چهارشنبه 6 اسفند 1393

بیانیه سازمان بین المللی گزارشگران بدون مرز درباره زندانی کردن علی مقامی

۴ اسفند ۱۳۹۳- زندانی کردن یک فعال رسانه‌‌ای
http://rsf-persan.org/article17437.html
گزارش‌گران بدون مرز، زندانی کردن علی مقامی، همکار روزنامه‌های اصلاح‌طلب در تاریخ۲ اسفند ۱۳۹۳ و فشار وارد کردن بر مدافعان حقوق بشر در ایران را محکوم می کند.
علی مقامی، پیش از این در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۸۹ بازداشت و مدت سه هفته را در زندان بسر برده بود. وی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام « تبلیغ ضد نظام» به چهار ماه زندان قطعی و هشت ماه زندان تعلیقی محکوم شده بود. دبیر صفحه‌های بخش شبکه‌های گروه آی تی، برای این محکومیت درخواست تجدید نظر نکرده بود، اما تأیید حکم دادگاه نیز به وی ابلاغ رسمی نشده است. علی مقامی، داماد عمادالدین باقی، چهره برجسته روزنامه‌نگاری و مدافع حقوق بشر است. داماد دیگر وی، محمد قوچانی، سردبیر روزنامه‌ی توقیف شده مردم امروز، نیز در تاریخ ٦ بهمن ۱۳۹۳ از سوی شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و به اتهام توهین به مقدسات تفهیم اتهام شده است. روزنامه‌ی مردم امروز در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۳ برای انتشار عکس جرج کلونی در صفحه نخست خود و استفاده از نقل قول وی در تیتر «من هم شارلی هستم» در شماره ۲۳ دی ماه روزنامه، توقیف شد.
نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران همواره از آزار خانواده‌های روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر، همچون وسیله‌ای برای فشار وارد اوردن بر رسانه‌ها استفاده می‌کنند.