طریق پاسخ به این پرسش که چه کسانی تقویت عِرقِ ملی ایرانیان را به ضرر منافع منطقه ای و جهانی خویش می بینند و نیاز به فروپاشی انسجام ایران دارند می توان دریافت عاملان آگاه این رفتارها(نه کسانی که از کُنه مسئله بی خبرند) سر در کجا دارند. هوارد کانکلین باسکرویل امریکایی که در جریان انقلاب مشروطه کنار آزادیخواهان تبریز برای آزادی ایران از چنگ استبداد محمد علی شان جنگید و شهید شد و امروز مقبره اش در کنار شهدای راه آزادی در تبریز قرار دارد در جواب همسر کنسول آمریکا که از او خواسته بود از صف مشروطه‌خواهان جدا شود، ضمن پس دادن پاسپورتش گفت: تنها فرق من با این مردم، زادگاهم است و این فرق بزرگی نیست. گائوک آلمانی که در کنار میرزا کوچک خان در جنش جنگل جنگید و همراه با او شهید شد(اگر از برخی ظنون در گذریم) و آن 4565 غیرایرانی که در جنگ 8ساله عراق علیه ایران در کنار مردم ایران به شهادت رسیدند و نامدارانی که وصیت می کنند در ایران دفن شوند دوستان ایران بودند یا کسانی که همچنان نابودی عِرقِ ملی را هدف گرفته اند؟ عقب نشینی در برابر سخنان و رفتارهای غیر منطقی و زورگویانه حاصلی جز سرشکستگی ملی نخواهد داشت.
--------------------------------

بازنشر شده در سایت گویا
http://news.gooya.com/politics/archives/2014/04/178409.php

• Commenter
photographer
دشمنان مردم و هويت ملي ايران از سه قماشند و هر سه در يك چيز مشتركند
اسلامگرايان
پانعربيسم
پانتوركيسم
و هر سه در اسلام مشتركند
در مجموع نطفه ايران ستيزي در مباني اسلام نهفته است.

Fouzieh Olfati • Top Commenter • Mali universite
كوردلان بدانند ايران و تاريخ پرشكوهش چون نگيني بر پيشاني جامعه بشريت مي درخشند فرهنگ غني ايران و مهمان نوازي ان بر كسي پوشيده نيست و همه اين رفتار غير اخلاقي را از مردم مهربان ايران جدا مي كنند
Kian Sabeti • Top Commenter
خود فریبی تا کی کدام تاریخ با شکوه کدام فرهنگ غنی نگاهی به اطراف خودتان بیندازید

Amir Golrang • University Of Modiriat Sanati
این تندروها35 ساله که با عالم و ادم سر جنگ دارند و حتی به پدر و مادر خود هم رحم نمیکنند چه برسه به یک امریکایی که 35 ساله دارند مرگ ،مرگ میگویند . کسی که میداند که نمیداند با کسی که نمیداند که نمیداندفرق دارد کسی که عاشق ایران و ایرانی است چرا نباید به وصییتش عمل بشه 2 متر خاک جای چه کسی رو تنگ میکنه؟
به امید روزی که همه مردم دنیا در صلح صفا و ارامش ودوستی در کنار هم زندگی کنند

بابک پرسا
در پاسخ به عماد الدین باقی : پرسش در اینجاست که، در به آرامگاه سپردن زنده یاد ریچارد فرای در خاک ایران چه کسی نگران است و می گوید نه ؟ مگر نه اینکه همه آن زمامداران جمهوری آخوندی اسلامیون شیعی از همان پس ماندگان تخم ناپاک تازیان محمدی هستند که هنوز و همچنان ایران زمین را در چنگال خونین خودشان گرفتار نگه داشته اند ؟ مگر نه اینکه کارکرد و تلاش و اندیشه ریچاد فرای در راستای نشان دادن شکوفایی و سرافرازی و ارزشمندی سرزمین جاوید بوده است ؟

سراسر سیاست و برنامه و اندیشه دستگاه آدمکشان اسلامی در ستیز و دشمنی با خاک و آرمان و فرهنگ ایران و ایرانی بوده و هنوز هم چنین است و جای هیچ شگفتی هم نیست و برای همین است که نام حزب الله خمینی جمهوری اسلامی بر پیشانی ننگین و خون آلود خود دارد.

رژیم اسلامی چهره بر ایران زمین ، بنام دشمن ایران و ایرانی، نماینده حزب الله لبنان و فلستین و سردسته نیروهای آدمکش شیعه عراقی و علوی سوری است و همیشه هم چهره پلید خودش را در دشمنی با ایران و ایرانی نشان داده است.

در نگاه رژیم اسلامی ، سخن از - عرق اسلامی - است، نه سخن از - عرق ملی - اگر ریچارد فرای باور اسلامی داشت ، رژیم اسلامی خودش برایش آرامگاه
درست می کرد . - نه اسلام. نه قرآن. جاوید نام ایران - بابک پرسا -

Mojtaba Mohammadi • Works at University of California, Riverside
If I were Dr. Richard Fry, I would never ever ask to be buried in Iran. Iran used to be a glorious country before Arab invasion and during the secular dynasties of Samanian, Saljughian and Safavid. Music, art, literature, science, medicine and math flourished and reached its climax during this time. I would not even waste my time begging for a burial.

عزت ایران • Top Commenter
دلسوخته عزیز جناب آقای باقی...شما را ازروزیکه در زندان بودی ومادرمکرمه تان گفت: که هرگزتو را بی وضوع شیــر نداده، خوبتـــر میشناســم، واین صحبت های شما هم نشان از دلسوزی تان میدهــد، شما ازثبت میراث فرهنگی نام می بریــد واز اینکه فلان کشور مولوی، قهوه خانه و...را بنام خود ثبت کرده و فلان کشورها هم تار ونان بربری، نان لوش و... نشان از دلسوختگی شما دارد وتعصب وعرق ملی شما که متاسفانه بسیاری فراوان آن را ندارند! واطمینان دارم آنهــا باخواندن این مقاله ی شما و وقتیکه به این ثبت کردنهـــای افتخـــارهای ما درکشــورهای دیگرمی رسنــد، بی درنگ وببدون تعمـــل میگوینــد به "درک" !!
شما اما، به یک دلیــل آشکارو واضــع بطور عمــد اشاره ای نکردیــد و آن اینکه اگراین مغزها در زندان ویا فرار نکننـــد، جایی برای به پست ومقــام رسیــدن این کوتلــه های سیاسی بیســـواد نیست، بنابراین باید مغزها فرارکننــد وآنهــائیکه سماجت میکننــد وفرار نمیکننــد، باید عمرشان را در زندان بگذراننــد وبازهــم بقیــه ئیکه بازسماجت وسرسختی بخرج میــدهنـــد به دست توانای آقای جنتی پدرخوانـده! ردصلاحیت شــوند تا جا برای این حریص های همیشگی پست ومقام همیشــه بازبماند! اینهــائیکه نه عرق ملی می فهمنــد ونــه منافع ملی! اینهــا همان کســانی هستنــد که نوشتــه ای را دست آن نوجوان 14-15ســاله میدهنــد مبنی براینکه "به وصیت حضرت امام عمل کنیــد نـــه به وصیت ریچارد فرای" درحالیکــه آن جوان ومیلیــون ها مثــل آن جوان هیــچ آینــده ای با حضــوراین بیســوادان ندارند، توگویی مثــل اینکه به تمام وصیت حضرت امام عمــل کرده اند! توگویی مثــل اینکه همــه ی دانشجویان خط امام وآنهــائیکه حضرت امام(ره) امروز در زندان وحصــرو...نیستنـــد،!!!!

سحام نیوز
http://sahamnews.org/1393/01/259567/
جرس
http://www.rahesabz.net/story/81923/
کلمه
http://www.kaleme.com/1393/01/27/klm-180667/